Odkrywamy Białystok. W lesie Pietrasze podczas I wojny lądowały sterowce

Tomasz Mikulicz
Tak wyglądał przykładowy sterowiec z epoki. Zdjęcie wykonano w 1910 roku. Z rosyjskiego opisu wynika, że sprzęt rozwijał prędkość do 54 km/h.
Tak wyglądał przykładowy sterowiec z epoki. Zdjęcie wykonano w 1910 roku. Z rosyjskiego opisu wynika, że sprzęt rozwijał prędkość do 54 km/h. Archiwum Państwowe
Mieściła się tu baza frontowa. Na przełomie lat 1914/15 stacjonowały tu: Albatros i Astra. Carskie wojsko wykorzystywało cepeliny do bombardowania celów w Prusach Wschodnich.

Na Pietraszach mieszkam od dziecka. Już w podstawówce zwróciłem uwagę, że w pobliskim lesie leżą jakieś betonowe słupy. Przez wiele lat myślałem, że to pozostałości po liniach energetycznych z lat 50. - zaczyna swą opowieść Piotr Szutkiewicz z Białegostoku, pasjonat historii.

W jego firmie pracował pan Czarek, który jak się okazało mieszka niedaleko niego. - Rozmawialiśmy o różnych wydarzeniach z historii naszych okolic. Opowiedział mi na przykład o punkcie opatrunkowym Armii Krajowej przy ul. Wysockiego - mówi Szutkiewicz.

Pewnego razu usłyszałem, że babcia pana Czarka widziała nad lasem Pietrasze cepeliny.

Czy znasz patronów białostockich ulic? Weź udział w naszym quizie.

- Bardzo mnie to zaintrygowało. Zacząłem iść tym tropem, aż natknąłem się na rosyjskie opracowanie, które mówiło o białostockich cepelinach. Od słowa do słowa, dowiedziałem się, że w czasie I wojny światowej, a dokładnie na przełomie lat 1914/15 mieściła się tu frontowa baza carskich sterowców - mówi nasz rozmówca.

Wtedy stało się jasne czym są betonowe słupy. To tzw. kotwy, które służyły niegdyś do cumowania kilkudziesięciometrowych statków powietrznych. Na terenie bazy były też hangary, dźwigi i zbiorniki z wodorem. Szutkiewicz znalazł informacje oparte na - jak mówi - raportach wojskowych, czyli godziny przelotów poszczególnych sterowców, nazwiska dowódców. Nawet mechaników.

- Wiem, że na tych maszynach szlify wojskowe zdobywał pierwszy dowódca polskiego lotnictwa w odrodzonej Polsce Hipolit Łossowski - podkreśla Szutkiewicz.

Baza na Pietraszach była jedną z 14, w których stacjonowała flota carskich sterowców. W tej części dawnego imperium rosyjskiego cepeliny można było spotkać także w Łucku, Berdyczewie, Lidzie, Brześciu Litewskim, Kownie i Grodnie.

U nas stacjonowały Astra i Albatros. Ten ostatni na przykład miał 77 metrów długości i 14,8 średnicy. Zabierał 7-osobową załogę. Mógł rozwinąć prędkość do 68 km na godzinę. Uzbrojony był w dwa karabiny maszynowe Maxim i po 3 tysiące sztuk amunicji. Cepelin był przystosowany do zrzucania bomb. Przyleciał do Białegostoku 16 sierpnia spod Petersburga, pokonując w 12 godzin 780-kilometrową trasę. Załoga dostała najpierw rozkaz przeprowadzenia nocnego rozpoznania okolic Olsztyna, ale na przeszkodzie stanął porywisty wiatr. Trzeba było przerwać misję.

Następnie sterowiec wykorzystano do bombardowania dróg prowadzących do Osowca. Maszyna została rozebrana 13 października 1914 roku. Nie nadawała się już do użytku po tym, jak wichura cisnęła ją o ziemię.

Jako druga do Białegostoku przyleciała Astra. W maju 1915 roku zrzuciła 21 bomb na dworzec w Ełku.

Szutkiewicz uważa, że to ważne, aby upowszechniać wiedzę o tym wyjątkowym miejscu. Swego czasu rozmawiał z nadleśnictwem Dojlidy, żeby w lesie Pietrasze stworzyć szlak edukacyjny tropem sterowców. Nic jednak z tego nie wyszło. A szkoda, bo do opowiedzenia jest tu nie tylko historia sterowców. W XX-leciu międzywojennym las Pietrasze był również wykorzystywany przez wojskowych. - Na ówczesnych mapach opisany jest jako „obóz ćwiczebny Pietrasze”. Ciekawe, że las brany był pod uwagę jako teren pod lotnisko. Wojskowi powiedzieli jednak, że teren jest dla nich zbyt cenny, by oddawać go na cele cywilne. I takim sposobem lotnisko powstało na Krywlanach - opowiada Szutkiewicz.

