An-225 Mrija (ukr. Мрiя – marzenie) to sześciosilnikowy samolot transportowy radzieckiej produkcji, pochodzący z biura konstrukcyjnego Antonowa. Zbudowany został w zakładzie O.K. Antonowa w Kijowie.
Jest to największy obecnie używany i najcięższy w historii samolot. Zbudowano tylko jeden egzemplarz. Maszyna została zaprojektowana, aby przenosiła wahadłowiec kosmiczny Buran oraz części rakiety Energia, jednak z uwagi na zaniechanie programu Buran, nie używano go dłużej w tym celu. An-225 Mrija od 20 lat jest używany komercyjnie przez ukraińskie linie Antonov Airlines do przenoszenia bardzo ciężkich ładunków.
Rozpiętość skrzydeł maszyny to 88,40 m, długość - 84 m, wysokość - 18,1 m, powierzchnia nośna - 905 m kw., a maksymalna prędkość, jaką może osiągnąć to 850 km/h.
Ładownia mieści do 250 000 kg, a załadunek może odbywać się tylko przez wrota przednie po uniesieniu nosa kadłuba.
Samolot można było w Polsce oglądać w ostatnich latach trzykrotnie:
- 14 sierpnia 2003 r. na lotnisku Poznań-Ławica w Poznaniu, gdy dostarczał elementy linii produkcyjnej (bęben korujący) o masie 128 ton dla fabryki zajmującej się produkcją płyt wiórowych w Szczecinku
- 3 marca 2005 r. na lotnisku Katowice w Pyrzowicach skąd zabrał 3 helikoptery Mi-2 (na pokładzie miał ich już 5, zabranych wcześniej z Kiszyniowa) do Algierii
- 14 kwietnia 2020 roku na Lotnisku imienia F. Chopina w Warszawie, dostarczając z Chin materiały medyczne do walki z SARS-CoV-2 w Polsce (m.in. maseczki medyczne).
