Serial „Queen Cleopatra” platformy Netflix wzbudził kontrowersje. Chodzi o kolor skóry Kleopatry

Adam Kielar
Adam Kielar
Netflix stworzył serial „Queen Cleopatra”. Kontrowersje wzbudził kolor skóry głównej postaci.
Netflix stworzył serial „Queen Cleopatra”. Kontrowersje wzbudził kolor skóry głównej postaci. YouTube/Netflix
Platforma streamingowa Netflix produkuje serial dokumentalny, mający pokazywać czasy, gdy Egiptem rządziła legendarna królowa Kleopatra. „Queen Cleopatra” wzbudził jednak kontrowersje zarówno wśród Egipcjan, jak i niektórych specjalistów. Dlaczego? Główna postać będzie ciemnoskóra, a to zdaniem znawców jest niezgodne z faktami historycznymi. Powstała nawet petycja w tej sprawie, podpisało ją ponad 80 tysięcy osób i... została usunięta.

Serial „Queen Cleopatra” produkcji Netflixa

W sieci pojawił się zwiastun serialu, który wzbudził ogromne kontrowersje. Kleopatra, królowa Egiptu w latach 51–30 przed Chrystusem, jest grana przez ciemnoskórą aktorkę, którą jest Adele James. Główną producentką wykonawczą serialu „Queen Cleopatra” jest Jada Pinket Smith, żona Willa Smitha.

Twórcy zostali oskarżeni o rewizjonizm historyczny, gdyż Kleopatra pochodziła z grecko-macedońskiej dynastii Ptolemeuszy i – według zapisów historycznych – miała typową dla swojego pochodzenia urodę.

Dwoje Egipcjan, Maha Shehata oraz Aikk Yasser, stworzyli internetową petycję wzywającą do usunięcia serialu, gdyż ich zdaniem „fałszuje on historię Egiptu”. Oskarżyli oni platformę Netflix o uleganie „afrocentryzmowi”.

„Afrocentryzm to pseudonauka próbująca przepchnąć agendę, mającą na celu przejęcie historii Egiptu i okradzenie z niej Egipcjan. Używa się do tego fałszywych artykułów bez dowodów, by próbować fałszować historię” – czytamy w opisie.

Petycja przeciwko serialowi „Queen Cleopatra”

Podkreślono, że Kleopatra wprawdzie urodziła się w Aleksandrii, ale w dynastii ptolemejskiej pochodzenia greckiego.

„Kleopatra nie była czarnoskóra. W żadnym przypadku nie jesteśmy przeciwko czarnoskórym, ale chcemy bronić historii i integralności Egipcjan i Greków” – piszą autorzy petycji.

Dokument można było podpisać na platformie change.org. Zebrano około 85 tysięcy podpisów. Jednak petycja została usunięta. Mimo że pojawia się wciąż w wyszukiwarce Google, to po kliknięciu w link pojawia się strona główna change.org oraz komunikat:

„Petycja nie jest dostępna. Adres URL jest nieprawidłowy, złamała ona Standardy Społeczności lub jej twórca sam ją usunął”.

Nie podano jednak, dlaczego petycja została usunięta. Grecki portal informacyjny Greek City Times zwrócił się z pytaniami do władz platformy change.org, jednak nie otrzymał odpowiedzi.

Premiera serialu „Queen Cleopatra” jest zaplanowana na 10 maja 2023 roku.

Jesteśmy na Google News. Dołącz do nas i śledź Portal i.pl codziennie.

Polecjaka Google News - Portal i.pl
od 16 lat

lena

Dołącz do nas na Facebooku!

Publikujemy najciekawsze artykuły, wydarzenia i konkursy. Jesteśmy tam gdzie nasi czytelnicy!

Polub nas na Facebooku!

Dołącz do nas na X!

Codziennie informujemy o ciekawostkach i aktualnych wydarzeniach.

Obserwuj nas na X!

Kontakt z redakcją

Byłeś świadkiem ważnego zdarzenia? Widziałeś coś interesującego? Zrobiłeś ciekawe zdjęcie lub wideo?

Napisz do nas!

