Już za rok żaden przedsiębiorca ani obywatel nie będzie musiał używać pieczątki!

AIP
Pawel Relikowski / Polska Press
Pieczątka firmowa, pieczątka płatnika, pieczątka pracodawcy, pieczątka imienna, pieczątka wnioskodawcy, pieczątka nagłówkowa – to tylko przykłady wielu rodzajów stempli, których stosowanie wymuszają na przedsiębiorcach obowiązujące przepisy. Do lipca 2019 r. zostaną zniesione wymagania stosowania pieczątki przez obywateli i przedsiębiorców, przewidziane w blisko 170 aktach prawnych. Dzięki temu załatwiając sprawę w urzędzie będziemy mieć wybór, czy chcemy użyć pieczątki, czy w inny, np. elektroniczny sposób zamieścić swoje dane.

Rada Ministrów przyjęła dokument rekomendujący takie działanie.

Pieczątka firmowa, pieczątka płatnika, pieczątka pracodawcy, pieczątka imienna, pieczątka wnioskodawcy, pieczątka nagłówkowa – to tylko przykłady wielu rodzajów stempli, których stosowanie wymuszają na przedsiębiorcach obowiązujące przepisy. Zawierają go głównie wzory wniosków, oświadczeń, sprawozdań, protokołów i informacji. Brak właściwej pieczątki na dokumencie składanym przez przedsiębiorcę może przyczyniać się do przedłużania rozpatrywania spraw lub – w skrajnych przypadkach – odmowy przyjęcia wniosku, załatwienia sprawy czy też przyznania uprawnienia z przyczyn formalnych. Tymczasem nie zawsze pieczątka jest potrzeba i wymaganie jej użycia stanowi zbędny formalizm. Jest też barierą w elektronizacji procedur, zapewniających szybką i sprawną komunikację z urzędami.

To podpisowi złożonemu pod oświadczeniem, a nie ewentualnie towarzyszącej pieczątce, prawo nadaje znaczenie. Identyfikacja może być więc dziś możliwa na wiele sposobów, np. przez umieszczenie danych w formie stosownego nadruku czy złożenie czytelnego podpisu.

"Dajemy obywatelom wybór. W zależności o tego co będzie dla nich wygodniejsze, będą mogli użyć pieczątki albo w inny sposób zamieścić dane ich identyfikujące. Elektronizacja procedur administracyjnych to jeden z elementów działań na rzecz sprawnego państwa. Chcemy zapewnić przyjazne sposoby kontaktu z urzędami, również drogą elektroniczną. Obowiązek używania pieczątek natomiast uniemożliwia elektronizację procedur administracyjnych" – podkreślił wiceminister przedsiębiorczości i technologii Mariusz Haładyj.

Wybierasz się nad Bałtyk? Musisz spodziewać się, że plaża zostanie nieoczekiwanie zamknięta. Kliknij w ten tekst a poznasz szczegóły!

Poinformował, że istotą planowanych zmian nie jest natomiast odstąpienie od stosowania pieczęci urzędowych przez organy administracji publicznej lub podmioty wykonujące zadania z zakresu administracji publicznej. Zmiana sprzyja uproszczeniu procedur i zminimalizowaniu ryzyka ich przedłużania. Pozwoli w większym zakresie korzystać z elektronicznych rozwiązań, na rozwój których stawia rząd w Strategii na rzecz Odpowiedzialnego Rozwoju. Przyczyni się do zwiększenia liczby załatwianych spraw urzędowych bez konieczności wychodzenia z domu czy biura oraz ponoszenia związanych z tym kosztów.

Komentarze 2

Komentowanie zostało tymczasowo wyłączone.

Podaj powód zgłoszenia

H
Hola
Od dawna nie ma obowiązku wyrobienia pieczątki. Cóż z tego - są nada chętnie wykorzystywane mimo braku zakazu przez przedstawicieli wolnych zawodów, lekarzy i w wewnętrznym obrocie dużych firm. W ostatnich latach technologia ich wyrobu poszła bardzo do przodu i stały się nośnikiem przyzwoitej reklamy. Teraz najchętniej firmy wyrabiają pieczątki online np. tu - https://e-pieczatki24.pl
A
AntyStempel
Ja już od kilku lat nie używam pieczątki i jeszcze nikt (żaden urząd) jej ode mnie nie chciał.

Wybrane dla Ciebie

Snus prezydencki. Zakazów nie będzie, bo prezydent ma swoje gusta?

Snus prezydencki. Zakazów nie będzie, bo prezydent ma swoje gusta?

Nie oddasz – tracisz. Kaucja jako motywacja? System rusza 1 października

Nie oddasz – tracisz. Kaucja jako motywacja? System rusza 1 października

Wróć na i.pl Portal i.pl