Rzecznik praw dziecka apeluje o podniesienie ocen o jeden stopień i promocję wszystkich uczniów do kolejnych klas. Co na to nauczyciele?

Justyna Dopierała
Justyna Dopierała
Nauczyciele, z którymi rozmawialiśmy, podkreślają, że oceny wystawiają za cały rok, a nie tylko za ostatnie trzy miesiące roku szkolnego.
Nauczyciele, z którymi rozmawialiśmy, podkreślają, że oceny wystawiają za cały rok, a nie tylko za ostatnie trzy miesiące roku szkolnego. Karolina Misztal
Nauczyciele powinni podnieść oceny o jeden i automatycznie promować wszystkich uczniów do następnej klasy? O to apeluje Mikołaj Pawlak, rzecznik praw dziecka. - Uczniowie ponieśli największe konsekwencje zdalnej edukacji. Wszyscy musieli się do tego przygotować, ale dzieci miały największe z tym trudności – mówił na antenie Radia ZET. Jak do rady rzecznika odnoszą się nauczyciele z Poznania?

Uczniowie realizują naukę zdalną od marca. W poniedziałek, 1 czerwca Dariusz Piontkowski, minister edukacji narodowej poinformował, że potrwa ona do końca roku szkolnego.

- Do 26 czerwca, czyli do planowanego zakończenia zajęć dydaktycznych, będzie realizowane kształcenie na odległość - powiedział szef MEN w czasie poniedziałkowej konferencji.

Rzecznik praw dziecka: zróbmy „plus jeden”

W niedzielę, 31 maja antenie Radia ZET Mikołaj Pawlak, rzecznik praw dziecka zaapelował do nauczycieli, by w tym roku szkolnym podnieśli wszystkim uczniom ocenę o jeden i w ten sposób promowali ich do następnych klas.

- Mój apel jako rzecznika praw dziecka, jest taki, żeby nieco złagodzić te konsekwencje. Na radach pedagogicznych do tych arytmetycznych wyników, które wychodzą z ocen jednostkowych, sprawdzianów, klasówek po prostu zróbmy „plus jeden”. Proszę o to, by oceny dla wszystkich uczniów w Polsce, były „plus jeden”, od rzecznika praw dziecka i od was, drodzy nauczyciele, żeby wszyscy mieli promocję do następnej klasy, żeby we wrześniu, gdy zaczniemy nowy rok, wszyscy mogli zacząć z czystą kartą i dobrymi humorami. Żeby ten trudny okres ostatnich trzech miesięcy nie był podstawą do tego, by któryś uczeń miał problemy z promocją. Prośba – „plus jeden” w ocenianiu i wszyscy we wrześniu, mam nadzieję, nadrobimy ten stracony czas

"Szkoła powinna uczyć uczciwości i przyzwoitości"

Ocenianie uczniów jest kompetencją nauczycieli. Zapytaliśmy pedagogów z poznańskich szkół, jak odnoszą się do słów rzecznika praw dziecka i czy zaproponowane przez niego rozwiązanie byłoby dla uczniów korzystne.

- Bardzo dziękuję panu rzecznikowi za wszystkie dobre rady, ale myślę, że sytuacja związana z nauką zdalną, którą od początku musieliśmy zorganizować sami (nauczyciele i dyrekcja), nie zaćmiła nam mózgów i cały czas mamy z tyłu głowy to, że rok szkolny musi się zakończyć, a uczniowie muszą zostać rozliczeni. Przez cały czas dawaliśmy i nadal dajemy uczniom szansę na zdobywanie stopni, ocenialiśmy ich na bieżąco w formie ocen kształtujących lub sumarycznych. Nie widzę żadnego sensownego powodu, bym teraz podwyższał wszystkim uczniom ocenę o jeden. Musimy pamiętać, że ocena końcowa to ocena z całego roku szkolnego, a nie tylko z okresu nauki zdanej. Uważam, że to my, nauczyciele, najlepiej znamy swoich uczniów i potrafimy ich ocenić, oczywiście biorąc pod uwagę ich możliwości. Niezależnie od tego, czy oceniamy w rzeczywistości offline czy online, to zadanie jest zawsze dla nas trudne i wymaga od rzetelnej analizy, biorąc pod uwagę nie tylko możliwości techniczne, ale także zaangażowanie, aktywność, specyficzne trudności w uczeniu się czy nawet sytuacje rodzinne, których często jesteśmy powiernikami. Za każdym razem jest to rzecz indywidualna - mówi Jakub Sypniewski, nauczyciel geografii w Szkole Podstawowej "Łejery" w Poznaniu.

- Rządzący od dawna dewaluują rolę nauczyciela w systemie edukacji, jednak niezależnie od tych trendów uważam, że szkoła powinna pozostać miejscem, które uczy nie tylko szkolnych przedmiotów, ale także uczciwości i przyzwoitości, a nie tworzy fikcję. Rady rzecznika zmierzają natomiast w zupełnie innym kierunku

– dodaje.

