Emerytury i trzynastki w 2025 roku. Czeka nas rekordowo niska waloryzacja

Damian Kelman
Opracowanie:
Wideo
od 7 lat
Emeryci i renciści mogą być mocno rozczarowani nadchodzącymi zmianami. Wszystko wskazuje na to, że po raz pierwszy od trzech lat waloryzacja rent i emerytur będzie jednocyfrowa. To może wpłynąć na budżety domowe seniorów, którzy liczyli na wyższe wsparcie finansowe, zwłaszcza w obliczu rosnących kosztów życia.

Spis treści

Waloryzacja rent i emerytur w 2025 roku

Zapowiadają się "chude" lata dla rencistów i emerytów? Zgodnie z prognozą rządu, najbliższa waloryzacja, która zaplanowana jest na 1 marca 2025 roku, wyniesie zaledwie 6,78 procent.

Będzie to najniższy wynik od dawna. Ostatni raz jednocyfrowa podwyżka miała miejsce w 2022 roku. Rok później waloryzacja wynosiła już 14,8 procent, a w tym roku było to 12,12 procent.

Jeśli okaże się, że waloryzacja rzeczywiście wyniesie niecałe 7 procent, będzie to oznaczało, że minimalna emerytura będzie od 2025 roku wynosić 1901,7 zł brutto, a nie 1780,96 zł, jak jest do tej pory. Oznacza to wzrost o 120,74 zł.

Ile wyniesie trzynasta emerytura w 2025 roku?

Wraz z waloryzacją, wzrośnie również kwota dodatku w postaci trzynastej emerytury.

Świadczenie to wynosi tyle, ile wynosi emerytura minimalna w danym roku, czyli, jeśli założenia się potwierdzą, w 2025 roku będzie to 1901,7 zł.

Trzynasta emerytura nie obejmuje jednak wszystkich emerytów i rencistów w tym samym zakresie. W przypadku, gdy nasza emerytura przekracza z trzynastką 2500 złotych, wówczas musimy odliczyć od tej kwoty składkę zdrowotną oraz zaliczkę na podatek dochodowy.

To sprawia, że w ręce seniora trafi prawdopodobnie 1502,56 zł.

Skąd niższa waloryzacja?

Szczegóły działania systemu waloryzacji emerytur w rozmowie z "Wirtualną Polską" wyjaśnił Oskar Sobolewski - ekspert emerytalny.

Jak zaznaczył, "wysokość jest inna nie dlatego, że ktoś podjął taką decyzję polityczną - wynika to przede wszystkim z inflacji".

"- Na razie mamy dane z siedmiu miesięcy i nie wiemy, jaka będzie inflacja w kolejnych pięciu miesiącach. Jednak jest raczej pewne, że waloryzacja w 2025 r. nie będzie już dwucyfrowa" - stwierdził.

Co ciekawe, ekspert jest zdania, że państwo powinno zrezygnować z dodatków takich jak trzynastki i przeznaczyć te pieniądze na inne cele.

"Wolałbym, żeby w systemie nie było trzynastych czy czternastych emerytur, tylko żebyśmy ewentualnie myśleli o wykorzystaniu tych środków na inne cele np. na drugą waloryzację, niekoniecznie inflacyjną, o której wspominał rząd" - ocenił Sobolewski.

Jego zdaniem, "dodatki, a szczególnie czternastka obwarowana progiem 2900 zł, zniechęcają do dłuższej pracy".

źródło: WP

Dołącz do nas na Facebooku!

Publikujemy najciekawsze artykuły, wydarzenia i konkursy. Jesteśmy tam gdzie nasi czytelnicy!

Polub nas na Facebooku!

Dołącz do nas na X!

Codziennie informujemy o ciekawostkach i aktualnych wydarzeniach.

Obserwuj nas na X!

Kontakt z redakcją

Byłeś świadkiem ważnego zdarzenia? Widziałeś coś interesującego? Zrobiłeś ciekawe zdjęcie lub wideo?

Napisz do nas!

Polecane oferty

Materiały promocyjne partnera

Komentarze 30

Komentowanie artykułów jest możliwe wyłącznie dla zalogowanych Użytkowników. Cenimy wolność słowa i nieskrępowane dyskusje, ale serdecznie prosimy o przestrzeganie kultury osobistej, dobrych obyczajów i reguł prawa. Wszelkie wpisy, które nie są zgodne ze standardami, proszę zgłaszać do moderacji. Zaloguj się lub załóż konto

Nie hejtuj, pisz kulturalne i zgodne z prawem komentarze! Jeśli widzisz niestosowny wpis - kliknij „zgłoś nadużycie”.

Podaj powód zgłoszenia

a
antyPiS
2 września, 19:50, konger:

Wszystkim rozczarowanym emerytom i rencistom proponuję przypomnieć sobie gdzie postawili znak "X" 15 października ubiegłego roku. Gdybyście nadal upierali się, że to inflacja, przypomnę, że według ówczesnej opozycji inflację spowodowało PiS, a dziś już rządzą inni.

Dotychczas była zasada: "kradną ale i maluczkim dają pożyć więc niech rządzą". Ale do Polaków dotarło, że kiedy trzeba było pomóc to właśnie o nich rząd zapomniała ale kraść dla siebie nie przestał.

k
konger
Wszystkim rozczarowanym emerytom i rencistom proponuję przypomnieć sobie gdzie postawili znak "X" 15 października ubiegłego roku. Gdybyście nadal upierali się, że to inflacja, przypomnę, że według ówczesnej opozycji inflację spowodowało PiS, a dziś już rządzą inni.
a
antyPiS
2 września, 17:08, Andrzej:

zawiedzeni!

każdemu po 10 tys. i to nie wiadomo czy nie za mało!

pazerność a celebryci artyści tym to mało i mało!

Szczególnie narzekają gwiazdy TVPiS disco-polo. Może nie wszystkie, bo Zenuś Martyniuk jakąś robotę dostał. Ale ponarzekać zawsze można.

A
Andrzej
zawiedzeni!

każdemu po 10 tys. i to nie wiadomo czy nie za mało!

pazerność a celebryci artyści tym to mało i mało!
a
antyPiS
1 września, 16:17, sondor:

Ktoś pisze bo pisze i sam nawet nie wie o czym pisze, więc wyjaśniam -waloryzacja emerytur i rent w 2025r będzie taka jakie wskaźniki opublikuje GUS tak około 15 lutego przyszłego roku, a nie tak jaką zakłada rząd, no chyba że w tym temacie zostanie zmieniona ustawa. Tak więc cierpliwości i patrzcie na wskaźnik inflacji i realny wzrost wynagrodzeń roku do roku!!!

1 września, 16:24, Gość:

Zgadza się. Ale fanatyczni wyznawcy PiS wolą WYŻSZY wskaźnik inflacji. Kuriozum.

1 września, 18:33, Pol:

Zgadza się, ale nawet najbardziej fanatyczni fanatycy zrozumieją, że w kieszeni jest coraz mniej, a jak zaczną odczuwać, to wy skończycie swoje brednie na tym patoportalu tvn- owscy fanatycy. Nic co dane nie będzie zabrane:-)

1 września, 19:28, Gość:

No tak...wina Tuska. Przecież tak w Republice powiedzieli. Pomijając, że w 2015 roku inflacja była na zerowym poziomie. Przyszedł PiS, w najwyższym piku dobił do 18,7% żeby dać podwyżki emerytom i wmówić im, że są wysokie bo ''dobrze rządzą''. Kurski lubi ten lud.

1 września, 21:07, Zofia:

Najniższa waloryzacja w 2025 roku to olbrzymi sukces tego rządu. Inteligentny dziennikarz umiałby tę sprawę tak przedstawić i wyjaśnić, ale w tym artykule czytam, że to będzie powód do niezadowolenia dla rencistów.

Bo będzie. Za światłych rządów premiera Morawieckiego (ponoć bankier) nie tylko z mojego konta zniknęła ok 1/4 oszczędności. Jestem emerytem, zawarłem z Państwem umowę społeczną. Państwo - fakt, to poprzedni rząd - dopuściło do straty moich oszczędności. I nikt nie poczuwa się, by mi stratę zrekompensować.

a
antyPiS
2 września, 14:14, moher:

Emerycie!moher Wesprzyj rząd czynem zejdź przed terminem

Już raz wsparli. W 2020r zmarło w Polsce ponad 100 tys osób, więcej, niż zwykle umiera. Więcej, niż w innych krajach zmarło na covid i choroby towarzyszące. Trzeba dać szansę innym.

m
moher
Emerycie!moher Wesprzyj rząd czynem zejdź przed terminem
W
Witold Duch
1 września, 22:44, Józek Maślak:

Przeklęta junta. Najgorszy, najbardziej złodziejski rząd w historii.

Nieprawda. Złodzieje już rządzili...

J
Józek Maślak
Przeklęta junta. Najgorszy, najbardziej złodziejski rząd w historii.
Z
Zofia
1 września, 16:17, sondor:

Ktoś pisze bo pisze i sam nawet nie wie o czym pisze, więc wyjaśniam -waloryzacja emerytur i rent w 2025r będzie taka jakie wskaźniki opublikuje GUS tak około 15 lutego przyszłego roku, a nie tak jaką zakłada rząd, no chyba że w tym temacie zostanie zmieniona ustawa. Tak więc cierpliwości i patrzcie na wskaźnik inflacji i realny wzrost wynagrodzeń roku do roku!!!

