Fashion Island to jedno z popularniejszych centrów handlowych w Newport Beach w Kalifornii - kultowe, z tradycjami, zawsze pełne ludzi.
- Naszymi amerykańskimi franczyzobiorcami są Polacy, którzy od ponad dwóch dekad mieszkają w Stanach. Wcześniej prowadzili biznes gastronomiczny o innym profilu – cukierniczy. Teraz szukali rokującego konceptu, który zapewniłby im sukces na większą skalę, z możliwością rozwoju franczyzy i zgłosili się do nas — mówi Przemysław Tymczyszyn współwłaściciel sieci Makarun.
Beata i Piotr Marcinek, bo tak nazywają się inwestorzy z Kalifornii, przyjechali w kwietniu do Polski, by lepiej poznać markę, spróbować makarunowych dań i omówić warunki finansowe. Ich decyzja była szybka. Już po pierwszym dniu wizyty powiedzieli "Wow! Robimy to".
Inwestorów ze Stanów Zjednoczonych udało się właścicielom marki pozyskać dzięki wypracowanej międzynarodowej sieci biznesowych kontaktów. Nie bez znaczenia było też, szeroko komentowane w branży, wejście Makaruna na sztuczną wyspę - Palmę Jumeirah w Dubaju, zaliczaną do najbardziej prestiżowych miejsc na świecie.
W maju doszło do podpisania umowy franczyzowej w USA, a od czerwca ruszyły procedury uruchomienia Makaruna za oceanem. Odbyły się testy produktów, zmodyfikowano menu tak, by spełniało oczekiwania amerykańskich klientów. Nowością jest m.in. wprowadzenie bardzo popularnej w Stanach Zjednoczonych pasty z cukinii czy Mac and Cheese. Dania testowała około 20-osobowa grupa specjalistów z branży. Włosi, którzy też się w niej znaleźli, byli zaskoczeni,
że tak wysokiej jakości pastę można przygotować w 3 minuty w formie fast food. Makarun zdał egzamin z wyróżnieniem.
Lokal w Newport Beach ma ponad 70 metrów kw. powierzchni. Uruchomiony został w formule specjalnie zaprojektowanej do food courtów w centrach handlowych. Marka wprowadziła ją do swojej oferty franczyzowej w ostatnim roku wraz z totalną zmianą designu. Jest to funkcjonalna i bardzo estetyczna lada wydawnicza, gdzie zamówienie realizowane jest na oczach klientów. Podobny model sprawdzony był uprzednio w polskich warunkach np. w Gliwicach w Galerii Forum oraz w Lublinie w Galerii Vivo, gdzie z powodzeniem działają od tego roku.
- Kalifornia to piąta gospodarka świata, zaistnienie na tym rynku to dla sieci naprawę duża rzecz. Nasi amerykańscy partnerzy podpisali z nami plan rozwoju sieci, dzięki któremu będą w stanie uzyskać wyłączność na Kalifornię oraz możliwość sprzedaży franczyzy na rynku lokalnym na zasadzie masterfranczyzy, są przekonani, że znajdą inwestorów chętnych do prowadzenia naszych spaghetterii w USA — mówi Tymczyszyn.
Pod marką Makarun działa prawie 30 lokali w 17 miastach w Polsce. Wkrótce firma uruchomi swój lokal w Dubaju.