Jak sprawdzić auto po numerze VIN?

Materiał informacyjny historiaszkod.pl
Obecnie jedną z szerzej popularnych metod identyfikacji pojazdów jest przeprowadzenie kompleksowego procesu rejestracji maszyn. W trakcie przebiegu takiej rejestracji zasadniczo każdy pojazd otrzymuje swój własny zestaw danych, za których pomocą można później samodzielnie przeprowadzić własną identyfikację. Wyjątkowo istotnym rodzajem danych w tym zestawie jest VIN (Vehicle Identification Number), który jest uniwersalnym odpowiednikiem dla polskiego pojęcia „numeru identyfikacyjnego pojazdu”.

Przy odpowiednim zastosowaniu takiego kodu, możliwe jest pozyskanie bezpośredniego dostępu do katalogu zawierającego większość najbardziej istotnych informacji o pojeździe. Dane takie są skrupulatnie zbierane przez indywidualne ośrodki techniczne dokonujące kontroli pojazdów. Zatem prawdopodobne jest pozyskanie wglądu w historię pojazdu już od pierwszego momentu jego pojawienia się na rynku. To dosyć ważna kwestia, gdyż na przestrzeni lat pojazd może ulec wielu wypadkom oraz uszkodzeniom, które zaniżają jego wartość rynkową. Dosyć często są to użyteczne dane, w szczególności, jeśli planujemy zakupić pojazd z oferty internetowej, ale właściwie nie wiemy o nim zbyt wiele. Możliwe jest, że nie jest nam również przedstawiana całkowita prawda o historii pojazdu, a wyłącznie jej fragment. Z tego względu zdecydowanie warto przekonać się samemu, w jakim stanie jest pojazd, ponieważ donosi się, że nawet co trzeci pojazd używany wystawiony na sprzedaż podlega konsekwencjom uszkodzeń technicznych wywołanych w przeszłości. Co więcej, takie aspekty przekładają się nie tylko na sam wygląd pojazdu, ale także na jej wartość rynkową oraz potencjalną żywotność.

Czy trzeba wobec tego wiedzieć coś więcej o kodach VIN? Na czym polega ich właściwe działanie oraz konstrukcja? Odpowiedzi na te pytania oraz inne zagadnienia z nimi związane znajdziecie już w naszym artykule.

Do jakich czynników odnosi się sprawdzenie auta po VIN oraz jakimi regułami charakteryzuje się taki kod?

Sporo osób w Polsce wykazuje tendencję do przyrównywania kodu VIN do numeru PESEL i nie jest tak zupełnie bez przyczyny. W obu tych szyfrach stosuje się specjalne ciągi znaków, które są wybierane w sposób przemyślany. To oznacza, że każda taka sekwencja znajdująca się w kodzie posiada własne znaczenie oraz nie jest wybierana losowo. Jeśli chodzi o długość kodu, VIN w swojej konstrukcji musi zawierać dokładnie 17 dobranych symboli. Za przebieg tworzenia każdego takiego szyfru odpowiada fabryka, z której taki pojazd pochodzi. Wbrew dosyć nieuporządkowanego wrażenia szyfru, zawartość takiego kodu może być rozczytana w bardzo schematyczny sposób. Najczęściej kody VIN tworzy się według następującego szablonu:

  • Znak 1 przekłada się na miejsce lub kraj produkcji pojazdu, przy czym może to również być pierwotny kraj pochodzenia producenta,
  • Znaki od 2 do 3 są symbolami wskazującymi markę oraz przeznaczenie określonego pojazdu,
  • Znaki od 4 do 8 oznaczają rodzaj silnika, nadwozia, wariant wyposażenia wewnętrznego oraz model samochodu wraz z jego serią,
  • Znak 9 stosuje się z przyczyn kontrolnych, które producent sobie zastrzega,
  • Znak 10 pokazuje, z którego roku pochodzi pojazd,
  • Znak 11 jest znakiem identyfikacyjnym fabryki, w której produkcja pojazdu została sfinalizowana,
  • Znaki od 12 do 17 wykorzystuje się w ramach implementacji numeru seryjnego pojazdu. Sekwencja ta jest unikatowa dla każdego pojedynczego kodu VIN i żaden inny pojazd nie powinien jej powielać bez konkretnej przyczyny.

Istotnym względem o którym trzeba koniecznie pamiętać, jest fakt, że pewna część producentów pojazdów kreuje kody VIN do swoich maszyn według własnego uznania. Oznacza to, że nie w każdym przypadku powyżej zamieszczony szablon będzie się zgadzał z wszystkimi kodami VIN. Z tego względu samodzielne rozczytywanie kodów VIN może przeważnie sprawiać nam sporej ilości problemów. Na nasze szczęście istnieje taka strona jak https://www.historiaszkod.pl/sprawdzenie-vin.html, która automatycznie tłumaczy dowolny kod VIN. W ten bardzo wygodny sposób możemy odczytać informacje zawarte w kodzie oraz potencjalnie pozyskać także wgląd do innych danych przypisanych do tego numeru. Do takich informacji należą choćby dane o kontrolach technicznych pojazdu oraz detale dotyczące potencjalnych uszkodzeń pojazdu w przeszłości. Taka funkcjonalność jest wyjątkowo wygodna, jeśli chcemy sprawdzić stan dowolnego interesującego nas pojazdu bez wychodzenia z domu. Natomiast jeżeli jakakolwiek oferta sprzedażowa pojazdu nie zawiera w swoim opisie kodu VIN, definitywnie nie powinniśmy jej bezgranicznie ufać.

W jakich miejscach możemy samodzielnie sprawdzić numer VIN samochodu?

Przeważnie numer VIN każdego pojazdu znajdziemy w jego dokumentacji, niemniej są sytuacje, kiedy trzeba sprawdzić autentyczność części pojazdu. Dla takich potrzeb każdy pojazd jest wyposażony w szereg tabliczek znamionowych, które zawierają na sobie najważniejsze informacje. Relatywnie każdy pojazd posiada takie tabliczki umocowane gdzie indziej, zatem warto ich poszukać w miejscach pokroju:

  • Obudowa deski rozdzielczej po lewej stronie,
  • Prawy słupek środkowy,
  • Przegroda czołowa,
  • Wzmocnienie czołowe,
  • Podłoga przed fotelem pasażera lub przy fotelu,
  • Podłoga pod tylnym siedzeniem,
  • Podłoga bagażnika,
  • Prawe wzmocnienie boczne oraz obok amortyzatora,
  • Podłużnica prawej ramy za przednim oraz tylnym kołem.
Wróć na i.pl Portal i.pl