Vectra świadczy usługi telewizji kablowej i dostępu do internetu. Zarzuty UOKiK dotyczą usługi dodatkowej "Bezpieczny internet". Przed 11 maja 2020 roku Vectra automatycznie uruchamiała tę usługę, nie pytając konsumentów o zgodę. Na początku usługa była bezpłatna, potem - jeśli konsument z niej nie zrezygnował - kosztowała 6 złotych 90 groszy miesięcznie.
Prezes UOKiK Tomasz Chróstny w swoim postanowieniu przypomniał, że przedsiębiorca musi uzyskać zgodę konsumenta na każdą dodatkową płatność najpóźniej w chwili zawierania umowy. "Ta zgoda musi być jasna i wyraźna, a konsument musi mieć możliwość rezygnacji z usługi, której nie potrzebuje" - stwierdził. Tymczasem Vectra jedynie informowała klientów o usłudze "Bezpieczny Internet" i pozwalała im z niej zrezygnować, nie pytała jednak, czy konsumenci są tą usługą w ogóle zainteresowani.
W maju 2020 roku Vectra zmieniła zasady dotyczące usługi "Bezpieczny Internet" i od tego czasu uruchamia ją jedynie za zgodą konsumentów. Spółka wciąż jednak może pobierać opłatę za umowy zawarte wcześniej. Prezes Chróstny poinformował Vectrę, że powinna usunąć skutki naruszenia i wynagrodzić konsumentom poniesione straty. W jego ocenie propozycje przedstawiane przez spółkę nie są wystarczające, dlatego wszczął postępowanie, które może zakończyć się zobowiązaniem Vectry do wypłaty rekompensat albo nałożeniem na nią kary w wysokości do 10 procent rocznego obrotu.
Vectra to nie pierwszy przedsiębiorca z branży telekomunikacyjnej, który może odpowiedzieć za pobieranie od konsumentów płatności za usługi dodatkowe aktywowane bez ich wyraźnej zgody. W ostatnich miesiącach w podobnych sprawach UOKiK nakazał spółce Netia, sieci Play oraz Orange Polska wypłacić rekompensaty poszkodowanym konsumentom.
Źródło: Polskie Radio 24
