Spis treści
Dochodzenie ws. serwisów crowdfundingowych
- Jak wynika ze zgłoszeń konsumentów i analiz UOKiK, także tego typu serwisy nie są wolne od praktyk naruszających przepisy prawa, m.in. stosowania zwodniczych interfejsów, technik manipulacyjnych czy niewłaściwego wywiązywania się z obowiązków informacyjnych – czytamy w oświadczeniu Urząd Ochrony Konsumenta i Konkurencji .
Chodzi tu o serwisy crowdfundingowe Pomagam.pl i Siepomaga.pl i Zrzutka.pl. Największe zażalenia UOKiK ma do tego ostatniego. Tomasz Chrostny, prezes UOKiK postawił serwisowi zarzuty naruszenia zbiorowych interesów konsumentów.
Z analizy urzędu wynika, że niektóre treści zawarte na stronie zrzutka.pl mogą mieć charakter manipulacyjny. Wątpliwości budzą przede wszystkim darowizny na rzecz serwisu przy dokonywaniu transakcji, określane jako pokrycie kosztów obsługi transakcji, a także komunikat, jak pisze UOKiK “wywołujący presję emocjonalną”.
Zrzutka.pl odpiera zarzuty prezesa UOKiK
Na zarzuty stawiane przez urząd postanowił odpowiedzieć Tomasz Chołast, członek zarządu Zrzutka.pl.
- Należy wskazać, że Pop-up przedstawiający zdjęcie małego kota z dopiskiem: “Gdy pozbawiasz nas monet, gdzieś w Polsce płacze kotek” miał charakter humorystyczny. Wyraźna groteskowość tekstu w zestawieniu z ww. grafiką była intencjonalna: celem tego rozwiązania było rozbawienie użytkowników portalu – przekazuje Chołast.
Spółka informuje jednocześnie, że utrzymuje się z darowizn, więc skutecznie proszenie o nie “leży u podstaw działalności portalu i funkcjonuje od 2017 roku”.
- Czy ktoś stawiałby zarzut dla sklepu spożywczego, z którego można wyjść z zakupami za darmo pod warunkiem potwierdzenia przy kasie odmowy zapłaty? - pyta członek zarządu. - Nie sądzę. Całe to postępowanie, biorąc pod uwagę charakter naszej działalności, zdaje się wynikać z całkowitego niezrozumienia specyfiki działania naszego portalu.
Sprawa trafi do sądu?
Jeżeli prezes UOKiK stwierdzi, że Zrzutka.pl działa naruszając przy tymzbiorowe interesy konsumentów, wówczas serwis czekać może nakaz zmiany praktyk, a także karę w wysokości maksymalnie do 10 proc. obrotu.
- W przypadku otrzymania niekorzystnej dla nas decyzji Prezesa UOKiK, po zapoznaniu się z jej uzasadnieniem rozważymy zaskarżenie jej do właściwego sądu, gdzie zamierzamy bronić interesu naszych użytkowników i tym samym dotychczas stosowanego przez nas prokonsumenckiego rozwiązania - informuje Tomasz Chołast z Zrzutka.pl.
Jesteś świadkiem ciekawego wydarzenia? Skontaktuj się z nami! Wyślij informację, zdjęcia lub film na adres: [email protected]
