Strefa Czystego Transportu w Warszawie od 1 lipca. Znamy szczegóły. Które samochody nie wjadą do centrum Warszawy

Damian Kelman
Damian Kelman
Wideo
emisja bez ograniczeń wiekowych
Już niebawem w Warszawie zacznie obowiązywać Strefa Czystego Transportu. Program wejdzie w życie od 1 lipca. Urząd Miasta Stołecznego uspokaja jednak, że aż 97 procent samochodów spełnia wymogi programu i nie musi się obawiać ograniczeń, a swój pojazd możemy sprawdzić w zaledwie pół minuty.

Spis treści

Strefa Czystego Transportu w Warszawie

Strefa Czystego Transportu to wydzielony obszar miasta, w którym mogą poruszać się jedynie pojazdy spełniające odpowiednie normy emisji spalin. Na tym etapie program ma umożliwiać wjeżdżanie do strefy wszystkich samochodów niezależnie od rodzaju napędu (diesel, benzyna, hybryda, LGP), jednak ze spełnieniem odpowiednich norm emisji spalin silnika.

Strefa Czystego Transportu od 1 lipca będzie obowiązywać w Polsce. Pierwszym miastem, który sprawdzi tę formułę, będzie Warszawa. Od początku czerwca władze stolicy rozpoczęły akcję informacyjną dotyczącą tego projektu. W Warszawie na stałe zostaną też zamontowane dodatkowe znaki, które nie są wymagane przepisami. To informacyjne tablice wyprzedzające znajdujące się na skrzyżowaniach oddalonych od granicy strefy. Pozwolą kierowcom na ewentualną zmianę trasy, jeśli ich sytuacja tego wymaga.

"Stolica stanowić będzie swoisty poligon doświadczalny dla praktycznego funkcjonowania polskich przepisów o SCT. Z doświadczeń Warszawy czerpać będą inne miasta, które również mają obowiązek wprowadzenia strefy, a także Ministerstwo Klimatu i Środowiska – odpowiadające za formalne ramy tego przedsięwzięcia" - uważa Łukasz Puchalski, dyrektor stołecznego Zarządu Dróg Miejskich.

Mapa Strefy Czystego Transportu

Jak informuje warszawski ratusz, według przyjętego projektu Strefa Czystego Transportu obejmie obszar całego Śródmieścia i fragmenty dzielnic centralnych.

Jej granica będzie przebiegać: aleją Prymasa Tysiąclecia – od Alej Jerozolimskich do styku z linią kolejową nr 20 w rejonie ul. Czorsztyńskiej; liniami kolejowymi nr 20, 501, 9 i 7; ulicą Wiatraczną; aleją Stanów Zjednoczonych; Mostem Łazienkowskim; aleją Armii Ludowej; ulicą Wawelską; ulicą Kopińską od ul. Wawelskiej do ulicy ppłk. M. Sokołowskiego „Grzymały”; ulicą ppłk. M. Sokołowskiego „Grzymały”; Alejami Jerozolimskimi od ul. ppłk. M. Sokołowskiego „Grzymały” do alei Prymasa Tysiąclecia.

Łącznie SCT obejmie obszar 37 km kw., czyli 7 procent powierzchni stolicy.

Które samochody nie wjadą do SCT?

Cały plan wprowadzenia Strefy Czystego Transportu został podzielony na pięć etapów, by mieszkańcy mogli się odpowiednio przygotować do nowych przepisów. Ostatni z nich zostanie wdrożony w 2032 roku.

Urząd Miasta Warszawy uspokaja, zaznaczając, iż 97 procent posiadaczy aut nie musi się przejmować żadnymi ograniczeniami czy naklejkami w związku ze Strefą Czystego Transportu, która będzie obowiązywać od 1 lipca.

"Zakaz wjazdu dotyczyć będzie aut benzynowych starszych niż 1997 r. oraz z silnikiem Diesla starszych niż 2005 r. Szacunki pokazują, że wymogów SCT obowiązujących od 1 lipca nie spełnia tylko około 3 proc. pojazdów poruszających się po Warszawie. Przy tym około połowa z tych 3 procent to auta kwalifikujące się do jednego z kilku rodzajów tzw. wyłączeń od zasad przewidzianych ustawowo lub ustanowionych przez Radę Warszawy. Po uwzględnieniu tych danych wciąż prognozowany jest znaczny spadek emisji szkodliwych substancji – tlenków azotu o 11 procent i pyłów zawieszonych o 20 procent." - informuje Zarząd Dróg Miejskich.

Sprawdzenie samochodu ws. SCT w pół minuty

Urząd Miasta Warszawy przygotował specjalne centrum informacji o Strefie Czystego Transportu - SprawdzSCT.zdm.waw.pl. Na stronie znajduje się formularz, dzięki któremu, po przekazaniu podstawowych informacji o naszym samochodzie, takich jak rok produkcji czy rodzaj paliwa, możemy dowiedzieć się, czy nasze auto spełnia wymogi SCT.

Jak przekonuje stołeczny ratusz, wypełnienie formularza ma nie trwać dłużej niż 30 sekund.

"Jeśli w toku weryfikacji okaże się, że pojazd spełnia wymogi strefy, to nic więcej nie trzeba już robić. Taki samochód nie ma obowiązku posiadać jakiejkolwiek nalepki, a kierowca nie musi składać żadnych wniosków. W takiej właśnie sytuacji jest aż 97 proc. kierowców jeżdżących po Warszawie" - czytamy.

Gdy okaże się jednak, że nasze auto nie spełnia wymogów Strefy Czystego Transportu, program poinformuje nas o ewentualnych krokach, które możemy podjąć.

Jesteśmy na Google News. Dołącz do nas i śledź Portal i.pl codziennie. Obserwuj i.pl!

Wyłączenie ze Strefy Czystego Transportu

Zarząd Dróg Miejskich w Warszawie zaznacza, że istnieją trzy podstawowe rodzaje wyłączeń dla osób fizycznych. Są to:

  • zameldowanie w Warszawie i rozliczanie tu podatków;
  • bycie seniorem (ukończone 70 lat), bez dodatkowych wymogów;
  • posiadanie europejskiej karty parkingowej dla osób z niepełnosprawnością.

Wniosek o nalepkę, która potwierdza prawo do wyłączenia, można złożyć przez internet, ale też osobiście w ZDM w punkcie przy ulicy Chmielnej 124.

Dołącz do nas na Facebooku!

Publikujemy najciekawsze artykuły, wydarzenia i konkursy. Jesteśmy tam gdzie nasi czytelnicy!

Polub nas na Facebooku!

Dołącz do nas na X!

Codziennie informujemy o ciekawostkach i aktualnych wydarzeniach.

Obserwuj nas na X!

Kontakt z redakcją

Byłeś świadkiem ważnego zdarzenia? Widziałeś coś interesującego? Zrobiłeś ciekawe zdjęcie lub wideo?

Napisz do nas!

Polecane oferty

Materiały promocyjne partnera

Komentarze

Komentowanie artykułów jest możliwe wyłącznie dla zalogowanych Użytkowników. Cenimy wolność słowa i nieskrępowane dyskusje, ale serdecznie prosimy o przestrzeganie kultury osobistej, dobrych obyczajów i reguł prawa. Wszelkie wpisy, które nie są zgodne ze standardami, proszę zgłaszać do moderacji. Zaloguj się lub załóż konto

Nie hejtuj, pisz kulturalne i zgodne z prawem komentarze! Jeśli widzisz niestosowny wpis - kliknij „zgłoś nadużycie”.

Podaj powód zgłoszenia

Nikt jeszcze nie skomentował tego artykułu.
Wróć na i.pl Portal i.pl