Nowe auta. Sprzedaż wzrasta, ale ceny samochodów także

Paweł Piątek
Jak podaje w swoim raporcie Instytut Badań Rynku Motoryzacyjnego SAMAR, z danych zawartych w bazie Centralnej Ewidencji Pojazdów i Kierowców wynika, że liczba zarejestrowanych aut osobowych oraz dostawczych o DMC do 3,5t wzrosła w sierpniu 2023 roku w porównaniu do analogicznego miesiąca roku poprzedniego, była natomiast niższa w stosunku do poprzedniego miesiąca (lipca 2023 roku). Skumulowana liczba rejestracji w 2023 r. jest wyższa od tej zanotowanej w 2022 roku.
Jak podaje w swoim raporcie Instytut Badań Rynku Motoryzacyjnego SAMAR, z danych zawartych w bazie Centralnej Ewidencji Pojazdów i Kierowców wynika, że liczba zarejestrowanych aut osobowych oraz dostawczych o DMC do 3,5t wzrosła w sierpniu 2023 roku w porównaniu do analogicznego miesiąca roku poprzedniego, była natomiast niższa w stosunku do poprzedniego miesiąca (lipca 2023 roku). Skumulowana liczba rejestracji w 2023 r. jest wyższa od tej zanotowanej w 2022 roku. Toyota
Jak podaje w swoim raporcie Instytut Badań Rynku Motoryzacyjnego SAMAR, z danych zawartych w bazie Centralnej Ewidencji Pojazdów i Kierowców wynika, że liczba zarejestrowanych aut osobowych oraz dostawczych o DMC do 3,5t wzrosła w sierpniu 2023 roku w porównaniu do analogicznego miesiąca roku poprzedniego, była natomiast niższa w stosunku do poprzedniego miesiąca (lipca 2023 roku). Skumulowana liczba rejestracji w 2023 r. jest wyższa od tej zanotowanej w 2022 roku.

Spis treści

To już czwarty z rzędu miesięczny wzrost sprzedaży r/r., a siódmy w tym roku. Pod względem liczby zarejestrowanych pojazdów to najlepszy sierpień od sierpnia 2019 roku. Tempo wzrostu liczby rejestracji nowych samochodów zwolniło w porównaniu do początku bieżącego roku, gdy notowano przyrosty dwucyfrowe. Owszem, jest to okres wakacyjny, gdy większość potencjalnych klientów koncentruje się raczej na odpoczynku, a nie na zakupach, jednak wyniki prezentujące liczbę rejestrowanych aut połączone z dostępnymi danymi wskazującymi na zmniejszanie się liczby klientów odwiedzających salony dealerskie, dają istotny powód do analizy przyczyn obserwowanego trendu.

Niestety, ceny samochodów wciąż rosną, co w kontekście wysokich kosztów utrzymania, nie pozostaje bez wpływu na decyzje zakupowe klientów indywidualnych.

Nieco lepiej wygląda sytuacja po stronie klientów instytucjonalnych. Zakupy klientów flotowych wciąż rosną, a ich udział w rynku nowych samochodów pozostaje na wysokim poziomie.

Prognoza IBRM SAMAR na 2023 rok zakłada rejestrację 455 tysięcy samochodów osobowych oraz 63 tysięcy pojazdów dostawczych o DMC do 3,5 tony.

Nowe auta. Ile zarejestrowano?

Według danych Centralnej Ewidencji Pojazdów i Kierowców, w sierpniu 2023 roku zarejestrowano w Polsce 41 149 samochodów osobowych oraz dostawczych o DMC do 3,5t, czyli o 6,97% (+2 682 szt.) więcej niż rok wcześniej oraz o 1,38% (-574 szt.) mniej niż w lipcu 2023 roku. Dane skumulowane (353 092 szt.) wykazują wzrost sprzedaży w 2023 roku o 9,70% (+31 228 szt.).
Sześć marek z pierwszych dziesięciu zanotowało więcej zarejestrowanych aut, licząc rok do roku. Największy wzrost odnotowało Audi – o 38,89%. Największy spadek liczby rejestracji zanotował Ford, o 17,70%.

Nowe auta. Rynek samochodów osobowych

Dane Centralnej Ewidencji Pojazdów i Kierowców wskazują, że w sierpniu 2023 r. zarejestrowano w Polsce 36 178 samochodów osobowych, o 7,17% (+2 420 szt.) więcej niż rok wcześniej i o 0,58% (-210 szt.) mniej niż w lipcu 2023 r. W 2023 roku zarejestrowano dotychczas w Polsce 311 239 samochodów osobowych, o 10,81% więcej w stosunku do analogicznego okresu roku ubiegłego (+30 362 szt.).

emisja bez ograniczeń wiekowych
Wideo

Motoryzacja

Dalszy ciąg artykułu pod wideo ↓

W sierpniu 2023 roku udział klientów indywidualnych w całkowitej liczbie rejestracji samochodów osobowych wyniósł 27,8%. Udział firm osiągnął poziom 72,2%.

W liczbach bezwzględnych oznacza to, że klienci instytucjonalni kupili 26 131 aut. Udział klientów firmowych w 2023 roku wyniósł dotychczas 72,4%. Statystyka ta jednak nie uwzględnia osób fizycznych prowadzących działalność gospodarczą oraz spółek cywilnych, które w CEPiK klasyfikowane są w grupie „osób fizycznych”. Ponieważ w grupie osób fizycznych mogą również znaleźć się firmy, rzeczywisty rozkład rejestracji pomiędzy obiema grupami klientów może się jeszcze bardziej zwiększyć.

Nowe auta. Komu rośnie, a komu spada?

Dziewięć z pierwszych piętnastu marek klasyfikowanych na liście rankingowej (r/r) zanotowało wzrost liczby aut zarejestrowanych w 2023 roku w porównaniu do analogicznego okresu poprzedniego roku, w tym największy - Lexus o 133,57%, największy spadek zanotował Ford, o 29,07%.

Tytuł lidera rynku utrzymała Toyota. W 2023 roku klienci kupili i zarejestrowali dotychczas 58 623 auta tej marki, o 17,30% więcej niż w analogicznym okresie roku poprzedniego. Udział Toyoty w rynku wyniósł 18,84%. Na pozycji wicelidera znalazła się Skoda, w przypadku której liczba zarejestrowanych aut wyniosła 33 187 szt., o 31,38% więcej niż w 2022 roku. Udział marki wyniósł 10,66%. Na trzecim miejscu uplasowała się KIA. Klienci koreańskiego producenta zarejestrowali w 2023 roku 24 761 samochodów, o 5,87% więcej niż przed rokiem. Udział marki w polskim rynku wyniósł 7,96%. Na czwartej pozycji był Volkswagen, w przypadku którego liczba zarejestrowanych aut wyniosła 23 021 szt., o 9,01% więcej niż w 2022 roku. Udział marki w polskim rynku wyniósł 7,40%. Na piątej pozycji jest Hyundai. W 2023 r. zarejestrowano 17 576 aut tej marki, o 9,01% mniej niż w analogicznym okresie 2022 roku. Udział marki w rynku wyniósł 5,65%.

Nowe auta. Najpopularniejsze modele

Najczęściej dotychczas kupowanym modelem osobowym w 2023 roku była Toyota Corolla (15 678 szt.; +8,05% r/r), za którą uplasowała się Toyota Yaris (10 640 szt.; +30,50% r/r) oraz Skoda Octavia (10 119 szt. +71,22% r/r), następnie Toyota Yaris Cross (8 924 szt.;+71,15%), a za nią KIA Sportage (8 255 szt.;+0,46% r/r).

Najpopularniejszym modelem wśród klientów indywidualnych jest Toyota Yaris Cross (4 538 szt.;+28,05%), na drugim miejscu - Toyota Yaris (3 672 szt.; +2,63%), na trzecim – KIA Sportage (3 574 szt.;-6,02%), na czwartym – Dacia Duster (3 039 szt.;-20,24%), a na piątym – Hyundai Tucson (2 505 szt.-10,95%).

Wśród klientów firmowych najczęściej rejestrowanym modelem jest Toyota Corolla (13 519 szt.; +7,75%). Na drugim miejscu jest Skoda Octavia (8 848 szt.; +68,76%), na trzecim – Toyota Yaris (6 968 szt.; +52,31%), na czwartym – KIA Sportage (4 681 szt.; +6,05%), , a na piątym – Toyota Yaris Cross (4 386 szt.; +162,63%).

Komentarze 1

Komentowanie zostało tymczasowo wyłączone.

Podaj powód zgłoszenia

f
fakt
GREEDFLATION.
Polecane oferty
* Najniższa cena z ostatnich 30 dniMateriały promocyjne partnera

Wybrane dla Ciebie

Yates nowym liderem przed ostatnim etapem Giro, Majka znowu się wspiął

Yates nowym liderem przed ostatnim etapem Giro, Majka znowu się wspiął

Policja udaremniła ustawkę pseudokibiców! Mieli walczyć w lesie na pięści

Policja udaremniła ustawkę pseudokibiców! Mieli walczyć w lesie na pięści

Wróć na i.pl Portal i.pl