Infrastruktura lotnicza w Polsce wymaga inwestycji i zmian prawnych

Bogusław Mazur
Bez dużych inwestycji w rozwój infrastruktury lotniczej oraz zmian w obowiązującym prawie odszkodowawczym ruch pasażerski dojdzie do granic swych możliwości – taki wniosek płynie z konferencji „Zrównoważony rozwój infrastruktury lotniczej w Polsce”

W konferencji, która odbyła się 25 lutego br. w warszawskim Renaissance Warsaw Airport Hotel, uczestniczył m.in. Marcin Horała, wiceminister Infrastruktury, Pełnomocnik Rządu ds. Centralnego Portu Komunikacyjnego (CPK). Jak wyjaśnił, polskie porty lotnicze obsłużyły w 2019 r. ponad 49 mln pasażerów. Aż 18,86 mln, czyli 28 proc. ruchu, osób obsłużył Port Lotniczy im. Fryderyka Chopina w Warszawie, który co roku generuje rekordowe zyski. Na trzynaście lotnisk regionalnych dziesięć odnotowało wzrost ruchu pasażerskiego. Regionalne porty lotnicze odpowiadają za 62 proc. ruchu, czyli 30,2 mln pasażerów. - Polskie lotniska odnotowały w 2019 r. siedmioprocentowy wzrost, czyli dwa razy więcej niż wynosi średnia lotnisk w Europie – zaznaczył wiceminister.

Wedle prognoz Urzędu Lotnictwa Cywilnego, w 2025 r. polskie lotniska mogłyby obsłużyć ponad 65 mln pasażerów. Przeszkodą jest niewystarczająca do wzrostu ruchu lotniczego infrastruktura. Bez jej rozwoju trudno będzie myśleć o zwiększeniu pozytywnego wpływu portów lotniczych na gospodarkę. Artur Tomasik, prezes Związku Regionalnych Portów Lotniczych i portu Katowice Airport, wyjaśnił, że wpływ katalityczny polskich portów regionalnych szacuje się na ok. 220 tys. miejsc pracy i 2 proc. udziału w PKB a funkcjonowanie lotnisk regionalnych ma istotne znaczenie dla zrównoważonego rozwoju kraju i jego poszczególnych regionów. - By zarządzający portami lotniczymi mogli ją zapewnić i dzięki temu utrzymać obecną dynamikę wzrostu, potrzebne są szczególne zasady przygotowania i realizowania inwestycji dla lotnisk pożytku publicznego – wyjaśniał prezes Tomasik, podkreślając m.in. konieczność zbudowania CPK.

Dużą przeszkodą w rozwoju portów lotniczych są rekordowo liberalne przepisy dotyczące Obszarów Ograniczonego Użytkowania (OOU). Każdy właściciel nieruchomości na takim obszarze może się starać o zadośćuczynienie, jeśli bliskość lotniska spowodowała, że jest utrudnione korzystanie z własnej nieruchomości lub nastąpiła utrata wartości nieruchomości. Odszkodowania z tytułu ponadnormatywnego hałasu na poprawienie warunków akustycznych mieszkań znajdujących się na terenie OOU są zrozumiałe, jednak eksperci mają wyraźne wątpliwości związane z metodologią wyceny stosowanej przez biegłych sporządzających opinie w zakresie spadków wartości nieruchomości. W opinii wiceministra, są już zjawiska patologiczne w składaniu roszczeń dotyczących hałasu. - Musimy mierzyć się z kancelariami prawnymi, które udają się do mieszkańców terenów okołolotniskowych i zachęcają do wnoszenia skarg w zamian za podział zysków. Przy czym roszczenia są przyznawane nie na podstawie średniego hałasu w całym roku, ale na podstawie doby, w której hałas osiągnął najwyższy poziom – stwierdził wiceminister zapowiadając, że w najbliższych miesiącach do Sejmu trafi projekt nowelizacji ustawy Prawo Lotnicze.

