Co trzeci Polak w ostatnim czasie doświadczył co najmniej jednego cyberzagrożenia. Kradzież danych może sporo kosztować. Co robić?

OPRAC.:
Maciej Badowski
Maciej Badowski
74 proc. osób nie korzysta z  żadnych narzędzi i usług ostrzegających przed wyłudzeniem.
74 proc. osób nie korzysta z żadnych narzędzi i usług ostrzegających przed wyłudzeniem. fot. 123RF
Większość z nas zdaje sobie sprawę z rosnącego niebezpieczeństwa kradzieży danych i wykorzystania ich przez oszustów, jednak 74 proc. osób nie korzysta z żadnych narzędzi i usług ostrzegających przed wyłudzeniem. Niemal połowa respondentów nie wie, co mogłoby sprawić, by zyskali poczucie bezpieczeństwa swoich finansów.

Większość z nas zdaje sobie sprawę z rosnącego niebezpieczeństwa kradzieży danych i wykorzystania ich przez oszustów. Potwierdza to cykliczne badanie realizowane na zlecenie BIK, pt. „Cyberbezpieczeństwo Polaków”. Okazuje się, że tylko na przestrzeni ostatniego półrocza, 35 proc. Polaków doświadczyło co najmniej jednego z zagrożeń związanych z cyberprzestępczością. Jednocześnie w ciągu ostatniego półrocza procent osób dostrzegających zwiększenie ryzyka wyłudzenia danych osobowych wzrósł- wskazuje go 71 proc. respondentów październikowego badania.

Co trzeci badany (33 proc.) przyznał, że uległ wyłudzeniu pieniędzy w wyniku skorzystania z tzw. super okazji, a dane 30 proc. ankietowanych osób znalazły się w niebezpieczeństwie w wyniku ich wycieku z różnych instytucji. Natomiast 88 proc. respondentów uważa wyciek danych za powód do niepokoju o własne finanse, a 87 proc. nie ma pełnego zaufania co do ochrony ich danych osobowych, 22 proc. uważa, że nie ma kontroli nad tym, do jakich danych na ich temat mają dostęp inni.

- Polacy, choć mają świadomość skali wyłudzeń, rodzajów i konsekwencji zagrożeń, związanych z kradzieżą danych, to nadal za mało przezornie i niewystarczająco aktywnie korzystają z prewencyjnych nowoczesnych narzędzi, które automatycznie zadbają o ochronę ich pieniędzy. Pomimo nagłaśnianych oszustw z wykorzystaniem podstępnych socjotechnik złodziei, a także informacji o wyciekach lub włamaniach do baz różnych instytucji, 74 proc. osób nie korzysta z żadnych narzędzi i usług ostrzegających przed wyłudzeniem- wskazano w komunikacie.

Jednocześnie jak się okazuje, do skorzystania z tego typu narzędzie zmotywowałoby się 39 proc. osób w sytuacji, gdyby same lub ktoś z ich najbliższego otoczenia padł ofiarą wycieku lub wyłudzenia. Jednym z narzędzi są Alerty BIK, czyli automatyczne ostrzeżenia sms lub e-mail, które otrzymamy dokładnie w chwili, gdy jakaś instytucja finansowa będzie chciała udzielić kredytu (pożyczki) na nasze dane.

Dodatkowo ostrzeżenie zostanie wysłane, gdy pojawi się nowe zobowiązanie przypisane do naszych danych lub opóźnienie w płatności raty. - Alert BIK zadziała też w sytuacji, kiedy będziemy sprawdzani w Rejestrze Dłużników BIG InfoMonitor. Po informację z Rejestru Dłużników sięgają np.: dostawcy usług, czy operatorzy sieci komórkowych, dlatego z Alertu BIK –dowiemy się również np. o próbie wyłudzenia abonamentu komórkowego lub smartfona na nasze dane- dodano.

emisja bez ograniczeń wiekowych
Wideo

Strefa Biznesu: Polacy chętniej sięgają po krajowe produkty?

Dołącz do nas na Facebooku!

Publikujemy najciekawsze artykuły, wydarzenia i konkursy. Jesteśmy tam gdzie nasi czytelnicy!

Polub nas na Facebooku!

Dołącz do nas na X!

Codziennie informujemy o ciekawostkach i aktualnych wydarzeniach.

Obserwuj nas na X!

Kontakt z redakcją

Byłeś świadkiem ważnego zdarzenia? Widziałeś coś interesującego? Zrobiłeś ciekawe zdjęcie lub wideo?

Napisz do nas!

Polecane oferty

Materiały promocyjne partnera

Materiał oryginalny: Co trzeci Polak w ostatnim czasie doświadczył co najmniej jednego cyberzagrożenia. Kradzież danych może sporo kosztować. Co robić? - Strefa Biznesu

Wróć na i.pl Portal i.pl