Głównym źródłem wiedzy o rynkach zagranicznych i potencjalnych odbiorcach spoza kraju jest Internet. W sieci szczegółów na temat gospodarki i partnerów biznesowych poszukuje ponad 71 proc. respondentów. Jedna piąta eksportujących towary zdobywa informacje odnośnie danego rynku dzięki bezpośrednim spotkaniom na targach branżowych, zarówno w kraju, jak i poza jego granicami – wynika z raportu przygotowanego przez Bibby Financial Services. Niewiele mniej, bo aż 19 proc. badanych potrzebne dane pozyskuje poprzez zaangażowanie w działania lokalnych izb branżowych i stowarzyszeń. Więcej niż 17 proc. przedstawicieli sektora MSP deklaruje, że korzysta z lokalnych wywiadowni gospodarczych.
Miarą sukcesu w branży eksportowej według przebadanych przedsiębiorców z sektora MŚP jest jakość oferowanych produktów lub usług. Natomiast prawie 67 proc. respondentów stwierdziła, że na osiągniecie dobrych wyników mają wpływ relacje z partnerami biznesowymi. Zapytane firmy również wskazywały w swoich odpowiedziach sprawną logistykę (ponad 43 proc.), konkurencyjność ceny (prawie 21 proc.) i kontakty handlowe (19 proc.).
-Wzrasta znaczenie polskich firm na światowych rynkach. Coraz więcej przedsiębiorstw przestaje być podwykonawcami globalnych koncernów. Oczywiście nadal jest dużo do wypracowania i większej aktywności, jednak na liście priorytetów polityki gospodarczej wysoko znalazła się ekspansja inwestycyjna polskich firm, co pozwala myśleć optymistycznie - mówi Jerzy Dąbrowski, Dyrektor Generalny firmy faktoringowej Bibby Financial Services.
Jak pokazują wyniki ostatniej fali badania Bibby MSP Index ponad 60 proc. przedsiębiorców finansuje swoją działalność eksportową poprzez udostępnioną linię kredytową lub debet na rachunku bankowym.
Natomiast ponad 55 proc. respondentów deklaruję, że korzysta z własnych środków, a prawie 7 proc. używa faktoringu eksportowego (wzrost o 1,4 pkt. proc.). Eksport to obecnie jeden z dynamiczniejszych rozwijających się części polskiej gospodarki. Dlatego my jako firma faktoringowa staramy się wspierać i umożliwiać dalszy rozwój przedsiębiorstw, które chcą prowadzić daną działalność. Faktoring eksportowy jest narzędziem skrojonym na miarę tych, którzy współpracują z kontrahentami zagranicznymi lub planują podjąć taką współpracę. Oprócz finansowania, przedsiębiorca może również liczyć na wsparcie w zakresie weryfikacji kondycji zagranicznego partnera, a także informacje dotyczące prawa i zwyczajów handlowych panujących w danym kraju, które znacznie ułatwiają początek współpracy - podsumowuje Jerzy Dąbrowski, Dyrektor Generalny firmy faktoringowej Bibby Financial Services.
