Czas na wielkie budowanie północnej obwodnicy Krakowa [WIZUALIZACJE]

Piotr Tymczak
Piotr Tymczak
Nowa droga będzie mieć ponad 12 km długości, wybudowane zostanie 27 mostów, całość ma być gotowa do końca 2023 roku. Zobacz jak będzie wyglądać.

Za prawie 1,5 mld zł konsorcjum złożone z tureckiej firmy Gulermak i przedsiębiorstwa Mosty Łódź ma do końca 2023 r. wybudować północną obwodnicę, ostatni brakujący odcinek autostradowego ringu wokół Krakowa.

Spółka Gulermak ma dobre referencje. - W Warszawie buduje drugą linię metra i most na Wiśle będący częścią obwodnicy. Nie ma zastrzeżeń co do tych inwestycji - podkreśla Iwona Mikrut z krakowskiego oddziału Generalnej Dyrekcji Dróg Krajowych i Autostrad.

Firma Gulermak znana jest też m.in. z budowy Golden Horn, mostu łączącego brzegi Bosforu dla linii metra w Stambule, uważanego za perłę architektury i inżynierski majstersztyk. Gulermak jest też w konsorcjum firm, które mają realizować prestiżową budowę tunelu łączącego wyspy Uznam i Wolin w Świnoujściu.

Krakowianie mają jednak w pamięci turecką firmę Guris, która w 2005 r. uciekła w atmosferze skandalu z placu budowy ronda Mogilskiego i pierwszej linii szybkiego tramwaju. - To było dawno i inna firma. W przypadku północnej obwodnicy musimy być optymistami - twierdzi Krzysztof Adamczyk, główny specjalista ds. metropolitalnych inwestycji transportowych w Zarządzie Inwestycji Miejskich w Krakowie.

W GDDKiA liczą, że do podpisania umowy z wykonawcą i przystąpienia do prac związanych z budową północnej obwodnicy dojdzie w najbliższym czasie. Konkretnej daty jednak nie ustalono, bowiem to zależy od tego, kiedy kontrolę wygranego przez Turków przetargu zakończy prezes Urzędu Zamówień Publicznych.

Północna obwodnica ma odciążyć ulice Krakowa od ruchu tranzytowego. Dzięki temu połączeniu, a także nowej drodze ekspresowej S7, po-wstanie nowa trasa w kierunku Warszawy i przeniesie się na nią ruch z północnej, wewnętrznej obwodnicy Krakowa, m.in. z ul. Opolskiej.

Generalna Dyrekcja Dróg Krajowych i Autostrad potwierdza, że konsorcjum złożone z tureckiej spółki Gulermak oraz polskiego przedsiębiorstwa Mosty Łódź wybuduje północną obwodnicę Krakowa. To kluczowa inwestycja, dzięki której zostanie domknięty autostradowy ring wokół miasta. Bez tego przedsięwzięcia, w związku z rosnącą liczbą samochodów wjeżdżających do Krakowa, za kilka lat mogłoby dojść do komunikacyjnego paraliżu północnej części miasta, m.in. ul. Opolskiej.

- Teraz trwa kontrola prezesa Urzędu Zamówień Publicznych. Po jej zakończeniu i uzyskaniu wszystkich niezbędnych dokumentów od wykonawcy będzie można podpisać umowę - informuje Iwona Mikrut z krakowskiego oddziału Generalnej Dyrekcji Dróg Krajowych i Autostrad.

Przetargowe perypetie

Przypomnijmy, że przetarg na projekt i budowę północnej obwodnicy, która stanowi odcinek drogi ekspresowej S52 od węzła Modlica do węzła Kraków Mistrzejowice, został ogłoszony 23 grudnia ubiegłego roku. 5 lipca tego roku jako najlepszą komisja przetargowa wskazała ofertę konsorcjum chińsko--polskiego: Stecol Corporation z Chin oraz Polbud-Pomorze z Polski. To konsorcjum zaproponowało cenę 1 mld 289 mln zł. Ta kwota jako jedyna z ośmiu mieściła się w kosztorysie inwestora - 1 mld 339 mln zł.

Od tego wyboru do Krajowej Izby Odwoławczej (KIO) odwołało się konsorcjum firm Budimex i Strabag, wykazując, że jedna z osób wskazanych w dokumentach przetargowych nie posiada uprawnień wymaganych w Specyfikacji Istotnych Warunków Zamówienia. KIO przychyliło się do tej argumentacji i nakazało unieważnienie wyboru najkorzystniejszej oferty.

Zgodnie z wyrokiem KIO oddział GDDKiA w Krakowie powtórnie ocenił oferty i 21 września jako najkorzystniejszą wskazał ofertę konsorcjum Gulermak - Mosty Łódź opiewającą na 1 mld 428 mln zł. To więc znacznie więcej niż początkowo rezerwowana kwota. GDDKiA złożyła wniosek do ministra infrastruktury, by ten przyznał brakujące pieniądze i udało się je uzyskać. Od wyboru konsorcjum Gulermak - Mosty Łódź do KIO odwołały się konsorcja z liderami Stecol i Budimex. W złożonych przez nie odwołaniach zarzucono zamawiającemu zaniechanie wykluczenia z postępowania konsorcjum Gulermak i nieskuteczne powołanie się tego przedsiębiorcy na wcześniej zdobyte w ramach konsorcjum doświadczenie. Na posiedzeniu KIO 12 października konsorcja z liderami Stecol i Budimex wycofały odwołania.

- Pomimo usilnych starań pełnomocników Budimex i Strabag, KIO w całości podzieliła nasze stanowisko, iż prezentowane na obecnym etapie zarzuty należy uznać za spóźnione - komentuje Łukasz Paweł Goniak, adwokat występujący z ramienia kancelarii Jacek Kosiński Adwokaci i Radcowie Prawni, która w trakcie postępowania reprezentowała interesy konsorcjum Gulermak - Mosty Łódź.

Inaczej sprawę przedstawia Michał Wrzosek, rzecznik prasowy Budimexu: - Odwoływaliśmy się ponieważ znaleźliśmy w ofercie konsorcjum Gulermak szereg nieprawidłowości, w tym nieprawdziwe informacje dotyczące doświadczenia kluczowego personelu wskazanego w ofercie. Personel ten w rzeczywistości nie spełnia wymagań postawionych przez zamawiającego. Naszym zdaniem zamawiający dokonując oceny ofert pominął informacje przekazywane mu w formie dokumentów podczas rozprawy w KIO. Złożyliśmy, oprócz odwołania, skargę do sądu i czekamy na rozprawę.

Iwona Mikrut wyjaśnia: - Nie było podstaw do wykluczenia konsorcjum Gulermak i Mosty Łódź. Obydwie firmy spełniły wymagania przetargowe, włącznie z doświadczeniem.

Cztery lata budowy

W krakowskim oddziale GDDKiA liczą na to, że w najbliższym czasie, po ostatecznej kontroli prezesa Urzędu Zamówień Publicznych i dostarczeniu wszystkich dokumentów przez wykonawcę, będzie można podpisać umowę i rozpocząć prace. Konkretnej daty GDDKiA na razie jednak nie podaje. Wiadomo natomiast, że wykonawca ma przygotować projekt, wybudować drogę i uzyskać pozwolenie na użytkowanie w ciągu 47 miesięcy od daty zawarcia umowy. Do czasu realizacji robót nie wlicza się okresów zimowych (tj. od 15 grudnia do 15 marca), natomiast przy projektowaniu okresy zimowe (tj. od 15 grudnia do 15 marca) będą wliczane. GDDKiA planuje, by inwestycja została zrealizowana do końca 2023 r.

Północna obwodnica ma być dwujezdniową drogą ekspresową o długości ok. 12 km 327 m na odcinku: węzeł Modlnica (z rozbudową węzła) - węzeł Kraków Mistrzejowice. Każda jezdnia będzie miała po trzy pasy ruchu. W ramach inwestycji powstaną również: trzy tunele - pod rzeką Prądnik (o długości 870 m), pod wzgórzem w Batowicach (653 m), pod wzgórzem „Syberia” na terenie Krakowa (98 m); 27 obiektów mostowych; 4 km murów oporowych; 20 km dróg zbiorczych dojazdowych.

Ciąg obwodnic Krakowa połączy wszystkie wyloty dróg krajowych po północnej stronie z miasta (A4, DK 79, DK 94, S7,) usprawni przemieszczanie się od strony zachodniej w kierunku północnym (Kielce, Warszawa), zachodnim (Katowice, Wrocław), wschodnim (Tarnów, Rzeszów) bez konieczności przejazdu przez zatłoczone miasto. Obwodnica przejmie cały ruch tranzytowy, jak również część ruchu miejskiego, obecnie przechodzącego przez północną część miasta drogą DK 79. Według prognoz na nowym odcinku już w 2025 r. ruch przekroczy średnio 30 tys. pojazdów na dobę.

Oferty na Północą Obwodnicę

- 1,290 mld zł - konsorcjum firm Stecol Corporation z Chin i Polbud Pomorze.

- 1,428 mld zł - konsorcjum Gulermak Agir Sanayi Insaat ve Taahhut z Turcji, Mosty Łódź oraz Gulermak (Warszawa).

- 1,471 mld zł - konsorcjum firmy Budimex (Warszawa) oraz Strabag Infrastruktura Południe (Wrocław).

- 1,525 mld zł - konsorcjum Salini Impregilo z Włoch i Salini Polska.

- 1,540 mld zł - firma Toto z Włoch.

- 1,574 mld zł - firma Astaldi z Włoch.

- 1,581 mld zł - Przedsiębiorstwa Usług Technicznych Intercor (Zawiercie).

- 1,816 mld zł - firma PORR (Warszawa).

- 1,339 mld zł - kwota, jaką w przetargu zamawiający, czyli Generalna Dyrekcja Dróg Krajowych i Autostrad zamierzała przeznaczyć na sfinansowanie budowy północnej obwodnicy Krakowa.

KONIECZNIE SPRAWDŹ:

emisja bez ograniczeń wiekowych
Wideo

Strefa Biznesu: Zwolnienia grupowe w Polsce. Ekspert uspokaja

Dołącz do nas na Facebooku!

Publikujemy najciekawsze artykuły, wydarzenia i konkursy. Jesteśmy tam gdzie nasi czytelnicy!

Polub nas na Facebooku!

Dołącz do nas na X!

Codziennie informujemy o ciekawostkach i aktualnych wydarzeniach.

Obserwuj nas na X!

Kontakt z redakcją

Byłeś świadkiem ważnego zdarzenia? Widziałeś coś interesującego? Zrobiłeś ciekawe zdjęcie lub wideo?

Napisz do nas!

Polecane oferty

Komentarze 22

Komentowanie artykułów jest możliwe wyłącznie dla zalogowanych Użytkowników. Cenimy wolność słowa i nieskrępowane dyskusje, ale serdecznie prosimy o przestrzeganie kultury osobistej, dobrych obyczajów i reguł prawa. Wszelkie wpisy, które nie są zgodne ze standardami, proszę zgłaszać do moderacji. Zaloguj się lub załóż konto

Nie hejtuj, pisz kulturalne i zgodne z prawem komentarze! Jeśli widzisz niestosowny wpis - kliknij „zgłoś nadużycie”.

Podaj powód zgłoszenia

J
Ja
Skończy sie jak na zjeździe na zakopianke tzn. Po co ciagnąć 100 m autostrady do zjazdu z A4 skoro pas awaryjny doskonale pełni jego funkcję.
P
Paweł
Nigdy.
Dlatego budują Północną Obwodnicę Krakowa, żeby przekierować ruch TIR'ów północą i odciążyć odcinek Balice - Zakopianka.
Rozbudowa A4 na odcinku Balice - Zakopianka to gigantyczna inwestycja, przebudowa KAŻDEGO obiektu na trasie do 3ch pasów, wykup gruntów, etc.
Za drogo niestety.
c
ciekawy
A na kiedy jest planowana 3. nitka obwodnicy zachodniej od węzła Południe do Balic??? Chyba nikt się nad tą kwestią nawet nie zająknął, tym bardziej gdy dygnitarze mogą odtrąbić kolejny sukces inwestycji w zakresie infrastruktury drogowej (które obiektywnie rzecz biorąc warto docenić). To prawdziwa bolączka kierowców nie tylko z Krakowa (!) - statystyki mówią same za siebie: nasilenie ruchu już dawno przekroczyło granice bezpieczeństwa (o tym się mówi), prawie codziennie niebezpieczne zdarzenia i korki... Po wybudowaniu północnej obwodnicy część zachodnia pozostanie jedynym odcinkiem pętli z 2 pasami... Czy politycy z którejkolwiek opcji tudzież sama GDDKiA może przedstawić konkretną perspektywę? Czy dziennikarze (np. DP) są w stanie wesprzeć ideę 3. pasa?
w
waldek
MY JAKO NARÓD ZNISZCZYLIŚMY GOSPODARKE TZW POLACZKI TURCJA CHINY PRODUKUJE PRODUKTY O NISKIEJ JAKOŚCI ZAPROGRAMOWANYM SAMOUNICESTWIENJU TO STOSUJE OD DŁUŻSZEGO CZASU
s
sas
Na odwołania był czas do dziś, teraz już będzie z górki.
d
dcffs
Pan Prezes nie dopatrzy się żadnych nieprawidłowości. Budowa ruszy na początku 2020 , tak samo jak pn. wsch. obwodnicy.
G
Gość
KRAKUS
W
Wojtek
Co to za przebudowa odcinka DK94 od Modlniczki do Modlnicy? Przecież ten odcinek ma chyba nie więcej niż 6 lat. Wtedy nie można było o tym pomyśleć, żeby zrobić go raz a dobrze?
t
tak
się pytam
h
hehe
tak jak to się ma na poważnych budowach, to mogą uciekać
K
Kierowca
To ty czytaj ze zrozumieniem!
Nikogo nie obchodzi że jesteś debilem i nie potrafisz zrozumieć artykułu ale przynajmniej głupio nie odpisuj.
Pisze jak byk!
"GDDKiA liczą że po kontroli prezesa Urzędu zamówień publicznych uda się podpisać umowę"
A ja napisałem że być może znowu okaże się że wykyja tam nieprawidlowosci i umowy nie będzie.
Więc debilu na przyszłość rusz tępym umysłem zanim napiszesz kolejną głupotę.
D
Dziadek
Gościu zwariował!
a
author
Poczekamy zobaczymy, nie napinaj się. Gowin premierował i faktycznie o nic dla KRK nie postarał się. To twój bohater teraz.
a
asdf
co dwa miesiące. już się zacznie, już będzie. i tak od zawsze dla inwestycji w północnym Krakowie.
a tymczasem trasa łagiewnicka się buduje..
k
koloture
za PO mogliśmy tylko marzyć o północnej obwodnicy
Wróć na i.pl Portal i.pl