Budowa obwodnicy Bolkowa. Koparki nie dały rady skale, w ruch idą materiały wybuchowe (ZDJĘCIA)

JEW
Materiały GDDKiA we Wrocławiu
Mało śnieżna i niezbyt mroźna zima spowodowała, że na budowie obwodnicy Bolkowa (droga krajowa na nr 3 i 5) wciąż trwają prace. Od środy 20 lutego drogowcy musieli wprowadzić do swojego arsenału... materiały wybuchowe. Drogowcy są zmuszeni wykonać wykopy pod nową drogę w skalistym gruncie. Próbowano używać koparek, ale nie dały one rady.

Budowa tej obwodnicy poprawi przejazd na trasie z Wrocławia do Jeleniej Góry i dojazd w wiele sudeckich pasm. Obwodnica Bolkowa będzie miała blisko 8 kilometrów długości. Rozpocznie się już za węzłem drogi ekspresowej S3 w pobliżu Bolkowa i poprowadzi początkowo przebudowaną DK5, a następnie zupełnie nowym śladem (to fragment 5,7 km) ominie Bolków. Największym wyzwaniem na tym właśnie odcinku jest wzniesienie trzech estakad w trudnym, górskim terenie. W zakres inwestycji wchodzi też budowa dwóch wiaduktów nad drogami lokalnymi oraz nowego odcinka drogi krajowej nr 5 prowadzącej dalej w kierunku Kamiennej Góry wraz z rondem. Zadanie obejmuje też budowę węzła drogowego i trzech skrzyżowań jednopoziomowych.

Chociaż dla drogowców okres od 15 grudnia do 15 marca, to czas zimowy, gdzie zwykle prace są mocno spowalniane, tym razem aura sprzyja. Kłopot w tym, że wykonawca budujący obwodnicę Bolkowa (firma Kobylarnia) trafił na - niemal dosłownie - twardy orzech do zgryzienia. Precyzując chodzi o twardą skałę, w której trzeba wykonać wykop pod drogę. To początek obwodnicy - patrząc od strony Jeleniej Góry. Obecna droga krajowa prowadzi tam w dół do centrum Bolkowa, a obwodnica będzie odbijała lekko w prawo i ze skalistego zbocza wchodziła na długą estakadę.

- Twardość oraz układ napotkanych skał spowodowała problemy wykonawcy - mówi Magdalena Szumiata z Generalnej Dyrekcji Dróg Krajowych i Autostrad we Wrocławiu. - Urabianie z wykorzystaniem koparek z głowicami wyposażonymi w młoty hydrauliczne, nie dało pożądanego rezultatu. W związku z powyższym podjęto decyzję o wykonaniu reszty zadania przy użyciu specjalistycznych materiałów wybuchowych - tłumaczy. Dziś rozpoczęły się próbne wystrzały. W kolejnych dniach będą już prowadzone właściwe prace. Skała rozkruszona w wyniku wybuchów ma być wybierana przez koparki. Specjalistyczne koparki mają także korygować pochylenie skarpy, aż do osiągnięcia pożądanych efektów.

ZOBACZ TAKŻE: NIEKOŃCZĄCY SIĘ REMONT ULICY HUBSKIEJ

ZOBACZ TEŻ:

NBA. Zespół Gortata liderem konferencji zachodniej

NBA. Zespół Gortata liderem konferencji zachodniej

NBA. Zespół Gortata liderem konferencji zachodniej

Komentarze 13

Komentowanie zostało tymczasowo wyłączone.

Podaj powód zgłoszenia

D
Drogowiec
Obwodnice są dla mieszkańców obwodzonego miasta. Pewnie, że masz rację można było zaprojektować koniec obwodnicy znacznie dalej i poczekać na realizację kolejne 30 lat.
x
x
Fajna ta obwodnica taka nic nie rozwiązująca.
Wpadasz na Jeżów i największe zakręty. Brawo Pomysłodawcy.
J
Jacek
Nie lepiej było pociągnąć obwodnicę aż pod Nowe Rochowice? Teraz się włącza w starą drogę na najbardziej krętym odcinku, bez sensu.
K
Kierowca
Ciekawe gdzie pójdzie ten ruch z ekspresówki do Kłodzka skoro to jest najkrótsza droga do Brna,Wiednia i Bratysławy z Wrocławia i całej zachodniej Polski ? Tym bardziej że Czechach planowana jest budowa drogi ekspresowej R43 Brno - Moravska Trebova dla planowanej R35. Wtedy ruch na drodze Wrocław Kłodzko znacznie się zwiększy. Stare Bogaczowice to miejscowość która leży przy najkrótszej możliwej ekonomicznie i technicznie drodze Świebodzice-Jelenia Góra i ta droga jest niezbędna nie tylko dla mieszkańców Kotliny Jeleniogórskiej ale także dla coraz większej ilości turystów odwiedzających ten rejon.
B
BOLEC
koncepcja na budowę drogi S-8 (ale tylko do Kłodzka) jest w toku, do Boboszowa na pewno nikt nic nie będzie budował, bo nie ma tam takiej potrzeby (ruch jest niewielki a będzie jeszcze mniejszy po wybudowaniu trasy S-3 i połączeniu jej z czeską autostradą). Do Kudowy zostanie wykonane poszerzenie drogi nr 8 o 1 pas (jezdnia 2+1). A łącznik S-3 do Wałbrzycha faktycznie by się przydał ale to już pewnie będzie w przyszłości realizować województwo, na razie można zjechać do Wałbrzycha na węźle Bolków i DK nr 34. Są w skali kraju o wiele pilniejsze drogi niż ekspresówka ze (małych i wymierających) Starych Bogaczowic do Jeleniej Góry, jaki tam jest ruch, kilka tysięcy pojazdów na dobę ? Ale do Jeleniej Góry z Bolkowa ekpresówka by się przydała ale skończy się niestety też tylko na rozbudowie do 2+1, ale lepsze to niż nic. Po wybudowaniu całej S-3 będzie można w miarę szybko dojechać i do Wałbrzycha i do Jeleniej Góry, a to już coś.
G
Grzech
Wczoraj zmielili całą górkę na raz. Spęczniało, podskoczyło na metr i spadło. Ponoć jakaś firma z Wrocławia. Wrażenie super - choć nie pozwolili bliżej podejść.
J
Julian
Sukces, sukces. Jest jakaś budowa i będą efekty. A w rzeczywistości trzeba przykryć medialnie zatrzymanie budowy WOW do Bielan i skreślenie z planów mostu na Biskupin. Brawo Sutryk.
K
Kierowca
Może lepiej wybudować ekspresówkę Wrocław-Świdnica-Świebodzice plus łącznik do budowanej S3 oraz podłączyć Wałbrzych do S3 w okolicach Starych Bogaczowic. Wtedy ruch z najbardziej obciążonego odcinka A4 Wrocław-Legnica przeniesie się na nową ekspresówke oraz S3. Zbudowanie ekspresówki Wrocław-Kłodzko-Boboszów także być może odciąży ruch na A4 ? Następnie wybudować ekspresówkę od wspomnianych Starych Bogaczowic do jeleniej Góry ?
k
kola
wrocławianie
P
Paweł
A już myślałem, że chodzi o ekspresową drogę osiedlową na odcinku Łany - Długołęka :)
c
co
Ma wspólnego z tym zadupie czyli jelenia góra.
P
Piotrek
Kiedy wschodnia obwodnica Wrocławia ? Długołęka - Łany.
G
Gość
Myślałem że chodzi o dalszą część wow , spadajcie.
Wróć na i.pl Portal i.pl