Bydgoska psycholog radzi uczniom, jak podtrzymać kontakt z rówieśnikami podczas nauki zdalnej

Małgorzata Pieczyńska
Małgorzata Pieczyńska
Bydgoscy uczniowie sygnalizują nauczycielom, że podczas nauki zdalnej brakuje im bezpośredniego kontaktu z rówieśnikami.
Bydgoscy uczniowie sygnalizują nauczycielom, że podczas nauki zdalnej brakuje im bezpośredniego kontaktu z rówieśnikami. Arkadiusz Wojtasiewicz/Archiwum
Brak bezpośredniego kontaktu z rówieśnikami to jeden z minusów nauki zdalnej. - Wielu uczniów sygnalizuje nam podczas dyżurów potrzebę spotkań z kolegami i koleżankami - mówią bydgoscy pedagodzy i psycholodzy pracujący w szkołach.

Zdalne nauczanie niesie za sobą sporo problemów.

- Trudno mi się skoncentrować podczas lekcji zdalnych, bo w domu uczy się też przez internet mój starszy brat - mówi 13-letnia Kasia, uczennica jednej z bydgoskich szkół. - Mama też pracuje zdalnie, więc czasem słyszę, co mówi, chociaż drzwi do pokoju mam zamknięte. Najbardziej jednak brakuje mi spotkań z koleżankami i kolegami. Wolę uczyć się w szkole. Mam wrażenie, że tam uczę się efektywniej.

Małe projekty w duetach - by podtrzymać wzajemne relacje

Szkoły robią, co mogą, by wesprzeć uczniów.

- U nas działa zespół ds. pomocy psychologiczno-pedagogicznej w skład, którego wchodzą: pedagog, psycholog, terapeuci, nauczyciele wspomagający i rewalidatorzy - mówi Arletta Popławska, dyrektor SP nr 32, która także jest pedagogiem. - Mamy dyżury podczas, których uczniowie i rodzice w wyznaczonych godzinach mogą do nas zadzwonić, połączyć się z nami na Teamsie lub po prostu umówić się na spotkanie na terenie szkoły. Wielu uczniów mówi nam wprost, że bardzo brakuje im właśnie kontaktów z rówieśnikami.

Z inicjatywy szkolnej pedagog w SP nr 32 powstał też zespół doradczy dyrektora szkoły.

Zaproponowaliśmy, by nauczyciele dawali uczniom do wykonania małe projekty, które dzieci realizowałyby w parach. To sprzyjałoby wzajemnym relacjom - mówi Arletta Popławska, dyrektor SP nr 32.

- Chcemy pomóc uczniom, którzy mają potrzebę rozmowy z kolegami - mówi Arletta Popławska. - Zapytaliśmy nawet uczniów ze szkolnego wolontariatu, czy chcieliby wesprzeć swoich rówieśników np. w nauce lub z kimś porozmawiać, wtedy ten kontakt z kolegą lub koleżanką byłby naturalny. Zaproponowaliśmy też, by nauczyciele dawali uczniom do wykonania małe projekty, które dzieci realizowałyby w parach. To sprzyjałoby wzajemnym relacjom. Nie od dziś wiadomo, że dzieciaki uczą się od siebie nawzajem i to jest bardzo cenne. O tym, jak uczniowie się czują i jak można im pomóc, rozmawiamy z nimi na godzinach wychowawczych. To taki czas, gdy dzieciaki mogą się wygadać.

Kontakt z rówieśnikami jest niezbędny do prawidłowego rozwoju emocjonalnego, poznawczego i społecznego dziecka na każdym etapie jego rozwoju - mówi Magdalena Żyła, psycholog.

Psycholog podpowiada - jak podtrzymać kontakt z rówieśnikami

Magdalena Żyła, psycholog, która pracuje w SP nr 31, mówi wprost: - Kontakt z rówieśnikami jest niezbędny do prawidłowego rozwoju emocjonalnego, poznawczego i społecznego dziecka na każdym etapie jego rozwoju. Dla młodszych dzieci szczególnie ważny jest kontakt bezpośredni z nauczycielem, bo dla nich stanowi on wzór. Poza tym maluchy nie potrafią usiedzieć dłużej w jednym miejscu, a tu trzeba wpatrywać się w ekran monitora, więc może być to dla nich trudne.

Dlatego ucząc się zdalnie warto pamiętać o kilku radach:

  • Codziennie po lekcjach należy się wybrać na minimum 15-20 minutowy spacer, by zaczerpnąć świeżego powietrza.
  • Praca przy komputerze sama w sobie jest męcząca. Nie jesteśmy stworzeni do siedzenia, tylko do bycia ruchu. Im mniej się ruszamy, tym gorzej dla naszego mózgu, oczu, kręgosłupa, mięśni. Warto zatem wykonywać w domu proste ćwiczenia. Jeśli się więcej ruszamy, lepiej pracuje nasz układ odpornościowy, mniej się stresujemy.
  • Aby podtrzymać relacje z rówieśnikami, warto utrzymywać z nimi kontakt telefoniczny.
  • Generalnie zaleca się, aby dzieci nie spędzały zbyt wiele czasu przed komputerem, ale mamy sytuację wyjątkową. Jeśli komputer jest wyposażony w kamerę, to pozwólmy sobie na połączenie, by choć przez chwilę się zobaczyć i porozmawiać. To trochę substytut kontaktów społecznych, ale może wiele dać. Możemy zobaczyć mimikę twarzy drugiej osoby, trochę się powygłupiać.
  • Można też wrócić do pisania tradycyjnych listów do kolegi lub koleżanki. W przypadku młodszych dzieci zrobić rysunek i wysłać go przyjacielowi. To da poczucie, że choć jesteśmy daleko od siebie i nie możemy się spotkać, to myślimy o sobie.

Może pojawić się chwiejność emocjonalna i płaczliwość

Zdaniem Magdaleny Żyły, na początku nauki zdalnej jest euforia, bo można np. dłużej pospać, ale z czasem może pojawić się frustracja.

Nauka, gdy za oknem szaro, buro i ponuro, bywa przygnębiająca. Może pogarszać się nastrój. Wystąpić chwiejność emocjonalna, płaczliwość i nasilić się konflikty z rodzeństwem - mówi Magdalena Żyła, psycholog.

- Za oknem teraz szybko zapada zmrok. Wiele dni jest pochmurnych i odczuwamy brak słońca - mówi Magdalena Żyła. - Nauka, gdy za oknem szaro, buro i ponuro, bywa przygnębiająca. Może pogarszać się nastrój. Wystąpić chwiejność emocjonalna, płaczliwość. A na dodatek mogą się nasilić konflikty z rodzeństwem, które też uczy się zdalnie, bo będąc w izolacji nie mamy gdzie wyładować energii. Z psychologicznego punktu widzenia lepiej, żeby ta sytuacja nie trwała zbyt długo, bo będą problemy emocjonalne. Prowadzę z uczniami w ramach treningów zajęcia podczas, których ćwiczymy koncentrację, podpowiadam im jak radzić sobie z emocjami, jak uczyć się pewności siebie. Ten program autorski nazywa się "Zwycięstwo zaczyna się w głowie". I tak naprawdę jest.

Dołącz do nas na Facebooku!

Publikujemy najciekawsze artykuły, wydarzenia i konkursy. Jesteśmy tam gdzie nasi czytelnicy!

Polub nas na Facebooku!

Dołącz do nas na X!

Codziennie informujemy o ciekawostkach i aktualnych wydarzeniach.

Obserwuj nas na X!

Kontakt z redakcją

Byłeś świadkiem ważnego zdarzenia? Widziałeś coś interesującego? Zrobiłeś ciekawe zdjęcie lub wideo?

Napisz do nas!

Polecane oferty

Materiały promocyjne partnera

Materiał oryginalny: Bydgoska psycholog radzi uczniom, jak podtrzymać kontakt z rówieśnikami podczas nauki zdalnej - Plus Express Bydgoski

Komentarze

Komentowanie artykułów jest możliwe wyłącznie dla zalogowanych Użytkowników. Cenimy wolność słowa i nieskrępowane dyskusje, ale serdecznie prosimy o przestrzeganie kultury osobistej, dobrych obyczajów i reguł prawa. Wszelkie wpisy, które nie są zgodne ze standardami, proszę zgłaszać do moderacji. Zaloguj się lub załóż konto

Nie hejtuj, pisz kulturalne i zgodne z prawem komentarze! Jeśli widzisz niestosowny wpis - kliknij „zgłoś nadużycie”.

Podaj powód zgłoszenia

Nikt jeszcze nie skomentował tego artykułu.
Wróć na i.pl Portal i.pl