WIDEO: Zaczyna brakować Ukraińców. Część pracodawców jest w stanie płacić więcej pracownikom z Ukrainy niż Polakom- mówi ekspert
- Przetarg na budowę wiaduktu nad torami w Batowicach oraz budowę trzech rond wraz z przebudową przyległego układu drogowego został ogłoszony - poinformował Łukasz Wróblewski, dyrektor Zarządu Dróg Powiatu Krakowskiego.
Wiadukt był w opłakanym stanie. Samorządowcy, ale i sołtysi oraz radni z okolicznych gmin obawiali się, że ze względu na fatalną sytuację techniczną wiaduktu zostanie zamknięty nim ruszy budowa. Obiekt służy mieszkańcom wielu gmin leżących na północ od Krakowa.
Prób modernizacji, przebudowy wiaduktu było wiele. Dwa przetargi nie powiodły się. Powiat krakowski i gmina Zielonki od lat starały się o dotacje na przebudowę obiektu. Gdy na zadanie przyznano dofinansowanie w ramach Zintegrowanych Inwestycji Terytorialnych - samorządowcy zrezygnowali z niego ze względu na zbyt wysokie koszty budowy. Inwestycje początkowo szacowano na 18 mln zł, ale z przetargu wyszło 27 mln zł, więc przetarg unieważniono. Zaś w kolejnym przetargu cena wzrosła do 31 mln zł. Podpisano porozumienia na współfinansowanie wiaduktu przez powiat krakowski, gminę Zielonki i miasto Kraków, ale pieniędzy wciąż brakowało.
W końcu udało się pozyskać dużą dotację z rządowego programu - Funduszu Dróg Samorządowych. - Dostaliśmy z rekordową dotację 29 mln 322 tys. zł. To największa dotacja w historii powiatu krakowskiego. I największa w Polsce z tego programu - mówił nam Wojciech Pałka, starosta krakowski tuż po otrzymaniu dotacji.
Wówczas pojawiła się szansa na budowę wiaduktu. Koszty zadanie będą znane po rozstrzygnięciu przetargu. - Otwarcie ofert zaplanowano na 22 stycznia 2020 roku. To największa inwestycja drogowa w historii Zarządu Dróg Powiatu Krakowskiego od początku jego powstania - informuje dyrektor Wróblewski.
Wiaduktu nad torami łączy drogę powiatową w Batowicach i Dziekanowicach z ul. Powstańców w Krakowie. Przy jego powstaniu planowana jest przebudowa przyległego układu drogowego, wiąże się z budową trzech rond i ponad pół kilometra drogi. W okolicy wiaduktu mają powstać chodniki, ścieżki rowerowe i zatoki autobusowe. W planie jest budowa kanalizacji deszczowej, zbiornika retencyjnego z przepompownią, przebudowa oświetlenia drogowego, wymiana sieci teletechnicznej, elektroenergetyczna, kabli sterowania ruchem kolejowym, sieci wodociągowej, gazowej wysokiego ciśnienia.
Jeśli wszystko pójdzie zgodnie z harmonogramem, to nowy wiadukt będzie gotowy za dwa lata. Powinien być oddany z końcem grudnia 2021 roku.
Najpiękniejsze iluminacje w powiecie krakowskim. Miasta i wi...
Groźne sceny na polowaniu pod Krakowem. Ekolodzy zwarli się ...
- Przystań dla ludzi z autyzmem, którą trzeba chronić
- Jura Krakowsko-Częstochowska na liście UNESCO? Trwa walka
- Skawina. Zaczęła się budowa ostatniego odcinka obwodnicy
- Masłomiąca. Seniorzy ocalili swój dawny świat [ZDJĘCIA]
- Zjawiskowa willa książęca w Kochanowie [ZDJĘCIA]
- Koncert Cecyliański. Rzesza muzyków zachwyciła publiczność
