Spis treści
Edukacja (nie)domowa za nami
Konferencję „Edukacja (nie)domowa – rewolucja czy ewolucja w polskiej szkole?” poprowadzili Gabriela Letnovska, wiceprezeska Fundacji Edukacji Domowej oraz Marcin Perfuński, influencer społeczny i dziennikarz.

Osoby zainteresowane tematem edukacji spotkały się w Warszawie, by dyskutować m.in. o tym:
- co czeka edukację domową w najbliższych latach;
- jakie korzyści przynosi rodzicom realizowanie obowiązku szkolnego poza szkołą;
- jaka jest wiedza rządzących i przyszłych pedagogów na temat tego, czym jest edukacja domowa;
- jak uczniowie realizujący obowiązek szkolny poza szkołą radzą sobie na egzaminie ósmoklasisty i maturze;
- czy nowe technologie są potrzebne w edukacji, a jeśli tak, to w jaki sposób je wdrażać;
- jakie zagrożenia i szanse niosą ze sobą narzędzia cyfrowe.
W pierwszym panelu Jakub Celij, wiceprezes Koła Nauk Psychologicznych Pragma (UJ) zaprezentował wyniki badania „Motywacje podjęcia edukacji domowej”.
Jaka jest przyszłość edukacji domowej w Polsce?
Kolejny panel zatytułowany był „Rewolucja czy ewolucja polskiej szkoły? Przyszłość edukacji domowej w Polsce”. Brali w nim udział: Anna Łącka (prezes Fundacji Edukacji Domowej), Mariusz Dzieciątko (wykładowca akademicki, Prezes Stowarzyszenia Edukacji w Rodzinie), Natalia Nowacka (dyrektor Centrum Nauczania Domowego), Piotr Mikołajczyk (Prezes Zarządu Fundacji Rozwoju Edukacji Domowej INGENIUM w Sulejówku) oraz Daria Pizuńska (pracownik Instytutu Psychologii Uniwersytetu Gdańskiego).
W interesującej dyskusji, do której zostali zaproszeni także uczestnicy konferencji, poruszono wiele wątków, m.in. przytoczono badania na temat dzieci uczących się w ramach edukacji domowej, zastanawiano się, jaka przyszłość czeka edukację domową oraz dyskutowano, o tym, czy ta forma nauczania może stać się równorzędna dla tradycyjnego modelu szkolnego.
– W polskim systemie edukacji jest w tej chwili niecałe pięć milionów dzieci, to się waha, od czterech z kawałkiem do pięciu, w zależności od lat. Natomiast w edukacji domowej jest trochę ponad 50 tysięcy, czyli jesteśmy trochę powyżej 1 proc. jeśli chodzi o liczbę dzieci. Ale co ciekawe, cała edukacja niepubliczna stanowi 6 proc. z kawałkiem, a ponieważ te 6 proc. to jest około 250 tysięcy, to z tego wynika, że edukacja domowa, która jest w zdecydowanej przewadze właśnie w szkołach niepublicznych, to jest aż 20 proc. edukacji niepublicznej – mówi Mariusz Dzieciątko, jednocześnie przybliżając słuchaczom historię edukacji domowej w Polsce.
Anna Łącka wyraziła nadzieję dotycząca tego, jak powinna być traktowana edukacja domowa w Polsce.
– Mam wrażenie, że edukacja domowa nie jest pełnoprawnym możliwością spełniania obowiązku szkolnego i przede wszystkim to musimy zmienić – zaznaczyła prezeska Fundacji Edukacji Domowej. – Warto, żeby wszyscy wiedzieli, że to jest możliwość, na którą decydują się rodzice i nie traktowali jej jako wymysłu czy problemu.
Z kolei Daria Pizuńska przytoczyła badania dotyczące nauki dzieci w ramach edukacji domowej.
– Opieram się głównie na badaniach amerykańskich, bo takich jest najwięcej – podkreśliła. – […] I tylko na tych, które były zawarte w czasopismach recenzowanych, czyli takich badań z wyższej półki.