Polecane oferty

Materiały promocyjne partnera
Wideo

Komentarze 31

Komentowanie artykułów jest możliwe wyłącznie dla zalogowanych Użytkowników. Cenimy wolność słowa i nieskrępowane dyskusje, ale serdecznie prosimy o przestrzeganie kultury osobistej, dobrych obyczajów i reguł prawa. Wszelkie wpisy, które nie są zgodne ze standardami, proszę zgłaszać do moderacji. Zaloguj się lub załóż konto

Nie hejtuj, pisz kulturalne i zgodne z prawem komentarze! Jeśli widzisz niestosowny wpis - kliknij „zgłoś nadużycie”.

Podaj powód zgłoszenia

s
stary Polak
prawdziwy show zrobiłby białoskóry rodowity Europejczyk jako Zulus Czaka. Co do czarnoskórej Kleopatry czy w tym samym kolorze Anny Boleyn to szacunku nabieram do rasy azjatyckiej która nie wychodzi na ulice strzelać do "białasów" wskutek rasizmu i braku japońskiej Kleopatry czy chińskiej Anny Boleyn.
p
pan Szczota
18 kwietnia, 11:02, Ala:

do pan Szczota - zapewne masz rację , informacja o czarnych faraonach to skrót myślowy, mający ( w mojej opinii) usprawiedliwić czarną Kleopatrę. Moje informacje o rasizmie - nie podam Ci źródła bo nie pamiętam. Oglądałam kiedyś film o sztuce. Obrazy z renesansu, na których biali i czarni siedzą razem przy stole, grają w karty i piją wino. I taki właśnie komentarz. Co do muzułmanów nie umniejszam ich roli w handlu niewolnikami. Myślałam raczej o skrupułach, lub ich braku u chrześcijan.

18 kwietnia, 14:31, pan Szczota:

Twój komentarz milcząco zakłada, że historia rozwija się liniowo - a tymczasem jeśli przypomina jakąś krzywą matematyczną (przepraszam, ale jestem fizykiem, więc porównania matematyczne to "zboczenie zawodowe"), to raczej spiralę. Być może motywowany ideologicznie rasizm pojawił się w XVIII w. ale sądzę, że (być może bez ideologicznej podbudowy) występował wcześniej. Skłonność, żeby "obcych" traktować gorzej niż "swoich", jest naturalna - i właśnie chrześcijaństwo ze swoim uniwersalizmem pozwalało zasypywać podziały między narodami czy rasami. Problem w tym, że ludzie są tylko ludźmi, więc nawet wyznawcy chrześcijaństwa potrafili znajdywać uzasadnienie dla niewolenia czy zabijania tych, których teoretycznie powinni uważać za bliźnich (skrajnym przykładem było Kongo Belgijskie). Zauważ, że korzenie abolicjonizmu tkwią w chrześcijaństwie - a zaprzestanie handlu niewolnikami zostało wymuszone przez chrześcijan (choć motywacja niekoniecznie była czysta, np. w XIX-wiecznych Stanach Zjednoczonych Północ pierwsza zauważyła, że niewolnictwo jest nieopłacalne ekonomicznie).

19 kwietnia, 8:46, Ala:

Zainteresowałam się historią rasizmu, znalazłam artykuł "Diabeł jako Murzyn. Średniowieczna historia rasizmu". Warto przeczytać też komentarze , bo sam artykuł jest nieco jednostronny. Polecam obraz "Fontanna królewska" z XVI w. portugalski, autor nieznany. Tego obrazy, o którym pisałam wczoraj nie udało mi się znaleźć.

Cóż... ja mam z kolei na uwadze znacznie starsze źródła. Selfton Delmer (brytyjski mistrz dezinformacji z czasów II Wojny Światowej) jako ilustrację dla pewnych technik działalności podał przykład ze Starego Testamentu: najwyższy (po Wielkim Królu) dostojnik perski, Haman, chce pozabijać wszystkich Żydów. Żyd Mardocheusz przy użyciu umieszczonej wcześniej w łożu króla Estery montuje przeciw Hamanowi prowokację, w wyniku której ten zostaje skazany na śmierć a jego stanowisko obejmuje Mardocheusz. Jeden z morałów jest taki, że pomysły eksterminacji całych grup etnicznych zdarzały się jeszcze w starożytności. Nie jestem pewien, czy można podciągnąć to pod rasizm, ale Żydzi i Persowie to zdecydowanie różne typy etniczne: Persowie to lud indoeuropejski (aryjski) a Żydzi są Semitami (krewniakami Arabów).

