UOKiK wszczął postępowanie wobec Vectry za wprowadzenie dodatkowych płatności bez zgody klientów

Piotr Kobyliński
Piotr Kobyliński
Jednemu z dostawców telewizji kablowej i dostępu do internetu zarzuca się aktywowanie płatnej usługi dodatkowej bez zgody klientów
Jednemu z dostawców telewizji kablowej i dostępu do internetu zarzuca się aktywowanie płatnej usługi dodatkowej bez zgody klientów Wojciech Matusik
Urząd Ochrony Konkurencji i Konsumentów wszczął postępowanie wobec spółki Vectra. Zarzuca firmie, że aktywowała płatną usługę dodatkową bez zgody klientów. "Ta zgoda musi być jasna i wyraźna, a konsument musi mieć możliwość rezygnacji z usługi, której nie potrzebuje" - powiedział prezes UOKiK.

Vectra świadczy usługi telewizji kablowej i dostępu do internetu. Zarzuty UOKiK dotyczą usługi dodatkowej "Bezpieczny internet". Przed 11 maja 2020 roku Vectra automatycznie uruchamiała tę usługę, nie pytając konsumentów o zgodę. Na początku usługa była bezpłatna, potem - jeśli konsument z niej nie zrezygnował - kosztowała 6 złotych 90 groszy miesięcznie.

Prezes UOKiK Tomasz Chróstny w swoim postanowieniu przypomniał, że przedsiębiorca musi uzyskać zgodę konsumenta na każdą dodatkową płatność najpóźniej w chwili zawierania umowy. "Ta zgoda musi być jasna i wyraźna, a konsument musi mieć możliwość rezygnacji z usługi, której nie potrzebuje" - stwierdził. Tymczasem Vectra jedynie informowała klientów o usłudze "Bezpieczny Internet" i pozwalała im z niej zrezygnować, nie pytała jednak, czy konsumenci są tą usługą w ogóle zainteresowani.

W maju 2020 roku Vectra zmieniła zasady dotyczące usługi "Bezpieczny Internet" i od tego czasu uruchamia ją jedynie za zgodą konsumentów. Spółka wciąż jednak może pobierać opłatę za umowy zawarte wcześniej. Prezes Chróstny poinformował Vectrę, że powinna usunąć skutki naruszenia i wynagrodzić konsumentom poniesione straty. W jego ocenie propozycje przedstawiane przez spółkę nie są wystarczające, dlatego wszczął postępowanie, które może zakończyć się zobowiązaniem Vectry do wypłaty rekompensat albo nałożeniem na nią kary w wysokości do 10 procent rocznego obrotu.

Vectra to nie pierwszy przedsiębiorca z branży telekomunikacyjnej, który może odpowiedzieć za pobieranie od konsumentów płatności za usługi dodatkowe aktywowane bez ich wyraźnej zgody. W ostatnich miesiącach w podobnych sprawach UOKiK nakazał spółce Netia, sieci Play oraz Orange Polska wypłacić rekompensaty poszkodowanym konsumentom.

Źródło: Polskie Radio 24

od 16 latprzemoc
Wideo

CBŚP na Pomorzu zlikwidowało ogromną fabrykę „kryształu”

Dołącz do nas na Facebooku!

Publikujemy najciekawsze artykuły, wydarzenia i konkursy. Jesteśmy tam gdzie nasi czytelnicy!

Polub nas na Facebooku!

Dołącz do nas na X!

Codziennie informujemy o ciekawostkach i aktualnych wydarzeniach.

Obserwuj nas na X!

Kontakt z redakcją

Byłeś świadkiem ważnego zdarzenia? Widziałeś coś interesującego? Zrobiłeś ciekawe zdjęcie lub wideo?

Napisz do nas!

Polecane oferty

Materiały promocyjne partnera

Komentarze

Komentowanie artykułów jest możliwe wyłącznie dla zalogowanych Użytkowników. Cenimy wolność słowa i nieskrępowane dyskusje, ale serdecznie prosimy o przestrzeganie kultury osobistej, dobrych obyczajów i reguł prawa. Wszelkie wpisy, które nie są zgodne ze standardami, proszę zgłaszać do moderacji. Zaloguj się lub załóż konto

Nie hejtuj, pisz kulturalne i zgodne z prawem komentarze! Jeśli widzisz niestosowny wpis - kliknij „zgłoś nadużycie”.

Podaj powód zgłoszenia

Nikt jeszcze nie skomentował tego artykułu.
Wróć na i.pl Portal i.pl