Dziś 230. rocznica śmierci cadyka Elimelecha

Małgorzata Motor
Za rok chasydzi do dyspozycji będą mieli synagogę, a za dwa lata - dom pielgrzyma. Trwają prace przy budowie centrum chasydzkiego.
Za rok chasydzi do dyspozycji będą mieli synagogę, a za dwa lata - dom pielgrzyma. Trwają prace przy budowie centrum chasydzkiego. Krzysztof Łokaj
Ze względu na rok przestępny chasydzi dwa razy będą obchodzić rocznicę śmierci cadyka Elimelecha Weissbluma - 1 oraz 31 marca.

Obecnie nie ma w Polsce większego wydarzenia przyciągającego taką uwagę międzynarodowej społeczności żydowskiej - zwłaszcza części religijnej - jak rocznica śmierci cadyka Elimelecha w Leżajsku. Rocznie jego grób odwiedza ponad 100 tysięcy pielgrzymów z całego świata.

Przypomnijmy, że cadyk Elimelech Weissblum był rabinem, najwybitniejszym przedstawicielem trzeciej generacji nauczycieli mistyczno-religijnego ruchu żydowskiego, zwanego chasydyzmem. Rocznica jego śmierci jest obchodzona jako wielki dzień. Chasydzi wierzą, że wtedy cadyk schodzi z nieba, a ich prośby oraz modlitwy będą wysłuchane za jego pośrednictwem.

Każdego roku do Leżajska przyjeżdżają pielgrzymi z Izraela, Ukrainy, Węgier, Niemiec, Holandii, Francji, Wielkiej Brytanii, Kanady i USA.

- W uroczystościach rocznicy śmierci cadyka bierze udział kilka tysięcy osób. Przez kilka dni będą modlić się przy jego grobie. W czasie trwania uroczystości na placu Targowym i przyległych ulicach w mieście będzie zmieniona organizacja ruchu - mówi Krzysztof Ficek, rzecznik leżajskiej policji. Dodaje, że tegoroczną pielgrzymkę zabezpiecza ponad 100 policjantów - prawie 60 z leżajskiej komendy i 45 z Rzeszowa.

W przyszłym roku chasydzi do dyspozycji będą mieli już synagogę, a za dwa lata - dom pielgrzyma. Trwają właśnie prace przy budowie centrum chasydzkiego. To pierwsza tego rodzaju inwestycja w Polsce. Monika Krawczyk z Fundacji Chasydów Leżajsk-Polska, która realizuje tę inwestycję, zwraca uwagę, że wysoki standard centrum ma zapewnić doskonałe warunki nie tylko osobom pielgrzymującym tu w celach religijnych, ale także wszystkim turystom. W części centrum ma być wygospodarowane miejsce na muzeum tradycji chasydzkiej na ziemiach polskich.

Dołącz do nas na Facebooku!

Publikujemy najciekawsze artykuły, wydarzenia i konkursy. Jesteśmy tam gdzie nasi czytelnicy!

Polub nas na Facebooku!

Dołącz do nas na X!

Codziennie informujemy o ciekawostkach i aktualnych wydarzeniach.

Obserwuj nas na X!

Kontakt z redakcją

Byłeś świadkiem ważnego zdarzenia? Widziałeś coś interesującego? Zrobiłeś ciekawe zdjęcie lub wideo?

Napisz do nas!

Materiał oryginalny: Dziś 230. rocznica śmierci cadyka Elimelecha - Nowiny

Komentarze 10

Komentowanie artykułów jest możliwe wyłącznie dla zalogowanych Użytkowników. Cenimy wolność słowa i nieskrępowane dyskusje, ale serdecznie prosimy o przestrzeganie kultury osobistej, dobrych obyczajów i reguł prawa. Wszelkie wpisy, które nie są zgodne ze standardami, proszę zgłaszać do moderacji. Zaloguj się lub załóż konto

Nie hejtuj, pisz kulturalne i zgodne z prawem komentarze! Jeśli widzisz niestosowny wpis - kliknij „zgłoś nadużycie”.

Podaj powód zgłoszenia

d
darek

Cadyk Elimelech nie jest pochowany w tym miejscu ,

m
mojGoj

A oni podobno tacy spokojni....

To "kiboli" pod bronią się nie oprowadza a chasydów trzeba?

To może I kłamstwa o 2 wojnie są?

Może to Faszyści "organizowali" obozy kondycyjne pod bronią pilnując programu "wycieczki"

M
Maria

Wczoraj na lotnisku tez ciężkawo tzn długo bo społeczności zydowskiej mnóstwo i policji z karbinami też brrrr. No cóż kazdy ma swoje swięto ,niech swiętują -miłego pobytu u nas .

G
Gość
Po raz pierwszy wzmianka o Golemie z Polski pojawia się w 1674 r. w liście niemieckiego badacza żydowskich obyczajów Christopha Arnolda. Pisał on o przypadku "udanego" ożywienia glinianego bałwana, którego dokonał Eliasz Ben Jehuda, rabin i kabalista żyjący w XVI w. w Chełmie. Golem miał wykonywać polecenia swojego twórcy - rabin wykorzystywał go do posług domowych, jednak Golem z każdym dniem rósł i w końcu zaczął wzbudzać strach. W tej sytuacji rabin Eliasz postanowił go zniszczyć, czego dokonał na poddaszu chełmskiej synagogi - szczątki Golema pozostały tam, a klucz do poddasza zaginął. Aż trudno uwierzyć, ale nie był to jedyny Golem na ziemiach Rzeczypospolitej. Nad stworzeniem człowieka myślał też rabbi Eliasz Ben Salomon Zalman znany jako Gaon z Wilna, które było wówczas silnym ośrodkiem żydowskiej kabalistyki. Ów najwybitniejszy myśliciel wśród litewskich Żydów XVIII w. opowiada swojemu uczniowi Chajimowi z Wołoszyna o pokusie i próbach ożywienia Golema, jakie naszły go po lekturze tekstu "Sefer Jecina", mistycznego traktatu na temat stworzenia świata. "Kiedy jednak byłem w trakcie tworzenia, nad moją głową przeszła jakaś postać, i przestałem go robić, gdyż powiedziałem sobie: prawdopodobnie z uwagi na mój młody wiek ktoś z nieba pragnie mi przeszkodzić" - można przeczytać w zapisach Chajima opublikowanych przezeń w 1819 r. Ślad ostatniego polskiego Golema wiedzie do Drohiczyna na Polesiu. Miasteczko to stanowiło w XVIII w. centrum kabały. Wówczas to jeden z drohiczyńskich rabinów Reb Dovid Yafa, wielki kabalista i mistyk, ulepił z gliny Golema. Gdy okolica znalazła się pod wpływem ruchu chasydów, oni przypisali sobie całą sławę. Ów Golem okazał się zresztą bardzo przydatny: wykonywał prace zakazane żydom podczas szabasu, zimą rozpalał pod kuchnią i w piecach. Niestety, pewnego razu na skutek błędu w poleceniu spalił cały sztetl, siebie też, bowiem był powolny i nie zdążył uciec.
 

 

G
Gość
W dniu 01.03.2016 o 10:47, mojGoj napisał:

Czy będą rozważania na temat ostatnich wypowiedzi Rabina Owaida Josefa?

Posłuchaj ostatnie wypowiedzi naszych polityków a dowiesz się o wiele więcej,niż z wypowiedzi jakiegoś rabina.

 

G
Gość

Dziś jest ten dzień kiedy możesz nawalony jak szpak jeździć po Leżajsku bo policja pilnuje żydków. 

Chore to jest, żeby ściągać dodatkowo policjantów  do pilnowania tej hałastry oraz zamykać część miasta bez możliwości wjechania na ten teren dla mieszkańców którzy płacą podatki.

m
mojGoj

Czy będą rozważania na temat ostatnich wypowiedzi Rabina Owaida Josefa?

Duchowy przywódca partii Szas mówi:

" goje rodzą się po to aby służyć żydom. Po co goje są tak naprawdę potrzebni? Będą pracować, będą orać będą, zbierać plony. My zaś będziemy siedzieć I jeść jak panowie!"

 

A I pytanie:

Czy "przyjaźnie" nastawieni przyjadą z własną obstawą?

W Lublinie widziałem autokary z żydkami miały prywatną obstawę pod bronią, do tego policyjne radiowozy.

Kuriozalna sytuacja gdy obywatele obcego narodu chodzą po Naszej ziemi pod bronią.

 

Czy Rzeszow zasłuży sobie na przezwisko- Mojszeszów. takie nazwy czasem słyszę w polsce

 

z
zwrzpcze

Duża ta rocznica.

Z
Z

A ciekawszych tematów to już nie ma poza chasydyzmem?

i
icek

No to na Jasionce będzie ruch zwiększony.

Wróć na i.pl Portal i.pl