"Niewidzialny" i superszybki. F-35 będzie najgroźniejszym samolotem bojowym świata

Kazimierz Sikorski
F-35
F-35 Wikipedia Commons
F-35 to myśliwiec piątej generacji, uznany za cud techniki, który potrafi startować z dowolnego miejsca i reagować szybciej niż śmigłowiec.

W specjalnym hangarze w południowej części Florydy leje tak intensywny deszcz i wieją tak silne wiatry, że nie zobaczysz takiego żywiołu nawet w najbardziej przerażających horrorach. Ale nie kręci się tam żadnego filmu, tylko poddaje się morderczym testom najnowocześniejszy samolot bojowy świata, F-35, który wreszcie wkracza do służby. Na początek dostaną go amerykańscy wojskowi, z czasem kraje współpracujące z Ameryką, jak Wielka Brytania, Kanada, Australia, Dania i inne.

- Maszyna musi być sprawna w każdych warunkach klimatycznych, od największych tropików po znane mi na własnej skórze surowe kanadyjskie zimy - mówi mi Billee Flynn, jeden z pilotów testujących osiągi i możliwości samolotu piątej generacji.

To najbardziej wyczekiwany myśliwiec i być może ostatni, jaki zostanie wypuszczony na rynek, bo specjaliści przekonują już od dłuższego czasu, że kolejnych samolotów do powietrznych walk raczej nie będzie, zastąpią je drony. Ale na razie nadchodzi era maszyny piątej generacji, nadchodzi czas F-35.

Na prace badawcze nad tą maszyną poszły dziesiątki miliardów dolarów, żaden samolot nie może się pod tym względem równać z F-35. Ale też żadna dotychczasowa maszyna nie była tak naszpikowana nowoczesną elektroniką, nie użyto do jej budowy tak drogich i nowoczesnych materiałów, które miały między innymi zapewnić jej "niewidzialność".

Osiągnięcie tego ostatniego celu było marzeniem konstruktorów i inżynierów samolotów od bardzo dawna. Jeśli powiemy tylko, że operatorzy radarów odczytają na swoich ekranach zbliżający się obiekt wielkości piłki do golfa, a w rzeczywistości będzie to F-35, to można powiedzieć, że "niewidzialność" osiągnięto w nieosiągalnym do tej pory stopniu. Co prawda ostateczny test przyjdzie na polu walki, bo nigdy nie ma pewności, jak precyzyjnymi radarami dysponuje przeciwnik, ale producenci F-35 są przekonani, że tak sprawnej, groźnej i niezawodnej maszyny jeszcze nie było.

Miały to częściowo potwierdzić dziesiątki tysięcy wylatanych godzin przez testowane maszyny, by wykluczyć możliwość usterki. Tych ostatnich nie brakowało, bo ten niecodzienny samolot dostał system komputerowy o 24 milionach linii kodu. Komputery są oczami i uszami pilota tej maszyny, wspomniany już Flynn mówi, że czuję się w kokpicie F-35 jak bohater "Gwiezdnych Wojen".

Nie da się ukryć, że samolot powstawał w ogromnych bólach, opóźnienia sięgają czterech lat, ale to ponoć "grzech" każdej nowej maszyny, która wchodzi na rynek. Dotyczy to zarówno samolotów pasażerskich, jak i wojskowych.

Zaskakiwały nie tylko opóźnienia, ale także informacje o cenie F-35, około 100 milionów dolarów za sztukę. Przedstawiciele producenta, koncernu Lockheed Martin, twierdzą jednak, że w miarę jak przybywać będzie klientów, w miarę jak na rynku pojawi się coraz więcej F-35, ich cena będzie malała. Do roku 2019 jeden F-35 ma kosztować mniej niż 8 milionów dolarów, w następnych latach cena ma sukcesywnie maleć.

Na razie lata 150 samolotów, rok później w eksploatacji będzie ich o pół setki więcej, by w roku 2020 dojść do 650 eksploatowanych samolotów.

F-35 będzie wytwarzany w trzech wersjach, najbardziej zaawansowana to ta pozwalająca na pionowy start i lądowanie (VTOL). Te maszyny będą też najdroższe. Ale taka maszyna jest bezcenna na współczesnym polu walki, bo nie potrzebuje pasa startowego, bez problemów wzbije się w powietrze z niewielkiego nawet okrętu. Dzięki tym zaletom te samoloty mogą szybciej wspierać piechotę niż śmigłowce.
Najważniejszą zaletą F-35, poza pionowym startem, będzie to, iż jest on niewidzialny dla radarów i bardzo szybki.