Czytaj również: Problemy ze zdalną nauką: Z ponad 200 uczniami z poznańskich szkół nie ma kontaktu w czasie nauczania na odległość. Szkoły interweniują

Agnieszka Jankowiak-Maik, nauczycielka historii w III Liceum Ogólnokształcącym podkreśla, że nauczyciele zdają sobie sprawę z trudności, z którymi uczniowie mierzą się od kilku miesięcy i będą brali to pod uwagę przy ocenianiu. Jednak zauważa, że rzecznik praw dziecka nie wypowiadał się wcześniej w kwestii organizacji sprzętu dla uczniów, czy w kwestii izolowania się młodzieży od nauczania zdalnego, a więc jego rady związane z ocenianiem są nie na miejscu.

- Do kwestii oceniania należy podejść bardzo indywidualnie. Trzeba wziąć pod uwagę to, że nie każdy uczeń mógł mieć dostęp do sprzętu, czy miał problemy rodzinne, co zaważało na jego zaangażowaniu w naukę. Ale też nie widzę powodu, żeby oceniać uczniów tylko z trzech miesięcy ich pracy, bo przecież mamy także stopnie z pierwszego semestru i oceniamy cały proces nauki, a nie tylko z czasu edukacji zdalnej. Znamy swoich uczniów, obserwujemy ich postępy. W szkołach pracują naprawdę specjaliści i nie trzeba nam odgórnie wskazywać, jak powinniśmy oceniać - zaznacza nauczycielka.

Czytaj również: Nauczyciele w Poznaniu nie przejdą testów na koronawirusa. Wojewoda wielkopolski tłumaczy

Nauczyciele zwracają również uwagę na fakt, że podnoszenie oceny wszystkim uczniom mogłoby być niesprawiedliwe. Ponadto znają możliwości i zaangażowanie uczniów oraz biorą pod uwagę trudne warunki pracy przez ostatnie tygodnie.

- Uważam, że to nie jest słuszne podejście. Cały czas pracowaliśmy z uczniami, dostosowywaliśmy system oceniania do pracy zdalnej, a młodzież zdobywała stopnie. Nie wiedzę takiej potrzeby, by podnosić wszystkim oceny. Zwłaszcza, że to w niektórych sytuacjach mogłoby okazać się niesprawiedliwe. Jak miałabym podnieść stopień uczniowi, który zdobył ocenę celującą?

– tłumaczy Magdalena Szymańska, nauczycielka języka polskiego z VI Liceum Ogólnokształcącego w Poznaniu. To były długie tygodnie. Obserwowaliśmy pracę uczniów i reagowaliśmy na bieżąco, gdy np. zadanie nie były odsyłane, sprawdzaliśmy, co może być tego przyczyną. To nauczyciel jest odpowiedzialny za ucznia i decyduje w kwestii oceny końcowej, która jest jednak oceną z całego roku szkolnego, a nie tylko z ostatnich miesięcy nauki zdalnej.

Zainteresował Cię ten artykuł? Szukasz więcej tego typu treści? Chcesz przeczytać więcej artykułów z najnowszego wydania Głosu Wielkopolskiego Plus?

Wejdź na: Najnowsze materiały w serwisie Głos Wielkopolski Plus

Znajdziesz w nim artykuły z Poznania i Wielkopolski, a także Polski i świata oraz teksty magazynowe.

Przeczytasz również wywiady z ludźmi polityki, kultury i sportu, felietony oraz reportaże.

od 16 latprzemoc
Wideo

CBŚP na Pomorzu zlikwidowało ogromną fabrykę „kryształu”

Dołącz do nas na Facebooku!

Publikujemy najciekawsze artykuły, wydarzenia i konkursy. Jesteśmy tam gdzie nasi czytelnicy!

Polub nas na Facebooku!

Dołącz do nas na X!

Codziennie informujemy o ciekawostkach i aktualnych wydarzeniach.

Obserwuj nas na X!

Kontakt z redakcją

Byłeś świadkiem ważnego zdarzenia? Widziałeś coś interesującego? Zrobiłeś ciekawe zdjęcie lub wideo?

Napisz do nas!

Polecane oferty

Materiały promocyjne partnera

Komentarze

Komentowanie artykułów jest możliwe wyłącznie dla zalogowanych Użytkowników. Cenimy wolność słowa i nieskrępowane dyskusje, ale serdecznie prosimy o przestrzeganie kultury osobistej, dobrych obyczajów i reguł prawa. Wszelkie wpisy, które nie są zgodne ze standardami, proszę zgłaszać do moderacji. Zaloguj się lub załóż konto

Nie hejtuj, pisz kulturalne i zgodne z prawem komentarze! Jeśli widzisz niestosowny wpis - kliknij „zgłoś nadużycie”.

Podaj powód zgłoszenia

Nikt jeszcze nie skomentował tego artykułu.
Wróć na i.pl Portal i.pl