W 2022 roku nastąpił skokowy, niemal 40 proc. wzrost przewozów pasażerskich koleją. Krajowi przewoźnicy mieli ponad 342,2 mln pasażerów, o 97,2 mln więcej niż w roku 2021. Jeździliśmy więcej i dalej.
- Rekordowe wyniki przewozów pasażerskich w 2022 roku to powrót do trendu wzrostu liczby podróżnych obserwowanego przed wybuchem pandemii – zaznacza dr inż. Ignacy Góra, prezes Urzędu Transportu Kolejowego. - Po dwóch trudnych latach walki z koronawirusem kolej musiała zmierzyć się z kolejnym wyzwaniem – konsekwencjami wybuchu wojny w Ukrainie. W pierwszych trzech tygodniach konfliktu do Polski trafiło ok. 2 mln uchodźców z tego kraju, co okazało się znacznym wyzwaniem logistycznym. Na dobry wynik wpłynęło nie tylko to, że z usług kolei dodatkowo korzystali obywatele Ukrainy. W obliczu wywołanego przez wojnę wzrostu cen paliw kolej okazała się optymalną formą dojazdu do pracy, szkoły, na uczelnie oraz na wakacje.
Rekordowe przewozy pasażerskie kolei w 2022 w liczbach
Wzrosty obrazują fachowe parametry stosowane w branży transportowej. Praca przewozowa wyniosła prawie 23,8 mld pasażerokilometrów (liczba pasażerów pomnożona o przejechany przez kolej dystans) i była wyższa o 7,9 mld niż rok wcześniej.
Średnia odległość przejazdu jednego pasażera wyniosła 69,4 km i wzrosła o 4,6 km. Praca eksploatacyjna, czyli liczba uruchomionych pociągów pomnożona o przejechane przez nie kilometry wzrosła nieco mniej, do ponad 186 mln pociągokilometrów - o 4,5 proc. w stosunku do 2021.
W zestawieniu z pracą przewozową oznacza to jednak wyższe wypełnienie pociągów. Wyniki są lepsze niż w ostatnim przedpandemicznym 2019 roku ale przede wszystkim są najlepsze od ostatniego roku ub. wieku.
- Rekordowe wyniki wszystkich polskich przewoźników kolejowych w 2022 roku to rezultat konsekwentnie realizowanej przez nas polityki transportowej: inwestycji na liniach kolejowych, modernizacji i zakupu taboru, ale także rozwoju nowych kanałów sprzedaży biletów. Ubiegły rok pokazał wyraźnie, że kolej jest niezastąpionym środkiem transportu w sytuacjach kryzysowych, ale także jak duży jeszcze ma potencjał rozwojowy – ocenia minister infrastruktury Andrzej Adamczyk.
Kolejowe przewozy towarowe w 2022 w liczbach
Ubiegły rok w towarowych przewozach kolejowych zakończył się wynikiem 248,6 mln przewiezionych ton. Oznacza to wzrost o 5 mln ton w porównaniu do 2021 roku. Masa przewożonych towarów w porównaniu z 2019 rokiem była wyższa o 12,2 mln ton, praca przewozowa o 6,6 mld tonokilometrów, a praca eksploatacyjna o 4,9 mln pociagokilometrów.
- Wyniki przewozów towarowych świadczą o stabilności rynku, który w ostatnich latach był doświadczany przez zmiany na rynkach międzynarodowych. Wydarzenia minionego roku wpłynęły na zmianę struktury w przewozach towarów. Przewoźnicy towarowi stanęli przed koniecznością zmian w strukturze dotychczasowych przewozów – zauważa prezes UTK.
Sukces mimo przeciwności: pandemii, wojny i wzrostu cen energii
Kolej musiała sobie radzić ze zmianami kierunków dostaw i poszukiwaniem nowych kanałów dystrybucji dla ładunków w związku z wojną na Ukrainie i wzrostami cen energii. Mimo to jest to drugi pod względem wielkości wynik kolejowego transportu towarów w ciągu ostatnich 10 lat. Również w przewozach towarowych kolej była w 2022 roku lepsza, niż przed pandemią.
Dane pochodzą z właśnie opublikowanego raportu UTK „Kolej w 2022 r. na tle czterech ostatnich lat w transporcie pasażerskim i towarowym”.
