Protest związkowców z „Solidarności” ws. zwolnień w PKP Cargo. Zablokowali tory kolejowe na linii Katowice - Sosnowiec - ZDJĘCIA

Adam Kielar
Opracowanie:
Wideo
emisja bez ograniczeń wiekowych
Związkowcy ze Śląsko-Dąbrowskiej „Solidarności” we wtorek rano zablokowali tory kolejowe w Katowicach. Protestują przeciwko zwolnieniom w PKP Cargo i PKP CargoTabor. Po godzinie 10:30 protest się zakończył.

Protest związkowców na torach w Katowicach

Ponad stu związkowców wyszło o godz. 8.00 na tory kolejowe na wysokości siedziby Śląsko-Dąbrowskiej „Solidarności” przy ul. Floriana. Zablokowali ruch na trasie pomiędzy Katowicami a Sosnowcem.

„Otrzymaliśmy dramatyczne apele o pomoc ze strony pracowników PKP Cargo i PKP CargoTabor, którzy mają być masowo zwalniani z pracy. Dzisiaj obchodzimy 44. rocznicę podpisania Porozumienia Jastrzębskiego. Zamiast jechać na uroczystości do Jastrzębia-Zdroju postanowiliśmy wziąć udział w tym spontanicznym proteście” – powiedział szef Śląsko-Dąbrowskiej "Solidarności" Dominik Kolorz.

Utrudnienia na kolei

Rzecznik PKP Intercity Maciej Dutkiewicz poinformował we wtorek PAP, że pociągi dojeżdżające do stacji Katowice zostały skierowane na objazd przez stację Katowice Muchowic, co oznacza, że „czas przejazdu został wydłużony”.

Natomiast PKP PLK wydało oświadczenie, w którym napisało, że „informacje o zmianach w kursowaniu pociągów są na bieżąco przekazywane na stacjach i przystankach oraz za pośrednictwem portalu pasażera”.

Z utrudnieniami muszą liczyć się także pasażerowie Kolei Śląskich. Rzecznik regionalnego przewoźnika Bartłomiej Wnuk powiedział PAP, że część pociągów zawróciła na stacjach Chorzów Batory i Sosnowiec Główny. Inne skierowano na objazd. Dodał, że tymczasowo wprowadzono honorowanie biletów kolejowych w autobusach i tramwajach Związku Transportu Metropolitalnego.

Protest związkowców zakończył się około godziny 10:30 po negocjacjach z policją.

Zwolnienia grupowe w PKP Cargo

Zarząd PKP Cargo ogłosił, że zwolnienia grupowe dotkną do 30 proc. zatrudnionych, czyli do 4142 pracowników. Każdy z nich ma otrzymać odprawę. Ponadto – zgodnie z podpisanymi listami intencyjnymi – dla 1350 osób może znaleźć się zatrudnienie w innych spółkach z branży kolejowej i transportowej.

W oświadczeniu zarząd PKP Cargo wyjaśnił, że powodem prowadzonych zwolnień grupowych jest „znaczny spadek przewozów kolejowych, powodujący obniżenie wpływów”. Wśród przyczyn wymieniono złe decyzje poprzedników, niepotrzebne inwestycje i zbyt wysokie wydatki.

Jesteśmy na Google News. Dołącz do nas i śledź Portal i.pl codziennie. Obserwuj i.pl!

Źródło:

Polska Agencja Prasowa

Dołącz do nas na Facebooku!

Publikujemy najciekawsze artykuły, wydarzenia i konkursy. Jesteśmy tam gdzie nasi czytelnicy!

Polub nas na Facebooku!

Dołącz do nas na X!

Codziennie informujemy o ciekawostkach i aktualnych wydarzeniach.

Obserwuj nas na X!

Kontakt z redakcją

Byłeś świadkiem ważnego zdarzenia? Widziałeś coś interesującego? Zrobiłeś ciekawe zdjęcie lub wideo?

Napisz do nas!

