We wrześniu 2019, jak zapowiadają związki zawodowe, odbędą się protesty personelu Ryanaira (hiszpańscy i brytyjscy piloci oraz hiszpańska obsługa pokładowa). Hiszpańscy piloci Ryanaira zrzeszeni w związku SEPLA zapowiedzieli strajki na 19, 20, 22, 27 i 29 września. Z kolei personel pokładowy tych samych linii zrzeszony w związkach USO i SICTPLA będzie protestować 15, 20, 22, 27 i 29 września. Strajk w brytyjskim Ryanairze ma odbyć się w dniach: 18, 19, 21, 23, 25, 27 i 29 września.
WARSZAWA MIASTEM BEZ LOTNISKA? SPRAWDŹ ODLEGŁOŚĆ PORTÓW LOTNICZYCH OD INNYCH MIAST
Warszawa miastem bez lotniska? Sprawdź odległość portów lotniczych od innych miast
Za nami już kilka dni strajku linii British Airways (BA), który spowodował odwołanie niemal wszystkich lotów tego przewoźnika (697 odwołanych lotów na początku września z Heathrow), ale to nie koniec. BALPA (British Airline Pilots Association) zamierzają powtórzyć strajk 27 września 2019, a więc możemy spodziewać się odwołania większości lotów znajdujących się w rozkładzie tych linii.
Jaki strajki wpłyną na loty z Warszawy i innych części Polski?
- British Airways: Podczas pierwszych dwóch dni strajku pilotów BA wszystkie loty tego przewoźnika na polskich trasach (BA lata z Warszawy i Krakowa do Londynu/Heathrow) zostały odwołane.
- Transavia: Dotychczasowe wrześniowe loty na polskich trasach (połączenie Kraków-Eindhoven oraz Katowice – Amsterdam) odbywały się bez zakłóceń.
- Ryanair: Podczas pierwszego wrześniowego strajku pilotów (2-4 września) loty na polskich trasach odbywały się rozkładowo.
Prawa pasażerów a strajk
Co należy się pasażerom, których lot został odwołany ze względu na trudną sytuację w linii lotniczej? - Strajk pracowników linii lotniczych, zarówno legalny jak i nielegalny, nie zwalnia przewoźnika z obowiązków wynikających z dyrektywy 261/2004. W przypadku gdy strajk ma miejsce, wszyscy pasażerowie powinni otrzymać rekompensaty. To, że pracownicy strajkują nie oznacza, że pasażerowie powinni ponosić tego konsekwencje i sam fakt przeprowadzenia strajku nie wyklucza prawa do walki o odszkodowanie. Linie lotnicze są zobligowane do wypłaty odszkodowań, jeśli informacja o odwołaniu lotu została wysłana do pasażera na mniej niż 14 dni przed odlotem - Elżbieta Tyszka, Head of Legal w GIVT, który jest jednym z liderów w pozyskiwaniu odszkodowań za opóźnione i odwołane loty.
Jeśli planujesz lot z którymkolwiek z przewoźników - śledź komunikaty linii lotniczych. Tam powinieneś znaleźć informacje o zmianach w rozkładzie i odwołanych lotach.
POLECAMY W SERWISIE POLSKATIMES.PL:
