Dwa miliony polskich firm może mieć kłopoty. Sprawdź, dlaczego

AIP
Anna Kaczmarz
Jedynie 12,4 proc. przedsiębiorców z sektora MŚP sprawdza wszystkich swoich kontrahentów. Wśród samych mikrofiirm (zatrudniajacych do 9 pracowników) wskaźnik ten wynosi jedynie 9 procent - wynika z badań przeprowadzonych pod koniec 2017 roku na zlecenie Rzetelnej Firmy oraz Kaczmarski Inkasso, partnerów Krajowego Rejestru Długów. Problem jest znaczący, bo według najnowszych danych GUS, działalność gospodarczą w Polsce prowadzi około 2 miliony przedsiębiorstw zatrudniających do 9 osób.

45,8 procent firm z sektora MŚP nie sprawdza wiarygodności partnerów przed rozpoczęciem z nimi współpracy. 33,4 procent sprawdza tylko nowych kontrahentów, a 7,8 procent robi to, kiedy w grę wchodzi zlecenie o dużej wartości. Wszystkich kontrahentów zawsze sprawdza zaledwie 12,4 procent ankietowanych przedsiębiorców. Firmy, które weryfikują swoich partnerów deklarują najczęściej, że takie działanie obniża ryzyko braku płatności i zapewnia im spokój.

Koniecznie przeczytaj!

Rewolucyjna metoda zabezpieczająca płatności online przed cyberprzestępcami jest już dostępna w Polsce. Kliknij w ten tekst, a dowiesz się na czym polega i jak z niej skorzystać

- Te statystyki dotyczą zarówno mikro, małych, jak i średnich firm. Postanowiliśmy zawęzić tę grupę i sprawdzić, jak o swoje bezpieczeństwo w relacjach biznesowych dbają najmniejsze firmy, czyli te zatrudniające do 9 pracowników. Niestety, wnioski z tego badania nie są optymistyczne i można podsumować je krótko - mikrofirmy w Polsce robią bardzo dużo, aby wcześniej czy później wpaść w kłopoty finansowe - mówi Mirosław Sędłak, Prezes Rzetelnej Firmy

Zaledwie co trzydziesta pierwsza m – ikrofirma (3,23%) zawsze sprawdza swoich kontrahentów. Nowych partnerów weryfikuje co czwarta (24,2%), a niespełna 6 procent robi to tylko przy wysokiej wartości zlecenia. Aż 66,7 procent ankietowanych firm zatrudniających do 9 pracowników bez ogródek przyznaje, że nie sprawdza wiarygodności partnerów przed rozpoczęciem z nimi współpracy.

-Brak weryfikacji kontrahentów to nie jedyny grzech popełniany przez najmniejsze firmy. Kolejnym jest brak przygotowanego scenariusza postępowania na wypadek braku płatności od klienta. Z badania „Audyt windykacyjny” wynika, że spośród firm z sektora MŚP taki plan posiada co druga. Jeśli badaną grupę zawęzimy wyłącznie do mikrofirm, to odsetek przedsiębiorców mających przygotowaną strategię na wypadek kłopotów z płatnościami kurczy się do 37,6 procent. - Niemal dwie z trzech najmniejszych firm stawiają sprawę jasno - nie mamy scenariusza, a jeśli kontrahent nie zapłaci, będziemy działać doraźnie. Biorąc jednak pod uwagę liczbę obowiązków i zadań, z którymi przedsiębiorcy zmagają się każdego dnia, trudno oczekiwać, że będzie to bardziej złożone działanie niż spontaniczne próby przekonania dłużnika do spłaty. Tam gdzie brakuje planu, pojawiają się emocje, a nerwowa rozmowa zamiast spłatą zadłużenia może skończyć się zaognieniem sytuacji i pogorszeniem relacji. - mówi Jakub Kostecki, Prezes Zarządu Kaczmarski Inkasso

Koniecznie przeczytaj!

emisja bez ograniczeń wiekowych
Wideo

Strefa Biznesu: Uwaga na chińskie platformy zakupowe

Dołącz do nas na Facebooku!

Publikujemy najciekawsze artykuły, wydarzenia i konkursy. Jesteśmy tam gdzie nasi czytelnicy!

Polub nas na Facebooku!

Dołącz do nas na X!

Codziennie informujemy o ciekawostkach i aktualnych wydarzeniach.

Obserwuj nas na X!

Kontakt z redakcją

Byłeś świadkiem ważnego zdarzenia? Widziałeś coś interesującego? Zrobiłeś ciekawe zdjęcie lub wideo?

Napisz do nas!

Polecane oferty

Materiały promocyjne partnera

Komentarze 1

Komentowanie artykułów jest możliwe wyłącznie dla zalogowanych Użytkowników. Cenimy wolność słowa i nieskrępowane dyskusje, ale serdecznie prosimy o przestrzeganie kultury osobistej, dobrych obyczajów i reguł prawa. Wszelkie wpisy, które nie są zgodne ze standardami, proszę zgłaszać do moderacji. Zaloguj się lub załóż konto

Nie hejtuj, pisz kulturalne i zgodne z prawem komentarze! Jeśli widzisz niestosowny wpis - kliknij „zgłoś nadużycie”.

Podaj powód zgłoszenia

K
Katrina
Dla mnie uczciwość w biznesie to podstawa. Nie wyobrażam sobie wejść z kimś we współpracę nie sprawdzając go. Niestety nie ma co wierzyć na słowo. Dobrym punktem orientacyjnym jest zerknięcie czy kontrahent ma certyfikat Rzetelna Firma. To mówi wiele na temat sytuacji finansowej i podejścia do robienia interesów.
Wróć na i.pl Portal i.pl