Rzeźba w Przestrzeni publicznej dla Niepodległej 2025, ruszył nabór wniosków do V edycji programu

Materiał promocyjny Centrum Rzeźby Polskiej w Orońsku

Centrum Rzeźby Polskiej w Orońsku zainicjowało w roku 2021 program własny pod nazwą Rzeźba w przestrzeni publicznej dla Niepodległej, dofinansowany ze środków Ministra Kultury i Dziedzictwa Narodowego.Jest to pierwszy w Polsce program dotacyjny przeznaczony na inwestycje w zakresie realizacji lub konserwacji form rzeźbiarskich w przestrzeni publicznej, adresowany do samorządowych instytucji kultury oraz organizacji pozarządowych. Celem programu jest podniesienie jakości przestrzeni publicznej w Polsce poprzez usytuowanie w niej większej liczby dzieł o wysokim poziomie rzeźbiarskim oraz próba dokonania zmiany myślenia o wspólnej przestrzeni, m.in. dzięki wypracowaniu dobrych praktyk wyboru dzieł. Specjalnie na potrzeby programu stworzony został „Kodeks dobrych praktyk konkursów pomnikowych” oraz opracowywane są zasady dobrych praktyk rzeźby w przestrzeni publicznej.

Działania objęte dofinansowaniem to: realizacja projektów współczesnych artystów, zakup lub konserwacja dzieł już istniejących, realizacja odlewów - w celu umieszczenia ich w przestrzeni publicznej, zewnętrznej i wewnętrznej ze stałym, nieograniczonym dostępem dla publiczności, np. w parkach rzeźby, foyer, lobby, na dziedzińcach siedzib instytucji użyteczności publicznej, w tym instytucji kultury, uczelni.

Z edycji, na edycję znacząco rośnie liczba podmiotów zainteresowanych realizacją dzieła w ramach programu. W latach 2021 – 2024 w ramach budżetu programu na poziomie niemal 11,5 mln zł, dofinansowano 135 obiektów rzeźbiarskich, ulokowanych przez 86 Beneficjentów w 55 miastach, miasteczkach i gminach.

W roku 2021 Centrum Rzeźby Polskiej przeznaczyło 1 407 367,94 zł na inwestycje w zakresie realizacji rzeźb w przestrzeni publicznej. Dodatkowo zrealizowano cykl 13 webinariów z udziałem teoretyków i praktyków reprezentujących różne obszary zawodowe i środowiska związane z szeroko rozumianą problematyką sztuki (w tym szczególnie rzeźby) w przestrzeni publicznej, by zaprezentować i skonfrontować rozmaite punkty widzenia i priorytety określające nie tylko możliwości realizacji projektów artystycznych, ale także determinujące ich społeczny odbiór i kontekst.

W roku 2022 na inwestycje w zakresie realizacji rzeźb w przestrzeni publicznej wydatkowano 1 977 771,01 zł. W ramach programu odbył się I Kongres Rzeźba wszędzie?, którego celem było stworzenie płaszczyzny dla spotkania przedstawicieli środowisk obecnych w procesie projektowania i inwestowania w przestrzeni publicznej. Uczestnicy wydarzenia dyskutowali nad potrzebą, możliwościami i konsekwencjami realizacji obiektów rzeźbiarskich w przestrzeni publicznej. Zaproszenie ekspertów, teoretyków i praktyków badających, zarządzających i działających w przestrzeni publicznej pozwoliło na przedstawienie i omówienie najbardziej istotnych kwestii dotyczących poszczególnych grup zawodowych i społecznych uczestniczących i współdecydujących o kształcie przestrzeni miast, osiedli i obszarów rekreacyjnych.

W roku 2023 budżet programu wyniósł 3 801 551,97 zł, Centrum zrealizowało także II Kongres Rzeźba wszędzie?, któremu towarzyszyła wystawa Dani Karavana (1930-2021), światowej sławy izraelskiego artysty, wybitnego twórcy monumentalnych realizacji site-specific. Kluczowe dla Karavana zadanie wpisania pamięci w strukturę miejsca i krajobrazu, stanowiło punkt wyjścia do dyskusji na temat współczesnej kondycji polskiej rzeźby monumentalnej. Wystąpienia i dyskusje toczyły się także wokół przyczyn uniemożliwiających realizacje projektów w przestrzeni publicznej, trudności w wypracowaniu kompromisu odnośnie języka form i symboli, znaczenia kontekstu miejsca dla kształtu i przekazu dzieła a także kwestii niechcianej, trudnej spuścizny Polski Ludowej. Zwieńczenie kongresowego spotkania stanowił performance Invisible Threads córki artysty - Yael Karavan.

W roku 2024 Centrum realizuje IV edycję programu, w której budżet wynosi 4 mln zł. III Kongres Rzeźba wszędzie? zrealizowano po raz pierwszy poza Centrum (w Auli ASP w Warszawie). Szukając odpowiedzi na pytanie o sposoby funkcjonowania rzeźby (sztuki) w przestrzeni publicznej uczestnicy kongresu - skupili się na roli i procesie edukacji. Rozważania zaproszonych badaczy, ekspertów i praktyków szły dwutorowo. Z jednej strony, skoncentrowano się na potencjale edukacyjnym rzeźby, czy szerzej – sztuki w przestrzeni publicznej jako czynniku kształtującym świadomość, wiedzę, kompetencje i różnorakie relacje społeczne. Z drugiej, rozpatrywano rolę i znaczenie edukacji instytucjonalnej dla tworzenia, ale też recepcji tego typu twórczości. Ważnym elementem kongresu były wystąpienia site specific dwojga artystów, których twórczość nierozerwalnie związana jest ze sztuką publiczną: Kamili Szejnoch i Pawła Althamera.

W ramach tegorocznej edycji kongresu odbyły się także wydarzenia towarzyszące – otwarcie wystawy z okazji 100-lecia urodzin Zbigniewa Maleszewskiego, prelekcja multimedialna i panel dyskusyjny oraz wystawa dokumentacji dorobku artystycznego Jacka Jarnuszkiewicza. Wydarzenia zrealizowały Warszawskie Historyczne Pracownie Artystyczne – pracownia Z. Maleszewskiego i pracownia Jarnuszkiewiczów w ramach programu grantowego współfinansowanego przez Miasto Stołeczne Warszawa. Operatorem projektu – wydarzeń w obu pracowniach – była Fundacja Promuzeum.

Na platformie Witkac.pl trwa aktualnie elektroniczny nabór wniosków do V edycji programu. Wysokość budżetu programu na rok 2025 wynosi 4 mln zł.


Termin naboru: 6 listopada 2024 do 31 stycznia 2025

Więcej informacji o programie i naborze:
www.rzezba-oronsko.pl/rzezba-dla-niepodleglej

Obsługa programu:[email protected]

Wybrane dla Ciebie

Szok we Włoszech. Zaskakujący ruch selekcjonera „Squadra Azzurra”

Szok we Włoszech. Zaskakujący ruch selekcjonera „Squadra Azzurra”

Słynna polska aktorka nie żyje. Miała 78 lat

Słynna polska aktorka nie żyje. Miała 78 lat

Wróć na i.pl Portal i.pl