Spis treści
Reforma szkolnictwa zawodowego
Podczas spotkania w MEiN przybliżającego założenia systemu koordynacji i monitorowania regionalnych działań na rzecz kształcenia zawodowego, szkolnictwa wyższego i idei uczenia się przez całe życie, minister Marzena Machałek opowiedziała o kluczowych projektach i elementach reformy szkolnictwa zawodowego.
Powiedziała, że opiera się ona m.in. na powiązaniu szkolnictwa branżowego i technicznego z rynkiem pracy, stąd m.in.:
- zapisy w ustawie, zgodnie z którymi szkoły muszą podpisywać umowy z pracodawcami,
- nowe podstawy programowe kształcenia w zawodach, które były przygotowywane wraz z branżami,
- oraz przygotowywana i publikowana co roku „Prognoza zapotrzebowania na pracowników w zawodach szkolnictwa branżowego na krajowym i wojewódzkim rynku pracy”.
Za nami i przed nami duże zmiany i musimy na tyle kształtować ten system kształcenia branżowego i technicznego, który przygotuje młodych ludzi do tego, by mogli w sposób efektywny później się do tego rynku pracy dostosowywać. Dlatego też przygotowaliśmy strategię umiejętności, która w oparciu o diagnozę i przewidywania opisuje, jakie umiejętności do 2030 roku będą potrzebne na polskim rynku pracy – dodała Sekretarz Stanu podczas spotkania w MEiN przybliżającego założenia systemu koordynacji i monitorowania regionalnych działań na rzecz kształcenia zawodowego, szkolnictwa wyższego oraz uczenia się przez całe życie.
Branżowe Centra Umiejętności to jeden z pierwszych kroków
BCU mają być nową jakością w systemie kształcenia branżowego i technicznego. Będą to rozwinięte pod względem technologicznym ośrodki wszechstronnego kształcenia i egzaminowania w poszczególnych dziedzinach, łączące potencjał przedsiębiorców, szkół i uczelni. Na wsparcie stworzenia 120 takich centrów przeznaczono 1,4 mld zł.
Do współpracy w tworzeniu centrów zaproszono ponad 100 branż: organizacji branżowych, izb gospodarczych, stowarzyszeń, zawodowych spółek skarbu państwa oraz państwowych przedsiębiorstw. BCU będą prowadziły 4 rodzaje działalności:
- edukacyjno-szkoleniową,
- wspierającą współpracę szkół, placówek i uczelni z pracodawcami,
- innowacyjno-rozwojową,
- wspierającą realizację doradztwa zawodowego.
Z oferty BCU mają skorzystać uczniowie, studenci, nauczyciele, wykładowcy i pracownicy branż. W każdej ze 120 dziedzin określonych na potrzeby konkursu powstać ma jedno centrum w kraju – o jego lokalizacji zdecyduje dana branża, przy czym BCU będą tworzone przy szkołach kształcących w zawodach lub przy centrach kształcenia zawodowego.
Na początku lipca w siedzibie resortu edukacji i nauki odbyła się uroczystość podpisania pierwszych 14 umów na utworzenie branżowych centrów umiejętności.
Wojewódzkie zespoły koordynacyjne ds. kształcenia i szkolenia oraz uczenia się przez całe życie
WZK są jednym z kolejnych kroków reformy w szkolnictwie zawodowym. Mają wspierać politykę edukacyjną województwa na potrzeby przygotowania kadr dla gospodarki regionu, koordynacji działań w zakresie doradztwa zawodowego w regionach dla uczniów, studentów i dorosłych, a także promocję uczenia się przez całe życie.
Będą organizowane przez organy wykonawcze samorządów województw: urząd marszałkowski, wojewódzki urząd pracy, spółka samorządowa.
Na przełomie sierpnia i września będą podpisane umowy. Mam nadzieje, że będą działać – poinformowała dziennikarzom wiceminister edukacji i nauki Marzena Machałek, która jest pełnomocnikiem rządu ds. wspierania wychowawczej funkcji szkoły i placówki, edukacji włączającej i kształcenia zawodowego.
Wskazała, że to część projektu zmian mających dostosowywać szkolnictwo branżowe i techniczne do potrzeb rynku pracy i zmieniającego się świata. Wyjaśniła, że chodzi o jak najlepszą koordynację działań w zakresie kształcenia zawodowego.
Wojewódzkie zespoły koordynacyjne gromadzą wszystkie podmioty związane z kształceniem zawodowym i branżowym, a także instytucje rynku pracy, wojewódzkie urzędy pracy oraz podmioty gospodarcze tak, aby wspólnie wypracowywać strategię rozwoju, po pierwsze: szkolnictwa branżowego; po drugie: szkolnictwa technicznego, a po trzecie kształcenia, przekształcania i doskonalenia zawodowych umiejętności dorosłych – powiedziała Machałek.
Cele i zadania wojewódzkich zespołów koordynacyjnych
MEiN przedstawiło 3 główne cele Wojewódzkich Zespołów Koordynacyjnych oraz 7 kluczowych zadań WZK. Cele to:
- Wspieranie polityki edukacyjnej województwa na potrzeby przygotowania kadr dla gospodarki regionu.
- Koordynacja działań w zakresie doradztwa zawodowego w regionach dla uczniów, studentów oraz osób dorosłych.
- Promocja kształcenia zawodowego oraz idei uczenia się przez całe życie.
Główne zadania WKZ to:
- Analizy, badania, raporty w zakresie jakości systemu kształcenia zawodowego w poszczególnych województwach.
- Baza inicjatyw, działań i podmiotów realizujących kształcenie zawodowe oraz aktywnie zatrudniających pracodawców.
- Regionalne fora edukacyjne we współpracy z przedstawicielami szkół wyższych i pracodawców.
- Sieć współpracy szkół branżowych, szkół wyższych i edukacji poza formalnej.
- Działania pilotażowe w zakresie doradztwa zawodowego.
- Materiały merytoryczne dla doradców zawodowych i nauczycieli zawodu
- Działania promujące kształcenie zawodowe i uczenie się przez całe życie.
Koszt przedsięwzięcia to 344 mln zł.
Źródło:
