Zmarł Wiesław Wiatrak, konstruktor legendarnego samochodu FSM Beskid 106. Dzisiaj jest pogrzeb

JACK, JAK
Inżynier Wiesław Wiatrak i jego FSM Beskid 106 na zlocie w Rybniku we wrześniu 2014 r.
Inżynier Wiesław Wiatrak i jego FSM Beskid 106 na zlocie w Rybniku we wrześniu 2014 r. Fot. Jacek Bombor
Dzisiaj o godz. 14.00 w kościele pw. Opatrzności Bożej w Jaworzu rozpoczął się pogrzeb śp. Wiesława Wiatraka – znanego inżyniera, konstruktora, szefa zespołu pracującego nad nowoczesnym prototypem samochodu osobowego FSM beskid 106, wieloletniego sympatyka i współpracownika Muzeum Inżynierii Miejskiej w Krakowie. Konstruktor zmarł w wieku 84 lat.

FSM 106 Beskid powstał w Ośrodku Badawczo-Rozwojowym Samochodów Małolitrażowych Bosmal w Bielsku-Białej w 1983 roku. Prace nad następcą fiata 126p, którego produkcja miała zostać uruchomiona po zakończeniu wytwarzania syreny, rozpoczęły się w 1981 r. Zespołem konstruktorów przewodził właśnie Wiesław Wiatrak. Inspirował się kształtem klina i przekrojem skrzydła samolotu, powstał Beskid z pierwszym wówczas na świecie jednobryłowym nadwoziem! Do 1985 roku powstało 8 prototypów.

- Niestety, był zbyt nowoczesny jak na tamte czasy, nie udało się przeforsować pomysłu, by poszła produkcja – mówił "Dziennikowi Zachodniemu" z żalem konstruktor podczas zlotu starych samochodów w Rybniku we wrześniu 2014 r. – Do końca się z tym nie pogodziłem, wyjechałem na saksy, robiłem różne rzeczy. Niestety, działacze partyjni byli nieprzejednani – mówił konstruktor.

Przyznał, że Beskidów już zostało kilka, jeden – który pojawił się w Rybniku - to własność Muzeum Inżynierii Miejskiej z Krakowa.

Beskid miał aerodynamiczną sylwetkę, mógł rozwijać prędkość 165 km na godzinę, przy maksymalnej mocy 30 km mechanicznych. Benzynowy, czterocylindrowy silnik, miał 900 cm3 pojemności. Beskid ważył 630 kg.

Komentarze 3

Komentowanie zostało tymczasowo wyłączone.

Podaj powód zgłoszenia

w
wojtek
no coment świński trollu
G
Gość
Polacy sami się zaopatrują w te zachodnie goowienka i są z tego cholernie dumni - jesteście za biedni i za głupi by sfinalizowac pomysły niewielu Polaków o jakims takim IQ jak ten co go chowają. Po za tym, co tam mogło byc takiego nowoczesnego na owe czasy, jak sobie przypominam to ogrzewanie tylnej szyby było takim elementem w maluchu. Napierw pokazac na co nas stac, apotem jaszczec o goowienkach z zachodu, biedny wschodniaku.
G
Gość
od 20 paru lat. No i k... państwowa fabryka by to produkowała ! To nie do zaakceptowania !!!!

Wybrane dla Ciebie

Szykowano atak terrorystyczny na strażników Karola III

Szykowano atak terrorystyczny na strażników Karola III

Słynna polska aktorka nie żyje. Miała 78 lat

Słynna polska aktorka nie żyje. Miała 78 lat

Wróć na i.pl Portal i.pl