Kształcenie zawodowe wchodzi na wyższy poziom. Będzie dostosowane do rynku pracy. Pomóc mają Wojewódzkie Zespoły Koordynacji

OPRAC.:
Barbara Wesoła
Barbara Wesoła
Reforma szkolnictwa zawodowego to nie tylko promocja nauki w technikach i szkołach branżowych, ale ścisła współpraca przedsiębiorstw, uczelni i samorządów, aby w każdym regionie kształciła się wyspecjalizowana kadra adekwatna do potrzeb rynku pracy
Reforma szkolnictwa zawodowego to nie tylko promocja nauki w technikach i szkołach branżowych, ale ścisła współpraca przedsiębiorstw, uczelni i samorządów, aby w każdym regionie kształciła się wyspecjalizowana kadra adekwatna do potrzeb rynku pracy Unsplash
Na przełomie sierpnia i września powstaną wojewódzkie zespoły koordynacyjne (...) Mają one wspierać politykę edukacyjną regionów – poinformowała w czwartek wiceminister edukacji i nauki Marzena Machałek. Kształcenie zawodowe wchodzi w Polsce na wyższy poziom. Będzie dostosowane do rynku pracy, a szkoły będą współpracować z przedsiębiorstwami w regionach. Pomóc mają Wojewódzkie Zespoły Koordynacji ds. kształcenia i szkolenia zawodowego oraz uczenia się przez całe życie. Poznaj zadania i cele WZK.

Spis treści

Reforma szkolnictwa zawodowego

Podczas spotkania w MEiN przybliżającego założenia systemu koordynacji i monitorowania regionalnych działań na rzecz kształcenia zawodowego, szkolnictwa wyższego i idei uczenia się przez całe życie, minister Marzena Machałek opowiedziała o kluczowych projektach i elementach reformy szkolnictwa zawodowego.

Powiedziała, że opiera się ona m.in. na powiązaniu szkolnictwa branżowego i technicznego z rynkiem pracy, stąd m.in.:

  • zapisy w ustawie, zgodnie z którymi szkoły muszą podpisywać umowy z pracodawcami,
  • nowe podstawy programowe kształcenia w zawodach, które były przygotowywane wraz z branżami,
  • oraz przygotowywana i publikowana co roku „Prognoza zapotrzebowania na pracowników w zawodach szkolnictwa branżowego na krajowym i wojewódzkim rynku pracy”.

Za nami i przed nami duże zmiany i musimy na tyle kształtować ten system kształcenia branżowego i technicznego, który przygotuje młodych ludzi do tego, by mogli w sposób efektywny później się do tego rynku pracy dostosowywać. Dlatego też przygotowaliśmy strategię umiejętności, która w oparciu o diagnozę i przewidywania opisuje, jakie umiejętności do 2030 roku będą potrzebne na polskim rynku pracy – dodała Sekretarz Stanu podczas spotkania w MEiN przybliżającego założenia systemu koordynacji i monitorowania regionalnych działań na rzecz kształcenia zawodowego, szkolnictwa wyższego oraz uczenia się przez całe życie.

Branżowe Centra Umiejętności to jeden z pierwszych kroków

BCU mają być nową jakością w systemie kształcenia branżowego i technicznego. Będą to rozwinięte pod względem technologicznym ośrodki wszechstronnego kształcenia i egzaminowania w poszczególnych dziedzinach, łączące potencjał przedsiębiorców, szkół i uczelni. Na wsparcie stworzenia 120 takich centrów przeznaczono 1,4 mld zł.

Do współpracy w tworzeniu centrów zaproszono ponad 100 branż: organizacji branżowych, izb gospodarczych, stowarzyszeń, zawodowych spółek skarbu państwa oraz państwowych przedsiębiorstw. BCU będą prowadziły 4 rodzaje działalności:

  • edukacyjno-szkoleniową,
  • wspierającą współpracę szkół, placówek i uczelni z pracodawcami,
  • innowacyjno-rozwojową,
  • wspierającą realizację doradztwa zawodowego.

Z oferty BCU mają skorzystać uczniowie, studenci, nauczyciele, wykładowcy i pracownicy branż. W każdej ze 120 dziedzin określonych na potrzeby konkursu powstać ma jedno centrum w kraju – o jego lokalizacji zdecyduje dana branża, przy czym BCU będą tworzone przy szkołach kształcących w zawodach lub przy centrach kształcenia zawodowego.

Na początku lipca w siedzibie resortu edukacji i nauki odbyła się uroczystość podpisania pierwszych 14 umów na utworzenie branżowych centrów umiejętności.