W wielu z nich uczniowie z edukacji domowej osiągali wyższe lub podobne wyniki, np. w zakresie kompetencji społecznych czy akademickich.
O korzyściach edukacji domowej mówił także Piotr Mikołajczyk:
– Edukacja domowa daje coś, czego nie daje szkoła systemowa, czyli indywidualne podejście. – zaznaczył. – […] W szkołach jest równanie do słabszego. […] W edukacji domowej podmiotem jest uczeń.
Nowe technologie w edukacji
Niezwykle interesujący okazał się też trzeci panel zatytułowany „Nowe technologie w edukacji szansa czy zagrożenie?”, który poprowadziła Gabriela Letnovska. Zastanawiano się w nim, jak narzędzia sztucznej inteligencji mogą pomóc nam w nauce oraz jakie zagrożenia mogą przynieść nowe technologie w edukacji.
W panelu wzięli udział: Marcin Paks (Business Development Manager w Learnetic S.A.), Rafał Lew-Starowicz (pedagog, wiceprezes zarządu Fundacji EdTech Poland), Konrad Wierzchowski (Dell Polska), Rafał Górski (Prezes Instytutu Spraw Obywatelskich), Krzysztof Kaszuba (dyrektor ds. projektów i współpracy z JST w Google for Education Poland) oraz Artur Rudnicki (przedstawiciel firmy Microsoft).
Marcin Paks wspomniał o słowach, które nierzadko pojawiają się w przestrzeni publicznej, a więc o zabieraniu dzieciom dostępu do ekranów i zabijaniu przez smartfony kreatywności u najmłodszym.
– Kwestią jest nie narzędzie, ale podejście do niego – przekonywał ekspert. – Jeżeli mówimy o nowoczesnej edukacji, to przede wszystkim warto wspomnieć o nauczaniu problemowym […] A więc wszyscy w piątkę zaczynamy w tym samym miejscu pracę z materiałem edukacyjnym, a później każdy z nas ma swoją własną zindywidualizowaną ścieżkę kształcenia, ponieważ algorytmy oceniają szereg elementów zmiennych, które w tym nauczaniu, z wykorzystaniem nowoczesnych narzędzi są kluczowe dla młodego człowieka.
Mówiono też o roli sztucznej inteligencji w procesie nauczania.
– Ja od dwudziestu lat, bo dosyć wcześnie zacząłem pracę jako nauczyciel w szkole, obserwowałem kierunki rozwoju technologii. Po raz pierwszy nie wiem, w którą stronę to pójdzie. Te możliwości, które dzisiaj daje nam AI czy SI, spowodują wiele zmian – podkreślił Krzysztof Kaszuba.
Inne podejście do tego temat miał Rafał Górski, który wskazał na zagrożenia, jakie niosą ze sobą nowe technologie.
– Sytuacja jest bardzo zła. Smartfony opanowały dzisiaj szkoły. W krajach Europy Zachodniej na szczęście jest powolny odwrót. […] My próbujemy doprowadzić do sytuacji, żeby w tradycyjnych szkołach wprowadzić odgórnie ograniczenie korzystania ze smartfonów. Na ten moment jest jeden wielki beton, jeśli chodzi o decydentów. Natomiast tsunami od grotu przechodzi już przez całą Europę.
Ostatni panel skierowany był w stronę rodziców. Alicja Grzenik (wiceprzewodnicząca Koła Naukowego Psychologii Stosowanej Akademii Górnośląskiej) oraz Ewa Bensz (pracownik naukowo-dydaktycznym katedry Psychologii w Akademii Górnośląskiej w Katowicach, trener i terapeuta) opowiedziały o tym, w jaki sposób wzmacniać w dziecku pewność siebie.
To już kolejna konferencja Fundacji Edukacji Domowej zorganizowana z okazji dnia edukacji domowej, który obchodzony jest 27 czerwca.
Jesteśmy na Google News. Dołącz do nas i śledź Strefę Edukacji codziennie. Obserwuj
StrefaEdukacji.pl!