Polecane oferty

Materiały promocyjne partnera

Komentarze 23

Komentowanie artykułów jest możliwe wyłącznie dla zalogowanych Użytkowników. Cenimy wolność słowa i nieskrępowane dyskusje, ale serdecznie prosimy o przestrzeganie kultury osobistej, dobrych obyczajów i reguł prawa. Wszelkie wpisy, które nie są zgodne ze standardami, proszę zgłaszać do moderacji. Zaloguj się lub załóż konto

Nie hejtuj, pisz kulturalne i zgodne z prawem komentarze! Jeśli widzisz niestosowny wpis - kliknij „zgłoś nadużycie”.

Podaj powód zgłoszenia

G
Gość
3 września, 15:04, Gość:

PKP Cargo miało stałych klientów. Przyszedł pan Morawiecki i w trakcie kryzysu węglowego kazał im wozić węgiel dla samorządów po najniższych cenach.

Stali klienci zostali olani (efekt decyzji rządu pana Mateusza) i teraz nie chcą ''wrócić'' do Cargo co spowodowało kryzys finansowy spółki. Żeby ją ratować trzeba zwalniać. Decydował Morawiecki, obwiniają Tuska. PiSowskie i Solidarnościowe zakłamanie.

3 września, 17:30, gosc:

Kto teraz wozi węgiel na zimę ?

3 września, 17:58, Pol:

Naucz się korzystać z internetu i wyszukiwarek. Ciągle zadajesz glupie pytania.

3 września, 20:00, gosc:

To kto i za ile wozi ?

3 września, 20:48, Pol:

Zadzwoń do działu informacji PKP Cargo i zapytaj. Chyba, że jaj ci brak.

3 września, 21:00, gosc:

Skoro PKP Cargo wozi węgiel po normalnych cenach to zarabia to dlaczego zwalnia pracowników ?

Ponieważ przez rozpasaną przez pisowskich namiestników politykę kadrową zarabia mniej niż wydaje i ma ogromne długi. Do tej pory zakładałeś jedynie buty. Załóż swoją firmę i sprawdź jak daleko zajedziesz mając długi, których bez restrukturyzacji nie możesz spłacić.

g
gosc
3 września, 15:04, Gość:

PKP Cargo miało stałych klientów. Przyszedł pan Morawiecki i w trakcie kryzysu węglowego kazał im wozić węgiel dla samorządów po najniższych cenach.

Stali klienci zostali olani (efekt decyzji rządu pana Mateusza) i teraz nie chcą ''wrócić'' do Cargo co spowodowało kryzys finansowy spółki. Żeby ją ratować trzeba zwalniać. Decydował Morawiecki, obwiniają Tuska. PiSowskie i Solidarnościowe zakłamanie.

3 września, 17:30, gosc:

Kto teraz wozi węgiel na zimę ?

3 września, 17:58, Pol:

Naucz się korzystać z internetu i wyszukiwarek. Ciągle zadajesz glupie pytania.

3 września, 20:00, gosc:

To kto i za ile wozi ?

3 września, 20:48, Pol:

Zadzwoń do działu informacji PKP Cargo i zapytaj. Chyba, że jaj ci brak.

Skoro PKP Cargo wozi węgiel po normalnych cenach to zarabia to dlaczego zwalnia pracowników ?

P
Pol
3 września, 15:04, Gość:

PKP Cargo miało stałych klientów. Przyszedł pan Morawiecki i w trakcie kryzysu węglowego kazał im wozić węgiel dla samorządów po najniższych cenach.

Stali klienci zostali olani (efekt decyzji rządu pana Mateusza) i teraz nie chcą ''wrócić'' do Cargo co spowodowało kryzys finansowy spółki. Żeby ją ratować trzeba zwalniać. Decydował Morawiecki, obwiniają Tuska. PiSowskie i Solidarnościowe zakłamanie.

3 września, 17:30, gosc:

Kto teraz wozi węgiel na zimę ?

3 września, 17:58, Pol:

Naucz się korzystać z internetu i wyszukiwarek. Ciągle zadajesz glupie pytania.

3 września, 20:00, gosc:

To kto i za ile wozi ?

Zadzwoń do działu informacji PKP Cargo i zapytaj. Chyba, że jaj ci brak.