1 września, 16:24, Gość:

Zgadza się. Ale fanatyczni wyznawcy PiS wolą WYŻSZY wskaźnik inflacji. Kuriozum.

1 września, 18:33, Pol:

Zgadza się, ale nawet najbardziej fanatyczni fanatycy zrozumieją, że w kieszeni jest coraz mniej, a jak zaczną odczuwać, to wy skończycie swoje brednie na tym patoportalu tvn- owscy fanatycy. Nic co dane nie będzie zabrane:-)

1 września, 19:28, Gość:

No tak...wina Tuska. Przecież tak w Republice powiedzieli. Pomijając, że w 2015 roku inflacja była na zerowym poziomie. Przyszedł PiS, w najwyższym piku dobił do 18,7% żeby dać podwyżki emerytom i wmówić im, że są wysokie bo ''dobrze rządzą''. Kurski lubi ten lud.

Najniższa waloryzacja w 2025 roku to olbrzymi sukces tego rządu. Inteligentny dziennikarz umiałby tę sprawę tak przedstawić i wyjaśnić, ale w tym artykule czytam, że to będzie powód do niezadowolenia dla rencistów.

G
Gość
1 września, 16:17, sondor:

Ktoś pisze bo pisze i sam nawet nie wie o czym pisze, więc wyjaśniam -waloryzacja emerytur i rent w 2025r będzie taka jakie wskaźniki opublikuje GUS tak około 15 lutego przyszłego roku, a nie tak jaką zakłada rząd, no chyba że w tym temacie zostanie zmieniona ustawa. Tak więc cierpliwości i patrzcie na wskaźnik inflacji i realny wzrost wynagrodzeń roku do roku!!!

1 września, 16:24, Gość:

Zgadza się. Ale fanatyczni wyznawcy PiS wolą WYŻSZY wskaźnik inflacji. Kuriozum.

1 września, 18:33, Pol:

Zgadza się, ale nawet najbardziej fanatyczni fanatycy zrozumieją, że w kieszeni jest coraz mniej, a jak zaczną odczuwać, to wy skończycie swoje brednie na tym patoportalu tvn- owscy fanatycy. Nic co dane nie będzie zabrane:-)

No tak...wina Tuska. Przecież tak w Republice powiedzieli. Pomijając, że w 2015 roku inflacja była na zerowym poziomie. Przyszedł PiS, w najwyższym piku dobił do 18,7% żeby dać podwyżki emerytom i wmówić im, że są wysokie bo ''dobrze rządzą''. Kurski lubi ten lud.

E
Ehh
Wpiszcie sobie nazwę dostawcy broni i pension fund albo retirment program . Zobaczcie jakie chłopaki robią zakupy,do tego dodajcie wysokość dywidendy i wykalkulujcie sobie dlaczego mamy dziadowac.Czego tu nie rozumiec.
P
Pol
1 września, 16:17, sondor:

Ktoś pisze bo pisze i sam nawet nie wie o czym pisze, więc wyjaśniam -waloryzacja emerytur i rent w 2025r będzie taka jakie wskaźniki opublikuje GUS tak około 15 lutego przyszłego roku, a nie tak jaką zakłada rząd, no chyba że w tym temacie zostanie zmieniona ustawa. Tak więc cierpliwości i patrzcie na wskaźnik inflacji i realny wzrost wynagrodzeń roku do roku!!!

1 września, 16:24, Gość:

Zgadza się. Ale fanatyczni wyznawcy PiS wolą WYŻSZY wskaźnik inflacji. Kuriozum.

Zgadza się, ale nawet najbardziej fanatyczni fanatycy zrozumieją, że w kieszeni jest coraz mniej, a jak zaczną odczuwać, to wy skończycie swoje brednie na tym patoportalu tvn- owscy fanatycy. Nic co dane nie będzie zabrane:-)

T
To Ja
Pisowski analfabeta ekonomiczny woli 14 emerytur po 1000 złotych zamiast 12 po 2000. Nie wie co to inflacja i cieszy się, że Kaczyński zmniejszył 500 do 320, krzycząc, że ma 800 złotych, przy 60% inflacji za rządów pisowskich jest to warte 320.
G
Gość
1 września, 16:17, sondor:

Ktoś pisze bo pisze i sam nawet nie wie o czym pisze, więc wyjaśniam -waloryzacja emerytur i rent w 2025r będzie taka jakie wskaźniki opublikuje GUS tak około 15 lutego przyszłego roku, a nie tak jaką zakłada rząd, no chyba że w tym temacie zostanie zmieniona ustawa. Tak więc cierpliwości i patrzcie na wskaźnik inflacji i realny wzrost wynagrodzeń roku do roku!!!

Zgadza się. Ale fanatyczni wyznawcy PiS wolą WYŻSZY wskaźnik inflacji. Kuriozum.

Wróć na i.pl Portal i.pl