Produkcja polskiego Poloneza została zakończona 20 lat temu. Jaka będzie następna polska marka samochodu?
- Po polskich drogach w 2025 r. będzie jeździć milion samochodów elektrycznych - mówił w 2016 r. Mateusz Morawiecki. Od czasu, gdy padły te zapowiedzi upływa już 6 lat, a do realizacji tego celu nadal daleko. Tymczasem w Polityce Energetycznej Polski zapisano, że do 2030 r. celem będzie osiągniecie 600 tys. pojazdów elektrycznych i hybrydowych. To zdecydowanie mniej i później, niż zapowiadał premier.
Na koniec 2020 r. łączna liczba samochodów elektrycznych i hybrydowych plug-in w Polsce przekroczyła 20 tys. Natomiast w 2021 r. - 34,7 tys. elektryków.
Zapowiedzi premiera okazały się być ambitne. Z zapowiadanej liczby obecnie w Polsce nie mamy nawet 50 tys. "elektryków". Równocześnie - jak pokazuje raport przygotowany przez LeasePlan, EV Readiness Index 2022, Polska dalej boryka się z problemem za małej liczby stacji ładowania.
- Po dokładnie czterech latach od pierwszej odsłony „Licznika Elektromobilności” park osobowych samochodów z napędem elektrycznym powiększył się prawie ośmiokrotnie, podczas gdy sieć ogólnodostępnych stacji ładowania zaledwie trzykrotnie. Ta dysproporcja będzie stale się powiększać, jeżeli nie zostaną wdrożone instrumenty wspierające rozbudowę infrastruktury - mówi Maciej Mazur, Dyrektor Zarządzający Polskiego Stowarzyszenia Paliw Alternatywnych.
Według danych z raportu Statista Mobility Market Outlook jeszcze w 2022 r. globalna sprzedaż pojazdów elektrycznych ma osiągnąć poziom 384 miliardów dolarów.
Polska jest obecnie największym w Europie rynkiem wewnętrznym bez rodzimej marki samochodowej, jednak z dynamicznym i stale rosnącym wskaźnikiem sprzedaży, a liczne badania pokazują, że kierowcy są zainteresowani odrodzeniem polskiej motoryzacji - czytamy na oficjalnej stronie ElectroMobility Poland S.A.
Spółka powstała w październiku 2016 roku jako inicjatywa czterech polskich grup energetycznych - PGE Polska Grupa Energetyczna S.A., Energa SA, Enea S.A. oraz Tauron Polska Energia S.A. Przedsiębiorstwo koncentruje się na rozwoju elektromobilności i samochodów elektrycznych.
Nową polską marką samochodów elektrycznych miałaby być Izera. Jej fabryka powstaje w Jaworznie, na styku województwa śląskiego i małopolskiego.
Jakie pojazdy produkuje się obecnie w Polsce?
W Polsce produkuje się nie tylko samochody osobowe, dostawcze, ciężarowe i autobusy.
Jedną z największych w Europie fabryk samochodów jest Zakład Tychy FCA Poland - Fiat-Chrysler Automobiles. To tutaj powstają:
- Fiat 500,
- Abarth 500,
- Lancia Ypsilon,
- Ford Ka.
Natomiast w Gliwicach w General Motors Manufacturing Poland montowane są:
- Opel Astra,
- Opel Cascada.
W Poznaniu Volkswagen produkuje
- VW Caddy,
- Caddy Maxi,
- VW Transportera.
Ponadto w Polsce powstają szkielety autobusów miejskich i turystycznych MAN Truck & Bus AG w Starachowicach. Końcowy montaż ma miejsce w Plauen w Niemczech, gdzie odbywa się końcowy montaż.
W Niepołomicach nieopodal Krakowa w fabryce MAN Trucks wytwarzane są pojazdy ciężarowe powyżej 16 ton.
Pod Poznaniem, w Bolechowie powstają polskie autobusy Solaris Bus & Coach S.A. Solaris m także zakłady produkcyjne w Środzie Wielkopolskiej i w Poznaniu.
We Wrocławiu powstają autobusy Volvo, a w Słupsku swoja siedzibę ma Scania Production Słupsk S.A. zajmjący się zarówno autobusami, jak i podwoziami do nich.
Autobusy są również produkowane we Włynkówku pod Słupskiem przez Kapena S.A. a w Jelczu-Laskowicach w dolnośląskim powstają samochody ciężarowe.
W Polsce trwają również kolejne inwestycje w przemysł motoryzacyjny
Northvolt w Gdańsku buduje nową fabrykę, która będzie zatrudniać 500 osób. Podobnie jest w przypadku Enchem Poland w Kobierzycach. Nexilis w Stalowej Woli w nowej fabryce także planuje zatrudnić 500 osób. MAN w Niepołomicach rozbudowuje fabrykę, gdzie pracować będzie dodatkowe 1500 osób.
- W całym roku produkcja sprzedana w sektorze motoryzacyjnym osiągnęła poziom niemal 166 mld zł, co oznacza wzrost o 15,9% względem 2020 roku. Taki wynik oznacza przebicie rekordowego pod względem produkcji sprzedanej 2019 roku o ponad 3% - czytamy w raporcie PZPM i KPMG „Branża motoryzacyjna” za pierwszy kwartał 2022 r.