P
Pol
jestem tylko niegroźnym pożytecznym idiotą koalicji 13 grudnia, nie znęcajcie się nade mną
g
gosc
3 września, 15:04, Gość:

PKP Cargo miało stałych klientów. Przyszedł pan Morawiecki i w trakcie kryzysu węglowego kazał im wozić węgiel dla samorządów po najniższych cenach.

Stali klienci zostali olani (efekt decyzji rządu pana Mateusza) i teraz nie chcą ''wrócić'' do Cargo co spowodowało kryzys finansowy spółki. Żeby ją ratować trzeba zwalniać. Decydował Morawiecki, obwiniają Tuska. PiSowskie i Solidarnościowe zakłamanie.

3 września, 17:30, gosc:

Kto teraz wozi węgiel na zimę ?

3 września, 17:58, Pol:

Naucz się korzystać z internetu i wyszukiwarek. Ciągle zadajesz glupie pytania.

To kto i za ile wozi ?

P
Pol
3 września, 15:04, Gość:

PKP Cargo miało stałych klientów. Przyszedł pan Morawiecki i w trakcie kryzysu węglowego kazał im wozić węgiel dla samorządów po najniższych cenach.

Stali klienci zostali olani (efekt decyzji rządu pana Mateusza) i teraz nie chcą ''wrócić'' do Cargo co spowodowało kryzys finansowy spółki. Żeby ją ratować trzeba zwalniać. Decydował Morawiecki, obwiniają Tuska. PiSowskie i Solidarnościowe zakłamanie.

3 września, 17:30, gosc:

Kto teraz wozi węgiel na zimę ?

Naucz się korzystać z internetu i wyszukiwarek. Ciągle zadajesz glupie pytania.

g
gosc
3 września, 15:04, Gość:

PKP Cargo miało stałych klientów. Przyszedł pan Morawiecki i w trakcie kryzysu węglowego kazał im wozić węgiel dla samorządów po najniższych cenach.

Stali klienci zostali olani (efekt decyzji rządu pana Mateusza) i teraz nie chcą ''wrócić'' do Cargo co spowodowało kryzys finansowy spółki. Żeby ją ratować trzeba zwalniać. Decydował Morawiecki, obwiniają Tuska. PiSowskie i Solidarnościowe zakłamanie.

Kto teraz wozi węgiel na zimę ?

P
Pol
Zarząd PKP CARGO S.A. z całą mocą podkreśla, że wierzy, iż związki zawodowe są potrzebne, a dialog ze stroną społeczną jest prowadzony zgodnie z najlepszymi standardami. Jednak NSZZ Solidarność w PKP CARGO to pro-pisowską oligarchia i wynaturzenie. Dziś działacze związkowi z NSZZ Solidarność straszą blokadami oraz organizują pikiety, na które zapraszają polityków PIS. Jedni i drudzy za tragiczną sytuację PKP CARGO S.A. obwiniają obecny Zarząd, który – przypomnijmy – działa od 3 miesięcy, podczas gdy działacze NSZZ Solidarność ręka w rękę z politycznie nominowanymi przez PIS władzami Spółki zarządzali nią przez 9 lat.

NSZZ Solidarność stworzył w PKP CARGO S.A. oligarchię związkową – grupę ludzi, którzy współzarządzali Spółką, otrzymując za to gigantyczne pieniądze. Henryk Grymel, szef Sekcji Krajowej Kolejarzy NSZZ Solidarność w 2023 roku zarobił blisko 300 tys. zł w PKP CARGO. Wszyscy trzej związkowi członkowie RN kosztowali spółkę w 2023 roku blisko milion złotych.
P
Pol
3 września, 14:59, Pol:

Ważne, że kolej przejmą niemcy, reszta się nie liczy. Będzie bardzo bezpiecznie przewozić niemiec uzbrojenie na wypadek wojny:-) po co nam czołgi? Niebać tuska i tyle. No i ludzi do zwolnienia szkoda.