T
TuskVisionNetwork
Oto le.wacka tolerancja dla prawdy i faktów. Jak fakty nie pasują, to trzeba usunąć petycję.
A
Ala
18 kwietnia, 11:02, Ala:

do pan Szczota - zapewne masz rację , informacja o czarnych faraonach to skrót myślowy, mający ( w mojej opinii) usprawiedliwić czarną Kleopatrę. Moje informacje o rasizmie - nie podam Ci źródła bo nie pamiętam. Oglądałam kiedyś film o sztuce. Obrazy z renesansu, na których biali i czarni siedzą razem przy stole, grają w karty i piją wino. I taki właśnie komentarz. Co do muzułmanów nie umniejszam ich roli w handlu niewolnikami. Myślałam raczej o skrupułach, lub ich braku u chrześcijan.

18 kwietnia, 14:31, pan Szczota:

Twój komentarz milcząco zakłada, że historia rozwija się liniowo - a tymczasem jeśli przypomina jakąś krzywą matematyczną (przepraszam, ale jestem fizykiem, więc porównania matematyczne to "zboczenie zawodowe"), to raczej spiralę. Być może motywowany ideologicznie rasizm pojawił się w XVIII w. ale sądzę, że (być może bez ideologicznej podbudowy) występował wcześniej. Skłonność, żeby "obcych" traktować gorzej niż "swoich", jest naturalna - i właśnie chrześcijaństwo ze swoim uniwersalizmem pozwalało zasypywać podziały między narodami czy rasami. Problem w tym, że ludzie są tylko ludźmi, więc nawet wyznawcy chrześcijaństwa potrafili znajdywać uzasadnienie dla niewolenia czy zabijania tych, których teoretycznie powinni uważać za bliźnich (skrajnym przykładem było Kongo Belgijskie). Zauważ, że korzenie abolicjonizmu tkwią w chrześcijaństwie - a zaprzestanie handlu niewolnikami zostało wymuszone przez chrześcijan (choć motywacja niekoniecznie była czysta, np. w XIX-wiecznych Stanach Zjednoczonych Północ pierwsza zauważyła, że niewolnictwo jest nieopłacalne ekonomicznie).

Zainteresowałam się historią rasizmu, znalazłam artykuł "Diabeł jako Murzyn. Średniowieczna historia rasizmu". Warto przeczytać też komentarze , bo sam artykuł jest nieco jednostronny. Polecam obraz "Fontanna królewska" z XVI w. portugalski, autor nieznany. Tego obrazy, o którym pisałam wczoraj nie udało mi się znaleźć.

A
A
Cytat z artykułu na portalu histmag.pl
A
A
W powszechnej świadomości żywy jest jednak obraz, jaki wykreowano w
A
A
Dyskutowana jest również kwestia pochodzenia i wyglądu legendarnej królowej. Jak naprawdę wyglądała? Wiadomo, że miała macedońsko-perskie korzenie. Historycy wskazują, że była stosunkowo niska, bowiem mierzyła ok. 150-155 cm. Zgodnie z niektórymi przekazami miała mieć jasną skórę, którą przyciemniała. Jej wizerunku nie udało się zrekonstruować. Nie można mieć zatem stuprocentowej pewności co do tego, jak wyglądała. W powszechnej świadomości żywy jest jednak obraz, jaki wykreowano w
L
Leszek
Zakłamywanie rzeczywistości... Nie jestem rasistą i uważam pewnych rzeczy nie mozna zakłamywać i nie można też dyskryminacji uzywac w jedną stronę. Należy mieć na uwadze, że ludzie o białym kolorze skóry są tak samo dyskryminowani jak ludzie o zoltym czy czarnym tudzież czerwonym (tak nalalowala nas matka natura) baaaa w Afryce albonosi wśród niektórych plemion są po prostu kawałkami zjadani 🤦

