Od 1 lipca 2021 r. właściciele budynków mają nowy obowiązek - muszą złożyć deklarację, w której wskażą źródło ciepła wykorzystywane do ogrzewania nieruchomości. Dotyczy to zarówno właścicieli budynków mieszkalnych, jak i gospodarczych czy usługowych. Informacje te zostaną przekazane do Centralnej Ewidencji Emisyjności Budynków.
Zgłoszenie pieca. Jak i do kiedy zgłosić źródło ciepła do CEEB?
Aby zgłosić źródło ciepła, należy wypełnić specjalną deklarację udostępnioną na stronie Głównego Urzędu Nadzoru Budowlanego. Osoby, które mają profil zaufany lub e-dowód mogą wypełnić deklarację online. Pozostali powinni złożyć ją osobiście w urzędzie gminy lub wysłać pocztą.
Właściciele domów już wybudowanych na zgłoszenie źródła ogrzewania mają 12 miesięcy. Ci, którzy skończą budowę po 1 lipca, muszą złożyć deklarację w terminie 14 dni od otrzymania pozwolenia na użytkowanie.
Właściciele budynków, którzy nie złożą deklaracji w terminie, muszą liczyć się z konsekwencjami. Za niedopełnienie obowiązku grozi grzywna, która będzie wymierzana na zasadach ogólnych kodeksu wykroczeń.
Czy nowe prawo obowiązuje też właścicieli mieszkań?
Nowe przepisy obowiązują tylko właścicieli domów. W imieniu właścicieli mieszkań zgłoszenia dokonuje spółdzielnia lub wspólnota, a w przypadku mieszkań komunalnych - gmina. Wyjątkiem są sytuacje, gdy w mieszkaniu znajduje się indywidualne źródło ciepła, takie jak kominek. Wtedy obowiązek zgłoszenia źródła ciepła spoczywa na właścicielu, a nie - jak w pozostałych przypadkach - na zarządcy nieruchomości.
