NIK: Reforma edukacji została źle przygotowana i przeprowadzona. MEN: Zmiany zostały przygotowane rzetelnie

Jakub Oworuszko
Jakub Oworuszko
Anna Zalewska
Anna Zalewska fot. Marek Szawdyn/ Polska Press
Najwyższa Izba Kontroli opublikowała raport dotyczący reformy systemu edukacji, czyli m.in. likwidacji gimnazjów. Wnioski z kontroli są jednoznaczne: reforma została przeprowadzona w niewłaściwy sposób. „Minister nie dokonał rzetelnych analiz finansowych i organizacyjnych skutków reformy; spowodowała ona pogorszenie warunków lokalowych w szkołach” - podkreślono. Ministerstwo Edukacji Narodowej podważa raport i przekonuje, że „reforma oświaty została starannie przygotowana, a jej wdrażanie jest stale monitorowane”.

Według NIK, główną przyczyną problemów był pośpiech – reforma to najgruntowniejsza i najszybciej przeprowadzona zmiana w historii polskiego szkolnictwa, od czasu wprowadzenia gimnazjów w 1999 roku – podkreślono, zaznaczając przy tym, że od przyjęcia zmian w Prawie oświatowym, do wprowadzenia reformy minęło niecałe dziewięć miesięcy.

A zmian było naprawdę wiele. Nowy podział placówek na szkoły podstawowe i ponadgimnazjalne, nowe podstawy programowe i podręczniki czy remonty mające na celu dostosowanie budynków placówek i ich wyposażenia to tylko niektóre z nich.

NIK uznał za słuszne obawy rodziców dotyczące kumulacji roczników w pierwszych klasach szkół średnich w zbliżającym się roku szkolnym 2019/2020. W rekrutacji do klas pierwszych biorą udział absolwenci trzeciej klasy gimnazjum i ósmej klasy szkoły podstawowej. To w sumie ponad 705 tys. uczniów, czyli o 370 tys. więcej, niż przed reformą. Jak wynika z kontroli, „minister edukacji nie przeprowadził rzetelnych i kompleksowych analiz dotyczących możliwości przyjęcia do szkół” podwójnego rocznika, a dane, które były analizowane „były niepełne i ograniczyły się do dostępności sal w 13 proc. szkół”.

Okazuje się, że wciąż wiele placówek jest nieprzygotowanych do przyjęcia podwójnego rocznika.
Liczba oferowanych miejsc w stosunku do liczby uczniów przystępujących do rekrutacji była mniejsza w aż ośmiu województwach (np. w województwie wielkopolskim o ponad pięć tys., w pomorskim o ponad cztery tys.). Większa w przypadku siedmiu województw (np. w woj. podkarpackim o ok. 11,5 tys.). NIK zwraca uwagę, że w jednej piątej szkół ponadgimnazjalnych są braki w wyposażeniu niezbędnym do realizacji wszystkich przedmiotów.

Problemów jest więcej. NIK ocenia, że prowadzony przez MEN proces przygotowania nowych podstaw programowych był nierzetelny. „Tylko 20 proc. ekspertów je opracowujących było rekomendowanych przez instytucje związane z systemem oświaty. Pozostałych wybrał minister w sposób autonomiczny” - podkreślono. W raporcie zwrócono uwagę na problemy z układaniem planów lekcji – w niektórych szkołach lekcje rozpoczynały się o godz. 7.10, a w innych kończyły nawet po godz. 18. Okazuje się także, że samorządy musiały dołożyć pieniądze z własnych budżetów, ponieważ subwencja oświatowa, z której miały być sfinansowane zmiany, wzrosła jedynie o 6 proc, a wydatki samorządów na szkoły powiększyły się o 12 proc.

MEN opublikowało w środę obszerną odpowiedź na raport NIK. „Zmiany zostały przygotowane rzetelnie” - przekonuje resort. W komunikacie czytamy, że wprowadzona reforma edukacji jest odpowiedzią na oczekiwania większości Polaków. „Reforma oświaty została starannie przygotowana, a jej wdrażanie jest stale monitorowane. Zostały opracowane pełne analizy organizacyjne oraz finansowe skutków zmian. MEN zapewniło środki na zadania związane z reformą. Przygotowało odpowiednie akty prawne pozwalające na wdrożenie zmian, opracowało podstawy programowe i dopuściło podręczniki do użytku szkolnego. W kolejnych latach wdrażania reformy MEN nadal wspiera samorządy, dofinansowując wyposażenie szkół, remonty, doposażenie pracowni przedmiotowych, zakup podręczników do bibliotek szkolnych czy sprzętu multimedialnego” - podkreślano.

emisja bez ograniczeń wiekowych
Wideo

Archeologiczna Wiosna Biskupin (Żnin)

Dołącz do nas na Facebooku!