Pani Martyna W. prowadziła o tym zjawisku swój program. Wiec trzeba to odczarować i niecha każdy może

w końcu mówić jak jest i się nie hamować jak cos cjce powiedzieć bo to juz jest, az nadto nadużywane- by żyło się wszystkim lepiej i zdrowiej...
p
pan Szczota
18 kwietnia, 11:02, Ala:

do pan Szczota - zapewne masz rację , informacja o czarnych faraonach to skrót myślowy, mający ( w mojej opinii) usprawiedliwić czarną Kleopatrę. Moje informacje o rasizmie - nie podam Ci źródła bo nie pamiętam. Oglądałam kiedyś film o sztuce. Obrazy z renesansu, na których biali i czarni siedzą razem przy stole, grają w karty i piją wino. I taki właśnie komentarz. Co do muzułmanów nie umniejszam ich roli w handlu niewolnikami. Myślałam raczej o skrupułach, lub ich braku u chrześcijan.

Twój komentarz milcząco zakłada, że historia rozwija się liniowo - a tymczasem jeśli przypomina jakąś krzywą matematyczną (przepraszam, ale jestem fizykiem, więc porównania matematyczne to "zboczenie zawodowe"), to raczej spiralę. Być może motywowany ideologicznie rasizm pojawił się w XVIII w. ale sądzę, że (być może bez ideologicznej podbudowy) występował wcześniej. Skłonność, żeby "obcych" traktować gorzej niż "swoich", jest naturalna - i właśnie chrześcijaństwo ze swoim uniwersalizmem pozwalało zasypywać podziały między narodami czy rasami. Problem w tym, że ludzie są tylko ludźmi, więc nawet wyznawcy chrześcijaństwa potrafili znajdywać uzasadnienie dla niewolenia czy zabijania tych, których teoretycznie powinni uważać za bliźnich (skrajnym przykładem było Kongo Belgijskie). Zauważ, że korzenie abolicjonizmu tkwią w chrześcijaństwie - a zaprzestanie handlu niewolnikami zostało wymuszone przez chrześcijan (choć motywacja niekoniecznie była czysta, np. w XIX-wiecznych Stanach Zjednoczonych Północ pierwsza zauważyła, że niewolnictwo jest nieopłacalne ekonomicznie).

n
nemorus
Hm. Też mi wolność, w którym usuwanie i manipulacja jest normalna, a problemy rozwiązuje się milczeniem.
U
Unijny rab
Mogli wybrać Chinkę, też biała.
A
Ala
do pan Szczota - zapewne masz rację , informacja o czarnych faraonach to skrót myślowy, mający ( w mojej opinii) usprawiedliwić czarną Kleopatrę. Moje informacje o rasizmie - nie podam Ci źródła bo nie pamiętam. Oglądałam kiedyś film o sztuce. Obrazy z renesansu, na których biali i czarni siedzą razem przy stole, grają w karty i piją wino. I taki właśnie komentarz. Co do muzułmanów nie umniejszam ich roli w handlu niewolnikami. Myślałam raczej o skrupułach, lub ich braku u chrześcijan.
T
Tomasz
18 kwietnia, 9:34, Ala:

Dokładnie nie wiadomo jaki odcień skóry miała Kleopatra. Był taki czas w historii Egiptu gdy rządzili nim czarni faraonowie z Nubii (wcześniej, przed Kleopatrą). Rasizm narodził się późno 17-18 w. gdy trzeba było jakoś usprawiedliwić proceder handlu niewolnikami. Czarna królowa Anglii jest śmieszna, ale czarna Kleopatra mi nie przeszkadza.

18 kwietnia, 10:25, zb:

Dokładnie wiadomo. Wystarczy poczytać historię:)

Dokładnie wiadomo, jest ogrom źródeł na ten temat.

J
Ja
18 kwietnia, 10:09, Calder:

To teraz czekamy na film o Martinie Luterze Kingu. Oczywiście białym, no bo dlaczego nie, jeśli Anna Boleyn była czarna ? Bądźcie konsekwentni, producenci Netflixa. Jak mieszać ludziom w głowach, to na całego.

Kto ogląda to ścierwo (czyt. platformę streamingową)?

b
biedronka
Ona nie tylko była czarna, była tez lesbijką czasami z odchyłką w kierunku bi. A tak w w ogóle to była trzy w jednym. W zasadzie gejem też była.
Wróć na i.pl Portal i.pl