IGHP: obłożenie w hotelach mniejsze niż rok temu. 51 proc. obiektów podniosło ceny, a 49 proc. utrzymało je

Agnieszka Kamińska
Opracowanie:
Izba Gospodarcza Hotelarstwa Polskiego: 51 proc. obiektów podniosło ceny, a 49 proc. utrzymało je na poziomie z 2023 roku lub je obniżyło.
Izba Gospodarcza Hotelarstwa Polskiego: 51 proc. obiektów podniosło ceny, a 49 proc. utrzymało je na poziomie z 2023 roku lub je obniżyło. fot. 123 rf
W czerwcu hotele odnotowały gorsze obłożenie w porównaniu z ubiegłym rokiem - wynika z raportu Izby Gospodarczej Hotelarstwa Polskiego. 51 proc. obiektów podniosło ceny, a 49 proc. utrzymało je na poziomie z 2023 roku lub obniżyło.

Spis treści

Izba Gospodarcza Hotelarstwa Polskiego wskazuje, że gorszy wynik dotyczący obłożenia w ubiegłym miesiącu to częściowo efekt „przeniesienia” weekendu czerwcowego na koniec maja. Frekwencję powyżej 50 proc. zanotowało 4/5 ankietowanych hoteli.

Obłożenie w hotelach. W 39 proc. hoteli frekwencja pogorszyła się

39 proc. hoteli, które wzięły udział w sondażu IGHP, podało, że frekwencja w ich obiektach pogorszyła się w stosunku do czerwca ub.r., przy czym 20 proc. zanotowała obniżenie do 5 pp. Jednocześnie 36 proc. hoteli poprawiło obłożenie w stosunku do ub.r., w tym 17 proc. hoteli uzyskało frekwencję wyższą do 5 pp. 25 proc. hoteli miała wyniki na tych samych poziomach, jak rok temu.

Jeżeli chodzi o hotele biznesowe dla 1/3 z nich wskaźnik obłożenia poprawił się w stosunku do czerwca ub.r., w tym 14 proc. obiektów zanotowało wzrost frekwencji do 5 pp. Natomiast 20 proc. hoteli zanotowało spadek obłożenia, przy czym 21 proc. stanowiła grupa z frekwencją niższą do 5 pp. Z kolei wśród obiektów wypoczynkowych w 44 proc. hoteli wskaźnik obłożenia poprawił się w stosunku do czerwca ub.r., w tym najliczniejszą grupę (24 proc.) stanowiły obiekty, które zanotowały wzrost frekwencji do 5 pp. Jednocześnie w 44 proc. obiektach obłożenie spadło.

Z ankiety wynika też, że w czerwcu goście zagraniczni stanowili średnio dla całej grupy ankietowanych 30 proc., przy czym w hotelach biznesowych było to 31 proc. a w wypoczynkowych - 27 proc.

Ponad połowa hoteli podniosła ceny

Badanie IGHP wykazało, że choć w czerwcu średnie ceny nadal rosły r/r, to tempo ich wzrostu spadło. Odpowiedzi hotelarzy wskazują, że ponad połowa (51 proc.) hoteli podniosła ceny w stosunku do czerwca 2023 r., w tym jedna trzecia odnotowała wzrost do 10 pp. Natomiast 49 proc. hoteli utrzymało ceny na poziomie zeszłego roku, a niektóre je obniżyły. Niewykluczone, że na korekty stawek noclegów wpłynęły dane dotyczące przyjętych rezerwacji na lipiec.

"Wskazują one na wyraźne pogorszenie prognoz w hotelach biznesowych - co tłumaczy oczywiście sezon wakacji - ale są one również dość umiarkowane w obiektach wypoczynkowych, szczególnie w porównaniu do prognoz sprzed miesiąca" - oceniła Izba.

Biznes

Dalszy ciąg artykułu pod wideo ↓
emisja bez ograniczeń wiekowych
Wideo

Jednak prognozy na okres całych wakacji wyglądają znacznie lepiej. Tylko 13 proc. hoteli wskazuje aktualną frekwencję poniżej 30 proc. Obłożenie powyżej 50 proc. posiada 57 proc., w tym 30 proc. powyżej 70 proc. W hotelach biznesowych 2/5 nie przekracza frekwencji 30 proc., a powyżej 50 proc. wskazuje 42 proc. Wskaźniki aktualnego obłożenia dla obiektów wypoczynkowych to tylko 4 proc. z frekwencją poniżej 30 proc. i 72 proc. z obłożeniem powyżej 50 proc., w tym 2/5 z frekwencją powyżej 70 proc.

W ankiecie przeprowadzonej w dniach 2-5 lipca 2024 roku wzięły udział 142 hotele zlokalizowane we wszystkich województwach. Spośród nich 80 proc. położonych jest w miastach. 34 proc. to obiekty sieciowe. Większość (82 proc.) to hotele liczące do 150 pokoi, 63 proc. hoteli ma mniej niż 100 pokoi, a średnia wielkość obiektu wyniosła 91 pokoi. Hotele, w których przeważa ruch biznesowy, stanowiły 39 proc., 18 proc. specjalizuje się w turystyce wypoczynkowej, a łączące segment biznesowy z turystycznym to 43 proc. Dominującymi formami biznesu hotelowego wśród ankietowanych obiektów są mikro, małe i średnie przedsiębiorstwa (90 proc.). Przypomnijmy, że Izba Gospodarcza Hotelarstwa Polskiego to największa organizacja samorządu gospodarczego w branży hotelarskiej.

Jesteśmy na Google News. Dołącz do nas i śledź Strefę Biznesu codziennie. Obserwuj StrefaBiznesu.pl!

Źródło:

Polska Agencja Prasowa

Komentarze 1

Komentowanie zostało tymczasowo wyłączone.

Podaj powód zgłoszenia

k
kasia
Wybieram się do Wisły do luksusowego hotelu Crystal Mountain i wiem że tam na pewno wypocznę, wszystko jest na miejscu w hotelu a poza nim piękne góry i niesamowite widoki
Polecane oferty
* Najniższa cena z ostatnich 30 dniMateriały promocyjne partnera

Wybrane dla Ciebie

Największy atak Rosji na Charków od początku wojny. Są ofiary

Największy atak Rosji na Charków od początku wojny. Są ofiary

Polacy stanęli i patrzyli jak gra Mołdawia. Wymęczone zwycięstwo

Polacy stanęli i patrzyli jak gra Mołdawia. Wymęczone zwycięstwo

Wróć na i.pl Portal i.pl