Biznes

Dalszy ciąg artykułu pod wideo ↓
emisja bez ograniczeń wiekowych
Wideo

Także według Mariusza Szpikowskiego, prezesa zarządu PPL i dyrektora Lotniska Chopina w Warszawie, dużym zagrożeniem dla inwestycji w infrastrukturę lotniczą są koszty wynikające z OOU, z uwagi na wykładnię przepisów przez sądy, pozwalającą na zasądzenie odszkodowania w sytuacji, gdy uprawniony nie poniósł żadnej realnej szkody, a ograniczenie jego prawa do dysponowania nieruchomością ma charakter wyłącznie hipotetyczny. A wyzwania inwestycyjne są ogromne. - Już dzisiaj liczba operacji lotniczych na Lotnisku Chopina zbliża się do 600 na dobę, czyli do naszego dobowego limitu środowiskowego. W godzinach szczytu wykorzystujemy 100 proc. naszej przepustowości. Dlatego tak istotne dla rozwoju rynku lotniczego na Mazowszu jest budowa i uruchomienie lotniska uzupełniającego w Radomiu. Rozbudowa Lotniska Chopina i kierunkowe zwiększanie jego przepustowości skupione na ruchu przesiadkowym musi być ściśle podporządkowane celom strategicznym CPK – tłumaczył prezes Szpikowski.

CPK w pierwszym etapie swojego rozwoju ma obsługiwać obsłużyć 45 mln pasażerów rocznie, co pozwoli na powrót do dwucyfrowych wzrostów ruchu lotniczego w Polsce. - Naszym celem jest zbudowanie dużego lotniska przesiadkowego dla Polski i regionu Europy Środkowo-Wschodniej, który będzie lotniczą bramą do Unii Europejskiej - mówi Mikołaj Wild, prezes spółki Centralny Port Komunikacyjny. I dodaje: - Współpracujemy z najlepszymi już na etapie planowania, włączając w proces linie lotnicze zrzeszone w Międzynarodowym Zrzeszeniu Przewoźników Powietrznych, jak również najlepsze porty lotnicze świata w ramach wyboru doradcy strategicznego. Cały program inwestycyjny wpisuje się politykę transportową Unii Europejskiej, która wspiera budowę połączeń intermodalnych łączących dalekodystansowy transport lotniczy z siecią połączeń kolejowych dużych prędkości.

Z kolei wiceminister Horała ujawnił, że sposób finansowania CPK będzie w większości rynkowy, zaś wśród zainteresowanych potencjalnych inwestorów są inwestorzy kapitałowi i branżowi.

Komentarze 6

Komentowanie zostało tymczasowo wyłączone.

Podaj powód zgłoszenia

K
Kaamas
29 lutego, 18:44, Laretta:

Coraz więcej ludzi podrózuje,potrzebne są lotniska,potrzebny jest rozwój infrastruktury lotniczej i rząd właśnie ją rozwija o to chodzi

Tez tak zawsze mowie, i PPL wydaje sie ze ma ku temu idealne projekty, zwlaszcza infastruktualne.

G
Garfield

I bardzo dobrze robia, nowe lotnika powinny byc musem, zeby odciazyc typowe lotniska jak Okecie.

L
Laretta

Coraz więcej ludzi podrózuje,potrzebne są lotniska,potrzebny jest rozwój infrastruktury lotniczej i rząd właśnie ją rozwija o to chodzi

G
Gość

PPL wie co robić. To przedsiębiorstwo tak dobrze zarządzane, że nie ma innej opcji niż kolejny sukces. A ruch pasażerski rozwija się niesamowicie szybko więc my po prostu reagujemy.

G
Gość

I te inwestycje właśnie się dzieją. Rząd reaguje szybko, widzi co jest potrzebne, jakie zmiany i robi wszystko by Polska się rozwijała.

a
ann

I dlatego właśnie potrzebne są nowe lotnika. Tak jak CPK który odciąży Okęcie i wprowadzi nową jakość w transporcie lotniczym w Polsce.

Polecane oferty
* Najniższa cena z ostatnich 30 dniMateriały promocyjne partnera

Wybrane dla Ciebie

Szok we Włoszech. Zaskakujący ruch selekcjonera „Squadra Azzurra”

Szok we Włoszech. Zaskakujący ruch selekcjonera „Squadra Azzurra”

Słynna polska aktorka nie żyje. Miała 78 lat

Słynna polska aktorka nie żyje. Miała 78 lat

Wróć na i.pl Portal i.pl