Kobieta cierpiąca na krwotok dotknęła frędzli szaty Jezusa? To nie przypadek, że chodziło akurat o frędzle

Shlomo Libertowski
Wideo
emisja bez ograniczeń wiekowych
W Ewangelii Marka 5 czytamy o kobiecie, która przez wiele lat cierpiała na krwotok. Została uzdrowiona, gdy dotknęła rąbka szaty Jezusa. Rąbek szaty nie jest przypadkowym opisem. W czasach Jezusa w Jerozolimie i żydowskich miastach na północy kraju panował zwyczaj przestrzegania biblijnego przykazania cicit / frędzli na rąbku szaty - podkreśla wykładowca Tory Shlomo Libertowski w komentarzu dla Centrum Heschela KUL do Ewangelii niedzieli 30 czerwca.

Frędzle - nakaz Starego Testamentu

W Księdze Liczb 15, 38-39 czytamy: „Powiedz Izraelitom, niech sobie zrobią frędzle na krajach swoich szat, oni i ich potomstwo, i do każdego frędzla użyli sznurka niebieskiego koloru. Dla was będą te frędzle, a gdy na nie spojrzycie, przypomnicie sobie wszystkie przykazania Pana, aby je wypełnić - a nie pójdziecie za żądzami swego serca i oczu, przez które plamiliście się niewiernością”.

Przykazanie to pojawia się po raz drugi w Księdze Powtórzonego Prawa 22, 12: „Zrobisz sobie frędzle na czterech rogach płaszcza, którym się okrywasz”.

Znaczenie słowa „frędzel" to „wiązka nici, które zwisają z jednego końca". Werset Lb 15, 38 wskazuje, że istnieje wymóg, aby jedna wiązka nici była jasnoniebieska podczas „sporządzania frędzli". Zgodnie z tradycją, niebieski kolor miał być uzyskiwany z pewnego rodzaju ślimaka morskiego.

Na początku ery muzułmańskiej w Izraelu całkowicie zaprzestano farbowania nici na niebiesko. Mężczyźni nadal nosili frędzle, ale bez jasnoniebieskich nici, ponieważ Halacha stwierdza, że „jasnoniebieski kolor nie koliduje z bielą". W XIX wieku tradycja farbowania nici na niebiesko zaczęła powracać. Dziś niektórzy religijni Żydzi noszą frędzle, w których kolor niebieski jest wpleciony w białe nici.

Aby nie zapomnieć o przykazaniach

Znaczenie tego przykazania, jak jest to ukazane w już wspomnianych wersetach, polega na tym, że obowiązkowo należy pamiętać o tym przykazaniu i nie pójść za swoim sercem i oczami, jak to miało miejsce w przypadku szpiegów (Lb 13), którzy pobłądzili swoimi oczami podczas podróży po kraju (Kanaan).

To z kolei spowodowało, że zboczyli z dróg Pana i zapomnieli o Jego przykazaniach. Innym wyjaśnieniem jest to, że niewolnicy nosili na sobie symbol swojego właściciela, podobnie Żydzi noszą frędzle / cicit jako symbol przynależności do Boga i pokazania, że są Jego „niewolnikami".

Mędrcy z Miszny i Talmudu twierdzili, że jasnoniebieski kolor frędzli przywołuje w umyśle człowieka widok morza, nieba i tronu Wszechmogącego. W ten sposób chroni go to przed grzechem. Wyjaśniali również, że frędzle symbolizują przynależność do ludu Izraela. Kiedy na nie patrzymy, pamiętamy o Bogu.

