Budowa obwodnicy Bolkowa. Koparki nie dały rady skale, w ruch idą materiały wybuchowe (ZDJĘCIA)

JEW
Materiały GDDKiA we Wrocławiu
Mało śnieżna i niezbyt mroźna zima spowodowała, że na budowie obwodnicy Bolkowa (droga krajowa na nr 3 i 5) wciąż trwają prace. Od środy 20 lutego drogowcy musieli wprowadzić do swojego arsenału... materiały wybuchowe. Drogowcy są zmuszeni wykonać wykopy pod nową drogę w skalistym gruncie. Próbowano używać koparek, ale nie dały one rady.

Budowa tej obwodnicy poprawi przejazd na trasie z Wrocławia do Jeleniej Góry i dojazd w wiele sudeckich pasm. Obwodnica Bolkowa będzie miała blisko 8 kilometrów długości. Rozpocznie się już za węzłem drogi ekspresowej S3 w pobliżu Bolkowa i poprowadzi początkowo przebudowaną DK5, a następnie zupełnie nowym śladem (to fragment 5,7 km) ominie Bolków. Największym wyzwaniem na tym właśnie odcinku jest wzniesienie trzech estakad w trudnym, górskim terenie. W zakres inwestycji wchodzi też budowa dwóch wiaduktów nad drogami lokalnymi oraz nowego odcinka drogi krajowej nr 5 prowadzącej dalej w kierunku Kamiennej Góry wraz z rondem. Zadanie obejmuje też budowę węzła drogowego i trzech skrzyżowań jednopoziomowych.

Chociaż dla drogowców okres od 15 grudnia do 15 marca, to czas zimowy, gdzie zwykle prace są mocno spowalniane, tym razem aura sprzyja. Kłopot w tym, że wykonawca budujący obwodnicę Bolkowa (firma Kobylarnia) trafił na - niemal dosłownie - twardy orzech do zgryzienia. Precyzując chodzi o twardą skałę, w której trzeba wykonać wykop pod drogę. To początek obwodnicy - patrząc od strony Jeleniej Góry. Obecna droga krajowa prowadzi tam w dół do centrum Bolkowa, a obwodnica będzie odbijała lekko w prawo i ze skalistego zbocza wchodziła na długą estakadę.

- Twardość oraz układ napotkanych skał spowodowała problemy wykonawcy - mówi Magdalena Szumiata z Generalnej Dyrekcji Dróg Krajowych i Autostrad we Wrocławiu. - Urabianie z wykorzystaniem koparek z głowicami wyposażonymi w młoty hydrauliczne, nie dało pożądanego rezultatu. W związku z powyższym podjęto decyzję o wykonaniu reszty zadania przy użyciu specjalistycznych materiałów wybuchowych - tłumaczy. Dziś rozpoczęły się próbne wystrzały. W kolejnych dniach będą już prowadzone właściwe prace. Skała rozkruszona w wyniku wybuchów ma być wybierana przez koparki. Specjalistyczne koparki mają także korygować pochylenie skarpy, aż do osiągnięcia pożądanych efektów.

ZOBACZ TAKŻE: NIEKOŃCZĄCY SIĘ REMONT ULICY HUBSKIEJ

ZOBACZ TEŻ:

Centrum Wrocławia od podwórka. Wstyd za takie miasto (LIST, ZDJĘCIA)

Dzisiejszy Plac Strzegomski

Tak wyglądał Wrocław chwilę przed wojną. Na pewno znacie te miejsca

Lata trzydzieste XX wieku

Tak się zmieniał plac Grunwaldzki [ZDJĘCIA Z ARCHIWUM]

Dołącz do nas na Facebooku!

Publikujemy najciekawsze artykuły, wydarzenia i konkursy. Jesteśmy tam gdzie nasi czytelnicy!

Polub nas na Facebooku!

Dołącz do nas na X!

Codziennie informujemy o ciekawostkach i aktualnych wydarzeniach.

Obserwuj nas na X!

Kontakt z redakcją

Byłeś świadkiem ważnego zdarzenia? Widziałeś coś interesującego? Zrobiłeś ciekawe zdjęcie lub wideo?

Napisz do nas!

Materiał oryginalny: Budowa obwodnicy Bolkowa. Koparki nie dały rady skale, w ruch idą materiały wybuchowe (ZDJĘCIA) - Gazeta Wrocławska

Komentarze 13

Komentowanie artykułów jest możliwe wyłącznie dla zalogowanych Użytkowników. Cenimy wolność słowa i nieskrępowane dyskusje, ale serdecznie prosimy o przestrzeganie kultury osobistej, dobrych obyczajów i reguł prawa. Wszelkie wpisy, które nie są zgodne ze standardami, proszę zgłaszać do moderacji. Zaloguj się lub załóż konto

Nie hejtuj, pisz kulturalne i zgodne z prawem komentarze! Jeśli widzisz niestosowny wpis - kliknij „zgłoś nadużycie”.

Podaj powód zgłoszenia

D
Drogowiec
Obwodnice są dla mieszkańców obwodzonego miasta. Pewnie, że masz rację można było zaprojektować koniec obwodnicy znacznie dalej i poczekać na realizację kolejne 30 lat.
x
x
Fajna ta obwodnica taka nic nie rozwiązująca.
Wpadasz na Jeżów i największe zakręty. Brawo Pomysłodawcy.
J
Jacek
Nie lepiej było pociągnąć obwodnicę aż pod Nowe Rochowice? Teraz się włącza w starą drogę na najbardziej krętym odcinku, bez sensu.
K
Kierowca
Ciekawe gdzie pójdzie ten ruch z ekspresówki do Kłodzka skoro to jest najkrótsza droga do Brna,Wiednia i Bratysławy z Wrocławia i całej zachodniej Polski ? Tym bardziej że Czechach planowana jest budowa drogi ekspresowej R43 Brno - Moravska Trebova dla planowanej R35. Wtedy ruch na drodze Wrocław Kłodzko znacznie się zwiększy. Stare Bogaczowice to miejscowość która leży przy najkrótszej możliwej ekonomicznie i technicznie drodze Świebodzice-Jelenia Góra i ta droga jest niezbędna nie tylko dla mieszkańców Kotliny Jeleniogórskiej ale także dla coraz większej ilości turystów odwiedzających ten rejon.
B
BOLEC
koncepcja na budowę drogi S-8 (ale tylko do Kłodzka) jest w toku, do Boboszowa na pewno nikt nic nie będzie budował, bo nie ma tam takiej potrzeby (ruch jest niewielki a będzie jeszcze mniejszy po wybudowaniu trasy S-3 i połączeniu jej z czeską autostradą). Do Kudowy zostanie wykonane poszerzenie drogi nr 8 o 1 pas (jezdnia 2+1). A łącznik S-3 do Wałbrzycha faktycznie by się przydał ale to już pewnie będzie w przyszłości realizować województwo, na razie można zjechać do Wałbrzycha na węźle Bolków i DK nr 34. Są w skali kraju o wiele pilniejsze drogi niż ekspresówka ze (małych i wymierających) Starych Bogaczowic do Jeleniej Góry, jaki tam jest ruch, kilka tysięcy pojazdów na dobę ? Ale do Jeleniej Góry z Bolkowa ekpresówka by się przydała ale skończy się niestety też tylko na rozbudowie do 2+1, ale lepsze to niż nic. Po wybudowaniu całej S-3 będzie można w miarę szybko dojechać i do Wałbrzycha i do Jeleniej Góry, a to już coś.
G
Grzech
Wczoraj zmielili całą górkę na raz. Spęczniało, podskoczyło na metr i spadło. Ponoć jakaś firma z Wrocławia. Wrażenie super - choć nie pozwolili bliżej podejść.
J
Julian
Sukces, sukces. Jest jakaś budowa i będą efekty. A w rzeczywistości trzeba przykryć medialnie zatrzymanie budowy WOW do Bielan i skreślenie z planów mostu na Biskupin. Brawo Sutryk.
K
Kierowca
Może lepiej wybudować ekspresówkę Wrocław-Świdnica-Świebodzice plus łącznik do budowanej S3 oraz podłączyć Wałbrzych do S3 w okolicach Starych Bogaczowic. Wtedy ruch z najbardziej obciążonego odcinka A4 Wrocław-Legnica przeniesie się na nową ekspresówke oraz S3. Zbudowanie ekspresówki Wrocław-Kłodzko-Boboszów także być może odciąży ruch na A4 ? Następnie wybudować ekspresówkę od wspomnianych Starych Bogaczowic do jeleniej Góry ?
k
kola
wrocławianie
P
Paweł
A już myślałem, że chodzi o ekspresową drogę osiedlową na odcinku Łany - Długołęka :)
c
co
Ma wspólnego z tym zadupie czyli jelenia góra.
P
Piotrek
Kiedy wschodnia obwodnica Wrocławia ? Długołęka - Łany.
G
Gość
Myślałem że chodzi o dalszą część wow , spadajcie.
Wróć na i.pl Portal i.pl