Poczta Polska szykuje prawdziwą rewolucję. Zasady wysyłania przesyłek listowych, które dla wielu klientów były nieczytelne, teraz mają zostać zastąpione nowymi, prostszymi rozwiązaniami. To pierwsza tak duża zmiana w Poczcie Polskiej od 1989 r. Jak będzie wyglądało wysyłanie listów po 1 kwietnia 2019 r.?
W cenniku, zamiast dwunastu pozycji, znajdzie się tylko sześć, a wysokość opłaty za list będzie zależała od dwóch czynników: wielkości koperty i tego, czy przesyłka jest ekonomiczna czy priorytetowa.
Nowe wielkości kopert na poczcie
Od 1 kwietnia obowiązywać będą trzy podstawowe formaty przesyłek listowych:
- S (Format A5) - wymiary max: 230mm x 160mm x 20mm, waga max: 500g;
- M (Format A4) - wymiary max: 325mm x 230mm x 20mm, waga max: 1000g;
- L (Format większy niż A4) - wymiary max: 900mm (suma długości, szerokości, wysokości), najdłuższy bok max 600mm, waga: 2000g

Zmiany te mają uprościć i uelastycznić ofertę, a także ułatwić klientom oszacowanie ceny za list. Ich wprowadzenie zostało poprzedzone dokładnymi badaniami, w których osoby korzystające z usług Poczty Polskiej mogły ocenić propozycje w porównaniu z dotychczas obowiązującymi zasadami. Większość ankietowanych uznała nowe rozwiązania za lepsze.
Poczta Polska dostosowuje usługi do rynku eCommerce
Czynnikiem decydującym dla wprowadzenia zmian była konieczność dostosowania usług do wymagań rynku. W tej chwili już co trzecia przesyłka w Polsce zawiera towar, a nie papierowy list i - jak wynika z szacunków Poczty Polskiej - wartość tradycyjnych przesyłek listowych dalej będzie spadać. W perspektywie 2023 r. ma zmniejszyć się do poziomu ok. 3,8 mld zł. Wzrosnąć ma za to wartość rynku eCommerce, do którego potrzeb stara się właśnie dostosować Poczta Polska.
- Nowe formaty są odpowiedzią na zmiany, które zachodzą już na świecie. Chodzi o tak zwany minipakiet dedykowany branży eCommerce. Zmiana oferty i dostosowanie jej do potrzeb rynku jest naturalnym działaniem biznesowym - wyjaśnia rzecznik prasowa Poczty Polskiej Justyna Siwek.
Rozwiązania zaproponowane przez Pocztę Polską nie są nowością na rynku europejskim. Zasady podobne do tych, które od 1 kwietnia będą obowiązywały w Polsce, na rynku niemieckim funkcjonują już od dwudziestu lat.
Nowy cennik przesyłek listowych
Z nowego cennika usług listowych wynika, że część przesyłek będzie tańszych niż dotychczas, ale niektóre zdrożeją.
- Chciałbym uspokoić, oczywiście pewne modyfikacje cen będą, natomiast i tak listy będą kosztować mniej niż np. bilety komunikacji miejskiej - mówi wiceprezes Poczty Polskiej Grzegorz Kurdziel. Jak podkreśla, ceny te wciąż są znacznie niższe niż w innych krajach europejskich, nawet biorąc pod uwagę siłę nabywczą złotego. Cena za 1 g przesyłki listowej w Niemczech wynosi 0,08 euro, w Wielkiej Brytanii 0,0074 euro, a w Polsce 0,0022 euro.
Za przesyłkę ekonomiczną w formacie S zapłacimy 3,30 zł - jeśli będzie to przesyłka nierejestrowana lub 5,90 zł - jeśli przesyłka polecona. Wysłanie przesyłki priorytetowej nierejestrowanej w formacie S będzie kosztowało 4,10 zł, a poleconej 8,40 zł. Małą przesyłkę z zadeklarowaną wartością wyślemy za 11,30 zł (ekonomiczna) lub 14,10 zł (priorytet).
Ceny listów w formacie M wyniosą od 4,00 zł (w przypadku przesyłek ekonomicznych nierejestrowanych) do 14,70 zł (w przypadku przesyłki priorytetowej z zadeklarowaną wartością).
Wysłanie listu w formacie L (większym niż A4) będzie kosztowało od 6,60 zł za przesyłkę ekonomiczną nierejestrowaną do 22,40 zł za przesyłkę priorytetową z zadeklarowaną zawartością.
Poczta Polska na krajowym rynku
Poczta Polska, mimo dużej konkurencji na rynku usług pocztowych, wciąż dynamicznie się rozwija. Spółce Skarbu Państwa udało się odwrócić tendencję spadkową i od 2016 r. jej przychody rosną o 500 mln zł rocznie. Od tego czasu systematycznie wzrasta także zatrudnienie oraz liczba placówek pocztowych. W 2018 r. było ich w Polsce 7602.