Wojewódzkie zespoły koordynacyjne ds. kształcenia i szkolenia oraz uczenia się przez całe życie

WZK są jednym z kolejnych kroków reformy w szkolnictwie zawodowym. Mają wspierać politykę edukacyjną województwa na potrzeby przygotowania kadr dla gospodarki regionu, koordynacji działań w zakresie doradztwa zawodowego w regionach dla uczniów, studentów i dorosłych, a także promocję uczenia się przez całe życie.

Będą organizowane przez organy wykonawcze samorządów województw: urząd marszałkowski, wojewódzki urząd pracy, spółka samorządowa.

Na przełomie sierpnia i września będą podpisane umowy. Mam nadzieje, że będą działać – poinformowała dziennikarzom wiceminister edukacji i nauki Marzena Machałek, która jest pełnomocnikiem rządu ds. wspierania wychowawczej funkcji szkoły i placówki, edukacji włączającej i kształcenia zawodowego.

Wskazała, że to część projektu zmian mających dostosowywać szkolnictwo branżowe i techniczne do potrzeb rynku pracy i zmieniającego się świata. Wyjaśniła, że chodzi o jak najlepszą koordynację działań w zakresie kształcenia zawodowego.

Wojewódzkie zespoły koordynacyjne gromadzą wszystkie podmioty związane z kształceniem zawodowym i branżowym, a także instytucje rynku pracy, wojewódzkie urzędy pracy oraz podmioty gospodarcze tak, aby wspólnie wypracowywać strategię rozwoju, po pierwsze: szkolnictwa branżowego; po drugie: szkolnictwa technicznego, a po trzecie kształcenia, przekształcania i doskonalenia zawodowych umiejętności dorosłych – powiedziała Machałek.

Cele i zadania wojewódzkich zespołów koordynacyjnych

MEiN przedstawiło 3 główne cele Wojewódzkich Zespołów Koordynacyjnych oraz 7 kluczowych zadań WZK. Cele to:

  • Wspieranie polityki edukacyjnej województwa na potrzeby przygotowania kadr dla gospodarki regionu.
  • Koordynacja działań w zakresie doradztwa zawodowego w regionach dla uczniów, studentów oraz osób dorosłych.
  • Promocja kształcenia zawodowego oraz idei uczenia się przez całe życie.

Główne zadania WKZ to:

  • Analizy, badania, raporty w zakresie jakości systemu kształcenia zawodowego w poszczególnych województwach.
  • Baza inicjatyw, działań i podmiotów realizujących kształcenie zawodowe oraz aktywnie zatrudniających pracodawców.
  • Regionalne fora edukacyjne we współpracy z przedstawicielami szkół wyższych i pracodawców.
  • Sieć współpracy szkół branżowych, szkół wyższych i edukacji poza formalnej.
  • Działania pilotażowe w zakresie doradztwa zawodowego.
  • Materiały merytoryczne dla doradców zawodowych i nauczycieli zawodu
  • Działania promujące kształcenie zawodowe i uczenie się przez całe życie.

Koszt przedsięwzięcia to 344 mln zł.

Źródło:

od 7 lat
Wideo

Uwaga na Instagram - nowe oszustwo

Dołącz do nas na Facebooku!

Publikujemy najciekawsze artykuły, wydarzenia i konkursy. Jesteśmy tam gdzie nasi czytelnicy!

Polub nas na Facebooku!

Dołącz do nas na X!

Codziennie informujemy o ciekawostkach i aktualnych wydarzeniach.

Obserwuj nas na X!

Kontakt z redakcją

Byłeś świadkiem ważnego zdarzenia? Widziałeś coś interesującego? Zrobiłeś ciekawe zdjęcie lub wideo?

Napisz do nas!

Polecane oferty

Materiały promocyjne partnera

Materiał oryginalny: Kształcenie zawodowe wchodzi na wyższy poziom. Będzie dostosowane do rynku pracy. Pomóc mają Wojewódzkie Zespoły Koordynacji - Strefa Edukacji

Komentarze

Komentowanie artykułów jest możliwe wyłącznie dla zalogowanych Użytkowników. Cenimy wolność słowa i nieskrępowane dyskusje, ale serdecznie prosimy o przestrzeganie kultury osobistej, dobrych obyczajów i reguł prawa. Wszelkie wpisy, które nie są zgodne ze standardami, proszę zgłaszać do moderacji. Zaloguj się lub załóż konto

Nie hejtuj, pisz kulturalne i zgodne z prawem komentarze! Jeśli widzisz niestosowny wpis - kliknij „zgłoś nadużycie”.

Podaj powód zgłoszenia

Nikt jeszcze nie skomentował tego artykułu.
Wróć na i.pl Portal i.pl