Na archiwalnych zdjęciach można zobaczyć jak powstawała, ta jedna z najważniejszych dróg w naszym regionie i - przez lata - jedyna autostrada. Dopiero w drugiej dekadzie XXI wieku zaczęły powstawać kolejne drogi klasy autostrady i trasy ekspresowe. Między innymi autostradowa obwodnica Wrocławia, droga S5 czy S8.
Autostrada A4 budowana w latach 1934 - 1936 zdecydowanie nie radzi już sobie ze wzmożonym ruchem samochodów pod Wrocławiem. Od wielu lat trwają przymiarki do jej gruntownej przebudowy. Jest ona konieczna, choćby ze względu na:
- fatalny stan wiaduktów nad drogą
- nienormatywne węzły drogowe
- brak pasa awaryjnego na wielu odcinkach
Niestety do dziś nie zapadły jeszcze konkretne decyzje dotyczące szczegółów przyszłej przebudowy. Trwa dyskusja o tym czy robić ją w obecnym śladzie czy budować - przynajmniej w okolicach Wrocławia - zupełnie nowy przebieg tej drogi. Oba warianty mają swoich zwolenników i zagorzałych przeciwników. Nic nie wskazuje na to, by prace udało się zakończyć przed 2030 rokiem.
Tymczasem ponad 90 lat temu to ówczesny wódz hitlerowskich Niemiec wbił symbolicznie pierwszą łopatę na budowie pierwszego odcinka autostrady Rzeszy. Do 1939 roku w hitlerowskich Niemczech oddano do użytku około 4000 km autostrad, w tym właśnie - we wrześniu 1936 roku odcinek Legnica - Wrocław. Niestety, na tej drodze, poza doraźnymi remontami, wymianą dylatacji czy łataniem ubytków nawierzchni, niewiele zmieniło się przez lata. Droga pilnie potrzebuje przebudowy, jednak postęp przygotowań jest na tyle powolny, że już praktycznie wiadomo, że tych prac nie uda się zakończyć szybciej niż w 2030 roku.
Zobaczcie na archiwalnych zdjęciach, jak powstawała ta droga w latach 1934 - 1936.
91 lat temu rozpoczęła się budowa autostrady A4 pod Wrocławi...