Publikujemy najciekawsze artykuły, wydarzenia i konkursy. Jesteśmy tam gdzie nasi czytelnicy!

Polub nas na Facebooku!

Dołącz do nas na X!

Codziennie informujemy o ciekawostkach i aktualnych wydarzeniach.

Obserwuj nas na X!

Kontakt z redakcją

Byłeś świadkiem ważnego zdarzenia? Widziałeś coś interesującego? Zrobiłeś ciekawe zdjęcie lub wideo?

Napisz do nas!

Polecane oferty

Materiały promocyjne partnera

Komentarze 11

Komentowanie artykułów jest możliwe wyłącznie dla zalogowanych Użytkowników. Cenimy wolność słowa i nieskrępowane dyskusje, ale serdecznie prosimy o przestrzeganie kultury osobistej, dobrych obyczajów i reguł prawa. Wszelkie wpisy, które nie są zgodne ze standardami, proszę zgłaszać do moderacji. Zaloguj się lub załóż konto

Nie hejtuj, pisz kulturalne i zgodne z prawem komentarze! Jeśli widzisz niestosowny wpis - kliknij „zgłoś nadużycie”.

Podaj powód zgłoszenia

G
Gość
Babunia na tym zdjęciu śpiewa "Amen", właśnie jest na głosce "e".
G
Gość
nowe podstawy programowe i podręczniki...

Bez tego 'się nie obejdzie" !. Jednak ... szkoda gadać !. Z edukacją jest podobnie jak z medycyną: jedni i drudzy ... szkoda gadać !.
m
myśl
"Nikt nam nie wmówi, że białe jest białe, a czarne jest czarne", jako rzekł najwyższy przywódca i tego się trzymają.
G
Gość
2019-05-23T12:01:25 02:00, Gość:

brawo p minister !!!,reforma szkolnictwa dawno powinna byc przeprowadzona !zajac sie teraz koniecznie wiedza nauczycieli ,żeby rodzice nie musieli ponosic dodatkowych kosztów na korepetycje !!

WIEDZA NAUCZYCIELI NIE MA TU NIC DO TEGO ....PODSTAWA PROGRAMOWA JEST DO DUPY WIEC DZIECI MUSZA SIE SAME UCZYC NIESTEY

G
Gość
brawo p minister !!!,reforma szkolnictwa dawno powinna byc przeprowadzona !zajac sie teraz koniecznie wiedza nauczycieli ,żeby rodzice nie musieli ponosic dodatkowych kosztów na korepetycje !!
e
emerytka
Po 700 tys. uczniów do szkół średnich było na początku lat 2000 i nikt problemu nie robił. Po pierwsze trzeba wprowadzić egzaminy do szkół średnich i tylko 1/3 miejsc w szkołach z maturą, reszta do zawodówek i do ZDZ na kursy i do roboty. Tumany co znają ułamków i procentów pchają się do liceów, bo takie sa ambicje zakompleksionych rodziców, którzy sami "kupili" magistra na płatnej powiatowej uczelni, może jeszcze zaocznej bo w dzień nie chcieli ich na oczy widziec. Jakie to tumany, to widac w "Milionerach", gdzie występuja gimbusy co nie powinny zdać matury.
G
Gość
Przecież to WSZYSCY wiedzą, oczywiście oprócz pisowców. Napluj takiemu a powie że deszcz pada
G
Gość
Pis będzie siał swoją propagandę bez względu na prawdę, przecież Kaczyński mówił "nikt nam nie wmówi, że białe jest białe, a czarne jest czarne". Jedyna nadzieja, że część rodziców i nauczycieli teraz zagłosuje przeciw - najpierw w wyborach do PE (Zalewska chce nas tam kompromitować) a potem u nas.
...
"reforma edukacji jest odpowiedzią na oczekiwania większości Polaków" a ja się pytam wedłóg jakich danych?? bo ja referendum w tej sprawie sobie nie przypominam. No i jaka była grupa osób głosujących bo napewno nie Rodzice Dzieci w wieku szkolnym.

MEN pi... jak potłuczony przecież wszyscy od dawna wiedzą że ta ref ... nie raczej rewolucja była przeprowadzona zdecydowanie za szybko i nie była odpowiednio przygotowana przez co mamy burdel na kółkach:)
d
dasd
Gdzie coś dobrze pisior zrobi jak oni wszystkich wybitnych ludzi wygonili.
g
gosc
Nagrody odebrane za źle przeprowadzona reformę na kolanie z upartyjnieniem nauczania.

Jak cham się uprze to nie ma zmiłuj się.
Wróć na i.pl Portal i.pl