Plany Generalnej Dyrekcji Dróg Krajowych i Autostrad w Białymstoku na ten rok zakładają rozpoczęcie przebudowy ponad 45 kilometrów dróg krajowych w naszym województwie.
- I to przebudowy w szerokim zakresie – ze wzmocnieniem bądź budową nowej konstrukcji jezdni, z lewoskrętami na skrzyżowaniach, z jezdniami dodatkowymi (drogi serwisowe) wreszcie ze ścieżkami rowerowymi lub ciągami pieszo – rowerowymi. Do tego budowa odwodnienia jezdni kanałów technologicznych, czy oświetlenia części skrzyżowań. Zadania te realizowane będą w latach 2019-202 – wylicza Rafał Malinowski, rzecznik białostockiego oddziału GDDKiA.
Drogowców zobaczymy na kilkunastu odcinkach podlaskich krajówek. Najdłuższym z nich będzie 33-kilometrowy fragment dk66 z Bielska Podlaskiego do miejscowości Połowce, w pobliżu przejścia granicznego z Białorusią. Tutaj roboty budowlane powinny ruszyć jeszcze przed wakacjami, zaraz po otrzymaniu pozwolenia na budowę.
Także do wakacji powinna ruszyć przebudowa ponad 3-kilometrowego odcinka dk65 w Mońkach oraz 1,5 - kilometrowego przejścia przez Rydzewo na dk61. W drugiej połowie roku GDDKiA chce ogłosić przetarg na rozbudowę blisko 4-kilometrowego odcinka dk66 w Wysokiem Mazowieckiem.
Wszyscy chcą S-19 na południe od Białegostoku. Byle nie u nich
W planach są też przetargi w systemie „projektuj i buduj": na trasy: dk65 na odcinku: granica województwa do dk61 w Grajewie, dk63 na odcinku: Grochu – Pogorzele – Przeździecko – Mroczki, czy dk63 na odcinku: Czyżew Sutki – Czyżew.
Są też trasy na których w tym roku remonty ostatecznie się zakończą. To m.in dk63 przejście przez Kolno, dk66 Patoki – Brańsk, dk66 Suchowolce – Kleszczele, dk66 Szepietowo.
Co z ekspresówkami? Tutaj wielkich planów budowlanych białostocka GDDKiA nie ma. Wiadomo, że za miesiąc powinna być już przejezdna obwodnica Suwałk. To 13-kilometrowy odcinek S61 łączący się z obwodnicą Augustowa. Omija miasto od zachodu i północy, a następnie łączy się z istniejącą dk nr 8 (Suwałki - Budzisko).
Ten rok ma być też przełomowy dla S19. Według GDDKiA możliwe są przetargi na projekt i budowę kilku fragmentów tej ekspresówki. Chodzi o dwa południowe odcinki w stronę Lublina: Białystok Zachód (Choroszcz) – Ploski oraz Ploski – Chlebczyn i jeden północny: Kuźnica – Sokółka. Procedura już trwa. Jeżeli decyzje środowiskowe zostaną wydane latem, GDDKiA zacznie jesienią szukać wykonawców. Wcześniej, w lecie powinien ruszyć przetarg na odcinek Sochonie – Dobrzyniewo – Choroszcz (Białystok Zachód). Natomiast będzie on uzależniony od tego, jak ostatecznie zostanie poprowadzona S19 z Białegostoku do Sokółki. Decyzja ma zapaść w połowie roku.
Wykaz dróg krajowych, które zostaną zmodernizowane: (GDDKiA)
Przetargi w syst. „Projektuj i buduj” (I półrocze 2019):
- Przebudowa DK65 na odc. granica województwa do DK61 w Grajewie, dł.1,53 km.;
- Przebudowa DK63 na odc.: Grochu – Pogorzele – Przeździecko – Mroczki, dł. 4,31 km.;
- Rozbudowa DK63 na odc.: Czyżew Sutki – Czyżew, dł.4,35 km.;
Przetarg na budowę (II półrocze 2019):
- Rozbudowa DK66 „przejście przez Wysokie Mazowieckie”, dł.3,94 km.;
Przebudowy i rozbudowy dróg, które rozpoczną się w I półroczu br.:
- DK66 na odcinkach: Bielsk Podlaski - Podbiele, Podbiele – Suchowolce, Suchowolce – Kleszczele, Kleszczele – Połowce, łączna dł. 33,3 km
- DK66 – odc. Patoki, dł. 1,76 km
- DK65 „przejście przez Mońki”, dł. 3,1km
- DK61 ‘przejście przez Rydzewo”, łączna dł.1,5 km.
Przebudowy dróg, które zakończą się w tym roku:
- DK63 „przejście przez Kolno” , dł. 2,5 km., zakończenie prac – IV kw.
- DK66 Patoki – Brańsk – IV kw.
- DK61 pp. Rydzewo – IV kw.
- DK66 pp. Suchowolce – IV kw.
- DK66 Suchowolce – Kleszczele – IV kw.
- DK65 pp. Downary Plac – kw.
- DK66 pp. Szepietowo – IV kw
Zobacz też:
Wypadki drogowe - pierwsza pomoc