Chyba żadnego kierowcy nie trzeba przekonywać, że lusterka nie tylko ułatwiają prowadzenie pojazdu, ale mają bezpośredni wpływ na bezpieczeństwo jazdy. Dlatego prawidłowo ustawione lusterka w samochodzie odgrywają kluczową rolę. Dzięki nim można cały czas kontrolować to, co się dzieje z tyłu samochodu.
Jednak to, co i jak będziemy widzieć w lusterkach zależy od ich prawidłowego ustawienia. Należy pamiętać o kolejności - najpierw kierowca dopasowuje fotel do jazdy, a dopiero potem ustawia lusterka. Każda zmiana ustawień fotela powinna spowodować sprawdzenie ustawień lusterek.
W lusterkach zewnętrznych powinniśmy widzieć bok samochodu, lecz nie powinien on zajmować więcej niż 1 centymetr powierzchni lusterka. Takie ustawienie lusterek pozwoli kierowcy na ocenę odległości między jego pojazdem a pojazdem obserwowanym, czy też inną przeszkodą.
Ale nawet najlepiej ustawione lusterka nie zlikwidują obszaru martwego pola, czyli wokół samochodu, którego nie obejmują lusterka. - Jednak tak powinniśmy ustawiać lusterka, aby martwe pole było jak najwięcej zminimalizowane - mówi Radosław Jaskulski, instruktor Szkoły Auto Skoda.
Pewnym rozwiązaniem tego problemu są dodatkowe lusterka z wygiętą płaszczyzną, które przyklejało się na lusterko boczne lub mocowało na jego obudowie. Obecnie już prawie wszyscy liczący się producenci samochodów stosują lusterka asferyczne - zwane łamanymi - zamiast lusterek płaskich, Zewnętrza część lustra nachylona (złamana) jest pod ostrzejszym kątem, dzięki temu zwiększa się zasięg pola widzenia i istotnie ograniczania występowanie efektu martwego pola.
Ale jest jeszcze nowocześniejszy sposób na kontrolę martwego pola. To elektroniczna funkcja monitorowania martwego pola - system Blind Spot Detect (BSD), który jest oferowany m.in. w Skodach, np. w modelach Octavia, Kodiaq czy Superb. Oprócz lusterek kierowcę wspierają czujniki, znajdujące się w dolnej części tylnego zderzaka. Mają one zasięg 20 metrów i monitorują obszar wokół auta. Gdy BSD wykryje pojazd w martwym polu, na lusterku zewnętrznym zaświeci się dioda LED, a gdy kierowca niebezpiecznie się do niego zbliży lub włączy kierunkowskaz w stronę rozpoznanego auta, dioda LED zacznie pulsować. Funkcja monitorowania martwego pola BSD jest aktywna od prędkości 10 km/h do prędkości maksymalnej.
Pomimo takich udogodnień, Radosław Jaskulski radzi: - Przed manewrem wyprzedzania lub zmiany pasa ruchu należy delikatnie spojrzeć przez ramię i upewnić się, że nie znajduje się tam żaden inny pojazd lub motocykl, którego nie widać w lusterkach. Instruktor Szkoły Auto Skoda zwraca uwagę również na to, iż pojazdy i przedmioty odbite w lusterkach nie zawsze odpowiadają ich faktycznym rozmiarom, co wpływa na ocenę odległości przy dokonywaniu manewrów.