W porównaniu z obecnie oferowaną drugą generacją, zastosowano nową płytę podłogową. Długość wzrosła niewiele, ale w związku z przeprojektowaniem nadwozia zwiększyła się ilość przestrzeni nad głowami pasażerów podróżujących z tyłu i pojemność bagażnika.
Część zmian miała też na celu poprawienie aerodynamiki, a co za tym idzie zmniejszenie zużycia paliwa. Do konstrukcji auta zastosowano więcej lekkich materiałów, dzięki czemu hybrydowa Toyota waży mniej i mniej spala.
Napęd Priusa tworzą dwa silniki: benzynowy o pojemności 1,8 l i elektryczny. Mogą pracować razem lub oddzielnie. Podczas ruszania i jazdy z niewielką prędkością działa tylko jednostka elektryczna. Podczas przyspieszania silniki współpracują.
Przy stałych, wyższych prędkościach działa silnik benzynowy, a w razie potrzeby generator doładowuje akumulatory zasilające prądem jednostkę elektryczną. W trakcie hamowania system zamienia energię kinetyczną w elektryczną.