Flynn, który oblatuje F-35, nie może się nachwalić tej maszyny. Jego ojciec też był pilotem odrzutowców, ale w latach 50. i tym samym latał samolotami uznawanymi dziś za bardzo przestarzałe. - Ich miejsce jest teraz w muzeach lotnictwa, F-35 przebija swoimi możliwościami wszystko, co do tej pory stworzyła technika lotnicza.

Próbne loty F-35 wciąż trwają, zdaniem producenta ukończono juz 73 proc. lotów próbnych i kontrolnych. Kończą się próby celności i uzbrojenia samolotu. Ten rok, zdaniem producenta, ma być przełomowy. Pierwszy F-35 ma powstać w zakładach FACHO we Włoszech, rusza szkolenie pilotów w bazie Luk, pierwsze samoloty tego typu pojawią się w bazie Hill i pierwsze F-35A mają trafić do Norwegii.

Dla wielu sprzymierzonych ze Stanami Zjednoczonymi państw przez najbliższe dekady F-35 będzie podstawą ich bezpieczeństwa. Być może najgorsze ta konstrukcja ma już za sobą. Nie wiadomo jednak, jakie niespodzianki czekają jeszcze konstruktorów i producenta podczas kolejnych testów i prób. Pewne jest jedno, że samolot w końcu jest, ćwiczy, integruje swoje systemy i czeka na wejście do służby.

Gdyby oceniać F-35 tylko pod względem wyglądu, "estetyki", jeśli można takiego terminu użyć w przypadku samolotu, to na pewno ustępuje on "ładniejszemu" swojemu poprzednikowi F-22 raptor. Ale w przypadku takich samolotów nie o wygląd przecież chodzi, tylko o niezawodność na polu walki i skuteczność. A te ostatnie mają w przypadku F-35 bić na głowę wszystko, co do tej pory lata nad naszymi głowami.

Dołącz do nas na Facebooku!

Publikujemy najciekawsze artykuły, wydarzenia i konkursy. Jesteśmy tam gdzie nasi czytelnicy!

Polub nas na Facebooku!

Dołącz do nas na X!

Codziennie informujemy o ciekawostkach i aktualnych wydarzeniach.

Obserwuj nas na X!

Kontakt z redakcją

Byłeś świadkiem ważnego zdarzenia? Widziałeś coś interesującego? Zrobiłeś ciekawe zdjęcie lub wideo?

Napisz do nas!

Komentarze 11

Komentowanie artykułów jest możliwe wyłącznie dla zalogowanych Użytkowników. Cenimy wolność słowa i nieskrępowane dyskusje, ale serdecznie prosimy o przestrzeganie kultury osobistej, dobrych obyczajów i reguł prawa. Wszelkie wpisy, które nie są zgodne ze standardami, proszę zgłaszać do moderacji. Zaloguj się lub załóż konto

Nie hejtuj, pisz kulturalne i zgodne z prawem komentarze! Jeśli widzisz niestosowny wpis - kliknij „zgłoś nadużycie”.