Dołącz do nas na Facebooku!

Publikujemy najciekawsze artykuły, wydarzenia i konkursy. Jesteśmy tam gdzie nasi czytelnicy!

Polub nas na Facebooku!

Dołącz do nas na X!

Codziennie informujemy o ciekawostkach i aktualnych wydarzeniach.

Obserwuj nas na X!

Kontakt z redakcją

Byłeś świadkiem ważnego zdarzenia? Widziałeś coś interesującego? Zrobiłeś ciekawe zdjęcie lub wideo?

Napisz do nas!

Materiał oryginalny: Odkrywamy Białystok. W lesie Pietrasze podczas I wojny lądowały sterowce - Kurier Poranny

Komentarze 10

Komentowanie artykułów jest możliwe wyłącznie dla zalogowanych Użytkowników. Cenimy wolność słowa i nieskrępowane dyskusje, ale serdecznie prosimy o przestrzeganie kultury osobistej, dobrych obyczajów i reguł prawa. Wszelkie wpisy, które nie są zgodne ze standardami, proszę zgłaszać do moderacji. Zaloguj się lub załóż konto

Nie hejtuj, pisz kulturalne i zgodne z prawem komentarze! Jeśli widzisz niestosowny wpis - kliknij „zgłoś nadużycie”.

Podaj powód zgłoszenia

G
Gość
Z Białegostku na początku Iwś tartowały sterowce bombardujące miasta w Prusach. Np sterowce z Białegostoku zbombardowały węzeł komunikacyjny w niemieckim Lyck (Ełk).
W lesie Pierasze ta górka przy działkach co są przy moście kolejowym była przed pierwszą wojną światową lądowiskiem pocztowych sterowców.
c
cryo
W dniu 02.03.2018 o 22:56, Dawid napisał:

W latach 90 przemierzałem te tereny leśne rowerem będąc młodym człowiekiem i widziałem strzelnicę  wojskową i inne miejsca dziwne usytuowane w tym lesie. W szczególności górkę astronomiczną..........................

w latach 80 jeździliśmy na piknik na tę strzelnicę ... w dołkach nasypu wykopywało się pociski ... była też mniejsza obok na strzelanie z pistoletu ... kilka lat temu tam wróciłem .... iiiiii nic ... wszystko zarosło

D
Dawid

W latach 90 przemierzałem te tereny leśne rowerem będąc młodym człowiekiem i widziałem strzelnicę  wojskową i inne miejsca dziwne usytuowane w tym lesie. W szczególności górkę astronomiczną..........................

D
Dawid

W latach 90 przemierzałem te tereny leśne rowerem będąc młodym człowiekiem i widziałem strzelnicę  wojskową i inne miejsca dziwne usytuowane w tym lesie. W szczególności górkę astronomiczną..........................

S
STARY
W dniu 08.08.2016 o 08:15, xyz napisał:

W Białymstoku stacjonowały trzy zeppeliny: Percewal, Astra i Albatros.

TAK 3  nie wiem czy to jakieś tłumaczenie ale ten trzeci wg jednych informacji  to Persewal a wg innych Zwiastun Burzy.

Nie byłem tam od wielu lat , ale o zepelinach opowiadał  dziadek , rocznik 1895 żołnierz armii carskiej

x
xyz

W Białymstoku stacjonowały trzy zeppeliny: Percewal, Astra i Albatros.

n
nielot

cepeliny to sie je . 

Natomiast na Pietraszach było lądowsko zepelinow rosyjskich, prawdopodobnie tez i pruskich /bo to Niemcy rozwineli te latajace obiekty i ich produkcje i nazwa jednego z pierwszych konstruktorów stała sie ich powszechną nazwą , po polsku zwano je sterowcami/.

Co jest  w wielu książkach i opracowaniach opisane. 

Betony te które tam pozostały to fundamenty wież do ktorych cumowano te latajace cygara. Broń z I wojny światowej .

G
Gość
W dniu 07.08.2016 o 16:09, Gość napisał:

Skoro tam było pierwsze lotnisko, to wg teorii entuzjastów lotniska na Krywlanach (tam zawsze było lotnisko), należy wykarczować las na Pietraszach i właśnie tam ulokować Białystok Airport  ;)

Białystok doczekał władzy --likwidatorów lotniska w mieście historycznie związanym z lotnictwem.

G
Gość

Skoro tam było pierwsze lotnisko, to wg teorii entuzjastów lotniska na Krywlanach (tam zawsze było lotnisko), należy wykarczować las na Pietraszach i właśnie tam ulokować Białystok Airport  ;)

G
Gość

Patrząc na to jak to się mówi "na chłopski rozum", to raczej nie było to w lesie.

Wróć na i.pl Portal i.pl