FSM 106 Beskid powstał w Ośrodku Badawczo-Rozwojowym Samochodów Małolitrażowych Bosmal w Bielsku-Białej w 1983 roku. Prace nad następcą fiata 126p, którego produkcja miała zostać uruchomiona po zakończeniu wytwarzania syreny, rozpoczęły się w 1981 r. Zespołem konstruktorów przewodził właśnie Wiesław Wiatrak. Inspirował się kształtem klina i przekrojem skrzydła samolotu, powstał Beskid z pierwszym wówczas na świecie jednobryłowym nadwoziem! Do 1985 roku powstało 8 prototypów.
- Niestety, był zbyt nowoczesny jak na tamte czasy, nie udało się przeforsować pomysłu, by poszła produkcja – mówił "Dziennikowi Zachodniemu" z żalem konstruktor podczas zlotu starych samochodów w Rybniku we wrześniu 2014 r. – Do końca się z tym nie pogodziłem, wyjechałem na saksy, robiłem różne rzeczy. Niestety, działacze partyjni byli nieprzejednani – mówił konstruktor.
Przyznał, że Beskidów już zostało kilka, jeden – który pojawił się w Rybniku - to własność Muzeum Inżynierii Miejskiej z Krakowa.
Beskid miał aerodynamiczną sylwetkę, mógł rozwijać prędkość 165 km na godzinę, przy maksymalnej mocy 30 km mechanicznych. Benzynowy, czterocylindrowy silnik, miał 900 cm3 pojemności. Beskid ważył 630 kg.
POLECAMY PAŃSTWA UWADZE:
Zobaczcie niezwykłe stylizacje uczestników MAYDAY 2017 - ZDJĘCIA

Disco Attack 2017. Spodek szalał na Zenku Martyniuku, zespołach Boys i Weekend - ZDJĘCIA

Czy dostałbyś się do policji? PRAWDZIWE PYTANIA TESTU MULTISELECT

Znasz język śląski? Przetłumacz te zdania QUIZ JĘZYKOWY II

Magazyn tyDZień Informacyjny program Dziennika Zachodniego