Matura 2018: Polski INTERPRETACJA WIERSZA i zasady oceniania

Matura 2018: Język polski. 4 maja o godzinie 9.00 maturzyści przystąpili do rozwiązywania arkuszy CKE na poziomie podstawowym. Musieli się zmierzyć z rozprawką na temat: "Tęsknota - siła niszcząca czy budująca życie człowieka" na podstawie Lalki Bolesława Prusa lub interpretacją wiersza Ernesta Brylla pt. "Bądźmy dla siebie bliscy bo nas rozdzielają". Oto przykładowa interpretacja wiersza na maturze z polskiego oraz zasady oceniania.

INTERPRETACJA

Matura 2018: Polski ARKUSZE CKE: ODPOWIEDZI + PYTANIA Lalka i Różewicz na maturze. ROZWIĄZANIA

Uczeń powinien przy interpretacji:

  • postawić hipotezę interpretacyjną (zarysować, jak „zrozumiał” wiersz),
  • opisać sytuację komunikacyjną: kto (kreacja podmiotu lirycznego, „ja” liryczne), do kogo (adresat, „ty” liryczne) i w jakiej sytuacji (relacje podmiotu i adresata, okoliczności) mówi?
  • określić formę wiersza i postawę podmiotu: wiersz ma formę apelu, który podmiot liryczny kieruje w imieniu „my” do „my” – w wierszu występują czasowniki w 1 os. liczby mnogiej w trybie rozkazującym: „Bądźmy” – zwrot ten występuję trzykrotnie (u początku każdej strofy) oraz jeszcze raz w ostatnim, samotnym wersie;
  • oznaczyć gatunek literacki – jest to liryka apelu (inwokacyjna);
  • opisać wersyfikację – jest to wiersz biały (bez rymów), w zasadzie trzynastozgłoskowiec (wyjątkiem jest piąty wers pierwszej strofy – jedenastozgłoskowy), dodatkowo w obrębie pierwszej strofy złamany przerzutnią („A te okrawki / Kraju na którym stoimy”), która podkreślać może ważkość tematu w obliczu ryzyka definitywnego rozdzielenia (jak na dwu skrajach przepaści);
  • dokonać analizy środków stylistycznych (jakie są i czemu służą);
  • znaleźć (jeśli jest) dominantę kompozycyjną – warto np. odnieść się do klamry spajającej w pierwszym i ostatnim wersie wiersz („Bądźmy dla siebie bliscy bo nas rozdzielają”);
  • odnieść się do: intertekstów – wcześniejszych, np. Mury Jacka Kaczmarskiego i nowszych, np. Spieszmy się kochać ludzi Jana Twardowskiego oraz kontekstów – np. konteksty historyczne i społeczne (rok powstania wiersza – 1985 – to czas powoli upadającego komunizmu, czas po stanie wojennym, po zabójstwie ks. Popiełuszki, gdy coraz mocniejsze stawały się podziały w społeczeństwie; nauczanie Jana Pawła II o dialogu społecznym przeciwstawiające się dzielącym społeczeństwo polskie tendencjom);
  • dokonać podsumowania rozważań (temat, motywy etc.);
  • odnieść się do postawionej hipotezy.

Jak oceniają egzaminatorzy?

Punkty (łącznie: 50) przyznaje się w 8 kategoriach, lecz jeśli praca składa się z mniej niż wymaganych 250 słów, egzaminator przyznaje punkty tylko w kategoriach A, B i C.

A. Koncepcja interpretacyjna:

  • 9 pkt. – Koncepcja niesprzeczna z utworem, spójna i obejmująca sensy niedosłowne (znajduje potwierdzenie w tekście, obejmuje i łączy w całość odszukane przez piszącego sensy utworu)
  • 6 pkt. – Koncepcja niesprzeczna z utworem, ale niespójna i/lub obejmująca w większości znaczenia dosłowne
  • 3 pkt. – Koncepcja częściowo sprzeczna z utworem
  • 0 pkt. – Brak koncepcji lub koncepcja całkowicie sprzeczna z utworem

Jeśli praca uzyska 0 punktów, egzaminator nie przyznaje punktów w pozostałych kategoriach.

Jeśli w kategorii A praca uzyska 3 punkty, a w kategorii B – 0 punktów, egzaminator nie przyznaje punktów w pozostałych kategoriach.

B. Uzasadnienie tezy interpretacyjnej:

  • 15 pkt. – Uzasadnienie trafne i pogłębione (zawiera powiązane z tekstem, wynikające ze sfunkcjonalizowanej analizy, argumenty pozwalające odczytać sens utworu; jest osadzone nie tylko w tekście, ale także w kontekstach)
  • 10 pkt. – Uzasadnienie trafne, ale niepogłębione
  • 5 pkt. – Uzasadnienie częściowo trafne
  • 0 pkt. – Brak trafnych argumentów uzasadniających interpretację

Jeśli w kategorii A praca uzyskała 3 punkty, a w kategorii B – 0 punktów, egzaminator nie przyznaje punktów w pozostałych kategoriach.

C. Poprawność rzeczowa:

  • 4 pkt. – Brak błędów rzeczowych
  • 2 pkt. – Nie więcej niż jeden błąd rzeczowy
  • 0 pkt. – Błędy rzeczowe

Pojawienie się rzeczowego błędu kardynalnego dyskwalifikuje pracę – zdający otrzymuje 0 punktów.

D. Zamysł kompozycyjny:

  • 6 pkt. – Kompozycja funkcjonalna.
  • 3 pkt. – Zaburzenia funkcjonalności kompozycji
  • 0 pkt. – Brak zamysłu kompozycyjnego

E. Spójność lokalna:

  • 2 pkt. – Pełna spójność wypowiedzi lub nieznaczne zaburzenia spójności
  • 1 pkt – Znaczne zaburzenia spójności
  • 0 pkt. – Wypowiedź niespójna

F. Styl tekstu:

  • 4 pkt. – Styl stosowny
  • 2 pkt. – Styl częściowo stosowny
  • 0 pkt. – Styl niestosowny

G. Poprawność językowa:

  • 6 pkt. – Brak błędów lub nieliczne błędy nierażące
  • 3 pkt. – Liczne błędy nierażące lub nieliczne błędy rażące
  • 0 pkt. – Liczne błędy rażące

H. Poprawność zapisu:

  • 4 pkt. – Zapis w pełni poprawny lub nieliczne błędy nierażące
  • 2 pkt. – Liczne błędy nierażące lub nieliczne błędy rażące
  • 0 pkt. – Liczne błędy rażące

Wybrane dla Ciebie

Papież zaapelował do pojednania tam, gdzie toczą się wojny. Pozdrowił też uczniów

Papież zaapelował do pojednania tam, gdzie toczą się wojny. Pozdrowił też uczniów

W.Kosiniak-Kamysz: Zawsze młodzi ludzie głosują przeciwko obecnej władzy

ROZMOWA
W.Kosiniak-Kamysz: Zawsze młodzi ludzie głosują przeciwko obecnej władzy

Wróć na i.pl Portal i.pl