
Egzamin trwa do 25 minut. Czas oczekiwania na przystąpieniu do testów to w Koszalinie 2-3 dni. Co ważne, po egzaminie można zapoznać się z popełnionymi błędami. Zdający jednak bardzo rzadko korzystają z tej opcji.
A jak tłumaczyć można dużą różnice w liczbie egzaminów teoretycznych i praktycznych na prawo jazdy kategorii B? Odpowiednio 7601 i 13318. - Od kilku lat egzamin teoretyczny jest ważny bezterminowo, stąd różnica - tłumaczy dyrektor Romanów.
CZYTAJ DALEJ >

Praktyka
Od stycznia do czerwca zgłoszeń na egzamin praktyczny kategorii B było 13318 - jak już podaliśmy wcześniej. Rekordzistką była 53-letnia kobieta, która podeszła do egzaminu w sumie 43 razy. Wytrwałością wykazała się też 32-latka, która zdać egzamin próbowała 39 razy, dokładnie tyle samo razy podchodził do niego 52-letni mężczyzna.
Niemal co czwarty egzamin zakończył się wynikiem pozytywnym (24,82 proc.). Ponad 31 proc. zdających egzamin oblało na placu. Niemal 44 proc. popełniło błędy już w mieście.
Rozbierzmy egzamin na czynniki pierwsze. Zaczyna się od wylosowanych przez komputer dwóch zadań, które mają na celu sprawdzenie stanu technicznego podstawowych elementów pojazdu. Komputer losuje zadania, takie jak sprawdzenie sygnału dźwiękowego, czy poziomu oleju w silniku. Z tym większych problemów zdający nie mają.
CZYTAJ DALEJ >

Gorzej jest już z przygotowaniem samochodu do jazdy, co obejmuje choćby właściwe ustawienie fotela, lusterek, zapięcie pasów bezpieczeństwa. - Czynności te obejmują między innymi właściwe ustawienie zagłówków, tak później lekceważone przez wielu kierowców. A przecież odpowiednio ustawiony zagłówek chroni kręgosłup - podkreśla Tomasz Kozłowski, kierownik Pionu Organizacji Egzaminów Państwowych. Ważne jest ustawienie świateł - na ich wybór mają wpływ na przykład warunki atmosferyczne - z dziennych trzeba przełączyć na mijania, gdy jest niepogoda.
Kiedy auto gotowe jest do jazdy, egzaminator oceni, jak kierowca rusza z miejsca oraz jak radzi sobie na łuku. I choć wydaje się to nieprawdopodobne, to na egzamin wciąż przychodzą osoby, które mają na kartce zapisane, ile obrotów kierownicą mają zrobić, gdy w oknie zobaczą słupek pachołka (!). Jazdę po łuku mają „obliczoną” albo uczą się manewrów na pamięć. Efekt - co trzecia osoba z placu manewrowego do miasta nie wyjeżdża.
CZYTAJ DALEJ >

W mieście egzaminator dobiera trasę tak, by zrealizować cały program egzaminu - wszystkie określone w przepisach zadania. Czas egzaminu - nie może być krótszy niż 25 minut. Średnio trwa 40 minut, wszystko zależy jednak od ruchu, czy zdarzeń losowych (jak opuszczony szlaban, czy kolizja na drodze).
Jakie błędy najczęściej popełniają zdający? - To błędy podczas zmiany pasa ruchu - nie upewniają się, że manewr może być przeprowadzony - mówi kierownik Kozłowski. - Mają też problem z ustalaniem pierwszeństwa przejazdu na skrzyżowaniach oraz nie stosują się do linii ciągłej.
Zdarza się, że egzaminowani są nadgorliwi i na skrzyżowaniu z sygnalizacją zatrzymują się na... zielonym świetle, by upewnić się, że droga jest wolna. Egzaminatorzy zauważyli poprawę w obrębie przejścia dla pieszych i dróg rowerowych, ale na przejazdy kolejowe zdający zwracają już mniejszą uwagę i nie upewniają się, że jest możliwość bezpiecznego przejazdu.
CZYTAJ DALEJ >