3 września, 16:05, Pol:

I podbijamy:-)

3 września, 16:19, JPiS100%:

I podbijamy jeszcze raz :) Tym razem z suchymi faktami, bez wys4ywów głąbków:

https://www.pkpcargo.com/fakty-o-sytuacji-spolki-pkp-cargo-s-a/

Jasne, a gdybym dziś był premierem, to bęzyna była by po 5,19:-) strasznie suche te fakty:-)

J
JPiS100%
3 września, 14:59, Pol:

Ważne, że kolej przejmą niemcy, reszta się nie liczy. Będzie bardzo bezpiecznie przewozić niemiec uzbrojenie na wypadek wojny:-) po co nam czołgi? Niebać tuska i tyle. No i ludzi do zwolnienia szkoda.

3 września, 16:05, Pol:

I podbijamy:-)

I podbijamy jeszcze raz :) Tym razem z suchymi faktami, bez wys4ywów głąbków:

https://www.pkpcargo.com/fakty-o-sytuacji-spolki-pkp-cargo-s-a/

G
Gość
PKP Cargo miało stałych klientów. Przyszedł pan Morawiecki i w trakcie kryzysu węglowego kazał im wozić węgiel dla samorządów po najniższych cenach.

Stali klienci zostali olani (efekt decyzji rządu pana Mateusza) i teraz nie chcą ''wrócić'' do Cargo co spowodowało kryzys finansowy spółki. Żeby ją ratować trzeba zwalniać. Decydował Morawiecki, obwiniają Tuska. PiSowskie i Solidarnościowe zakłamanie.
P
Pol
Ważne, że kolej przejmą niemcy, reszta się nie liczy. Będzie bardzo bezpiecznie przewozić niemiec uzbrojenie na wypadek wojny:-) po co nam czołgi? Niebać tuska i tyle. No i ludzi do zwolnienia szkoda.
❤️
Będzie jeszcze gorzej, ale śmiejmy się z tego ważne że PiS nie rządzi. 🤣🤣🤣
E
Ehh
3 września, 12:03, Uki:

Poza tą standardową trollownia w komentarzach… to gdzie były związki zawodowe lata temu? Konkurencyjność PKPC nie istnieje nie od 13 grudnia… przerost etatów jest od lat, a związkowcy trzęsą portkami bo układ zbiorowy wyjechał więc są na szufli jak każdy szeregowy pracownik…

3 września, 12:40, Ehh:

I co związku z tym? Ludzie muszą mieć pracę,bo muszą zarabiać, żeby żyć.W innym przypadku rozbiora tory i zaniosą na złom?Macie dla nich pracę miejscu w,, rentownych" przedsiębiorstwach, czy zostawicie sobie monopole i posady prezesow i syndyków mas upadłościowych a ludziom powiedzcie,,wolny rynek" i tu macie rachunki do zapłacenia.

A też ci z masowym zwolnień i tak sa z reguły w bardzo dobrej sytuacji,bo dostaną odprawy, jakies dodatkowe warunki.Najgorzej zawsze mają firmy poboczne, które stracą tak samo a ich żaden program pomocowy nie obejmie, nie dostaną wielomiesięcznych odpraw i czasu, tylko z dnia na dzień,, wolny rynek"od którzy całe życie na pensjach z budżetu a jak idą na ,, prywatne"to i tak z kontraktami z budżetówka

E
Ehh
3 września, 12:03, Uki:

Poza tą standardową trollownia w komentarzach… to gdzie były związki zawodowe lata temu? Konkurencyjność PKPC nie istnieje nie od 13 grudnia… przerost etatów jest od lat, a związkowcy trzęsą portkami bo układ zbiorowy wyjechał więc są na szufli jak każdy szeregowy pracownik…

I co związku z tym? Ludzie muszą mieć pracę,bo muszą zarabiać, żeby żyć.W innym przypadku rozbiora tory i zaniosą na złom?Macie dla nich pracę miejscu w,, rentownych" przedsiębiorstwach, czy zostawicie sobie monopole i posady prezesow i syndyków mas upadłościowych a ludziom powiedzcie,,wolny rynek" i tu macie rachunki do zapłacenia.

Wróć na i.pl Portal i.pl