Podaj powód zgłoszenia

M
Marek
Nie wiem czy "styropianowa" władza przeznaczy forsę na F-35, ale mam nadzieję, że tak, choć szkoda, że na pewno nie będzie ich 1000 jak napisałeś. Tak ona, jak i każda inna władza, bo mam nadzieję, że Polacy nie okażą się głupcami i pacyfistów, palikociarzy czy innych zielonych nigdy nie wybiorą.
Warto tu przypomnieć, że F-16 w wersji 52+ (co było bardzo najlepszym na owe czasy możliwym wyborem) zamówiło SLD. Tej partii także zawdzięczamy "Rosomaki", które skutecznie chroniły naszych żołnierzy w Afganistanie. Nie lubię SLD, ale te zakupy to coś, co im się bardzo chwali.
Poza tym średnio mnie obchodzi ilu ludzi można wykształcić za 8mln USD, jeśli później państwo nie będzie w stanie zapewnić ani sobie, ani tym wykształconym czy innym Polakom należytego bezpieczeństwa.
M
Marek
Autor "co nieco" przesadził.
Co bowiem oznacza "najlepszy" samolot?
Ktoś inny może napisać, że najlepszym samolotem jest na przykład F-22.
Autor powinien napisać, że jest to obecnie prawdopodobnie najlepszy samolot wielozadaniowy, gdyż jeśli chodzi o wywalczenie przewagi powietrznej F-22 bije go na głowę.
Zupełnie nie zgadzam się z przytoczonymi przez komentujących zarzutami dotyczącymi dogfightu z F-16. Pomijając wszystko inne, w większości przypadków nowoczesnego TDW to niewidzialność zadecyduje o zwycięstwie, ponadto manewrowość F-35 wcale nie jest taka zła.
Mam nadzieję, że nasz rząd (jaki by nie był) w przyszłości kupi te właśnie samoloty.
O
OctopusDei
Prędkość projektowa F-35 wynosi zaledwie 1.6 Ma. Dla porównania Su-27 robi 2.35 Ma. Wiele można by powiedzieć o F-35, ale na pewno nie to, że jest jakoś szczególnie superszybki.
k
krk
Wyglada na to ze przechwycili UFO po polsku nocnik -g.... widac, g.... slychac :Sic!
S
Sceptyk
Ten artykuł to ulotka reklamowa? Wystarczyło rozejrzeć się trochę w sieci by znaleźć, że lata to gorzej niż F-16, z którym przegrało walkę kontakową "dogfight". Jest to bardzo drogie i kłopotliwe w utrzymaniu.
Przyszłość niepewna bo w jednej konstrukcji próbowano pogodzić sprzeczne wymagania różnych formacji.
G
Gosc
koszt na dzien dzisiejszy to juz ponad $USA 1.5trillon !!!!!!! samolot mial byc gotowy 5 lat temu a testowany jest juz od 10 lat ....same problem ...wiele armi chce sie wycofac z zamowien np Kanada koszt jednostki ponad 100 mil $US I to bez silkikow oraz osprzetu .
W USA rzadi przemysl zbrojeniowy bo on oplaca politykow (dotacje do ich kampanii wyborczych ktore w USA nie sa ograniczane !) taka ci demokracja
z
ze,amerykanie
takich nam nie sprzedali .) Tylko przypudrowany zlom
s
sdcsdc
!
g
gość
Możesz wykształcić, ile chcesz, a żaden z nich nie wymyśli nic lepszego, niż F-35.
G
Gość
Ile młodych ludzi można wykształcić za 8 milionów dolarów?
Pytam z ciekawości bo wiem, że styropianowa władza wkrótce przeznaczy forsę z budżetu państwa na zakup co najmniej 1000 takich zabawek. Wiadomo, trzeba mieć czym odeprzeć agresję rosyjską na Polskę albo Francję.
__________________________________________________________________________
A przy okazji ujawniłem że wikipedia kłamią:
...Cena jednostkowa za F-35A (bez kosztu silnika F135 za ok. 10-13 mln) spadała wraz ze wzrostem produkcji od 221 mln $ za samolot z LRIP I, 128 mln $ w LRIP III, 111,6 mln $ w LRIP IV[59] i 107 mln $ w LRIP V[60], producent deklaruje docelową cenę na poziomie 65 mln. Uwzględniając wszystkie wersje i zawarte kontrakty (w tym silniki) realny koszt samolotu z 5 serii niskoseryjnej nadal przekraczał 200 mln USD.[61].....Samoloty rodziny F-35 mają spełniać wymagania uniwersalnych konstrukcji wielozadaniowych, zdolnych do wykonywania szerokiego spektrum zadań. Do najważniejszych z nich należą: przeprowadzanie uderzeń na cele lądowe (Air-to-Suface Attack)......
Pytanie do Kazimierza Sikorskiego:
Ile aktualnie mają na wyposażeniu bomb kasetonowych, tych zakazanych 30 maja 2008 na konferencji w Dublinie?
w
woda z mózgu
Już widzę jak kolorowe ludziki z Afryki i Bliskiego Wschodu będą masowo spie.rda.lały w przeciwną stronę. Oczywiście ze strachu przed niewidzialnymi pociskami.
Przepraszam a kto te samoloty będzie tankował skoro będą niewidzialne, może krowy dojne?

Tylko patrzeć jak znienawidzone zielone ludziki zaczną wycofywać się z europejskich rubieży należących do Usa.
Wróć na i.pl Portal i.pl