W Talmudzie, w traktacie Minchot (Daf 44), znajduje się opowieść o człowieku, który bardzo dbał o to, aby zgodnie ze zwyczajem, nosić cicit. Pewnego dnia usłyszał, że w pobliskim mieście mieszka prostytutka. Brała ona 400 złotych monet od mężczyzn, którzy przychodzili do jej pokoju. Mężczyzna wysłał jej 400 dukatów i umówił się z nią na spotkanie. Kiedy nadeszła jego kolej, aby spędzić z nią czas, wszedł do jej pokoju. Kiedy się rozbierał poczuł jak cztery frędzle dotykają jego twarzy. Natychmiast odsunął się od niej i usiadł na podłodze. Zapytała go, dlaczego się wycofał i nie chciał jej dotknąć. Mężczyzna odpowiedział jej: „Nigdy w życiu nie widziałem tak pięknej kobiety jak ty. Ale moje oczy zauważyły frędzle / cicit, które nosiłem. Przypomniały mi one o przykazaniu cicit, które ma nam przypominać o unikaniu grzechu!”

W żydowskich pismach mistycznych („Księgi Kabały"), frędzle / cicit są również uważane za pomoc w wybawieniu z kłopotów i niebezpiecznych sytuacji. Podczas wojny w Strefie Gazy tysiące żołnierzy, także ci, którzy nie są religijni, nosi cicit mając nadzieję, że zostaną uratowani przed niebezpieczeństwem na polu bitwy.

O Autorze:

Shlomo Libertowski - wykładowca Tory w Beth Shemesh, członek Nostra Aetate 4 w Jerozolimie - ekumenicznej organizacji zajmującej się dialogiem żydowsko-katolickim.

Centrum Heschela KUL

Dołącz do nas na Facebooku!

Publikujemy najciekawsze artykuły, wydarzenia i konkursy. Jesteśmy tam gdzie nasi czytelnicy!

Polub nas na Facebooku!

Dołącz do nas na X!

Codziennie informujemy o ciekawostkach i aktualnych wydarzeniach.

Obserwuj nas na X!

Kontakt z redakcją

Byłeś świadkiem ważnego zdarzenia? Widziałeś coś interesującego? Zrobiłeś ciekawe zdjęcie lub wideo?

Napisz do nas!

Polecane oferty

Materiały promocyjne partnera

Komentarze 4

Komentowanie artykułów jest możliwe wyłącznie dla zalogowanych Użytkowników. Cenimy wolność słowa i nieskrępowane dyskusje, ale serdecznie prosimy o przestrzeganie kultury osobistej, dobrych obyczajów i reguł prawa. Wszelkie wpisy, które nie są zgodne ze standardami, proszę zgłaszać do moderacji. Zaloguj się lub załóż konto

Nie hejtuj, pisz kulturalne i zgodne z prawem komentarze! Jeśli widzisz niestosowny wpis - kliknij „zgłoś nadużycie”.

Podaj powód zgłoszenia

P
Paweł Kopeć
Adonaj!

Elohim

El Szaddaj

Jahwe!

Real Trust and Truth
P
PI Grembowicz
...Tora...

Odważny, samotny i jedyny Izrealu, walcz dziś dzielnie /islam, Iran, muslim, koran, muzułmanie meczety, lewica, komuna/ i wytrwaj, na przekór innym, właściwie wszystkim!

Real Life and Politik
P
PI Grembowicz
30 czerwca, 11:24, Paweł Kopeć:

ST/Biblia/NT jest wielka, tak jak oczywiście i sam fundament, tj. judaizm oraz przede wszystkim chrześcijaństwo, najlepiej w wersji katolickiej!

Real Life of Trust and Truth

Por. również: Ojcowie Kościoła Wschodu/Zachodu, Breviarium Fidei, KKK, święci KK, 2 tysiące lat chrześcijaństwa, Dante Alighieri, Boska Komedia, o.K. Bolesławiusz OFMRef., Przeraźliwe echo trąby ostatecznej..., GB Manni SI, Katownie więzienia piekielnego... etc.

Real Life and Art

P
Paweł Kopeć
ST/Biblia/NT jest wielka, tak jak oczywiście i sam fundament, tj. judaizm oraz przede wszystkim chrześcijaństwo, najlepiej w wersji katolickiej!

Real Life of Trust and Truth
Wróć na i.pl Portal i.pl