Legenda rodem z Ameryki

Maciej Pobocha
Dodge Challenger to współczesny muscle car z potężnym silnikiem i nadwoziem przywodzącym na myśl czasy, gdy liczyła się moc, a nie zużycie paliwa. Sprzedaż najnowszej wersji rozpocznie się w Stanach Zjednoczonych jesienią.

Challenger zadebiutował jesienią 1969 r. Zbudowany na identycznej z Plymouth'em Barracudą platformie miał wydłużony o 5 cm rozstaw osi. Oferowany był jako 2-drzwiowe coupe i kabriolet (convertible). Ostatni Challenger zjechał z linii montażowej w roku 1974, a jego łączna sprzedaż w 5-letnim okresie produkcji wyniosła 188 600 sztuk.

Podobnie jak oryginał z lat 70. XX wieku, nowy Challenger ma długą maskę, krótki tył oraz przysadziste nadwozie typu coupe. Sporo elementów pochodzi z prototypu pokazanego po raz pierwszy w 2006 r. Samochód zbudowano na płycie podłogowej zastosowanej wcześniej w Chryslerze 300C i Dodge'u Chargerze. Bagażnik ma pojemność 458 l. To sporo, jak na coupe. W środku zmieści się pięć osób.

Najsłabsza z wersji ma benzynowy silnik V6 3,5 l o mocy 253 KM współpracujący z automatyczną, 4-stopniową skrzynią biegów. Odmiana R/T wyposażona jest w silnik V8 typu Hemi 5,7 l. Przy spokojnej jeździe pracuje tylko połowa z jego ośmiu cylindrów, co pozwala oszczędzić paliwo. Dopiero mocniejsze wciśnięcie gazu powoduje, że samochód wyrywa do przodu.

W wersji modelowej 2009 silnik został zmodernizowany pod kątem obniżenia zużycia paliwa. Średnio spadło ono o 4 proc. - mało bo mało, ale zawsze. Za to moc zwiększono o ponad 30 KM. Z automatyczną przekładnią 5-stopniową jednostka napędowa osiąga moc 377 KM, a z ręczną skrzynią 6-biegową - 381 KM. Challenger R/T przyspiesza od 0 do 100 km/h w czasie poniżej 6 sekund.

Dla bardziej wymagających przygotowano odmianę SRT8 z silnikiem 6.1 Hemi o mocy 431 KM współpracującym z manualną przekładnią 6-stopniową albo 5-biegowym automatem z możliwością ręcznej zmiany biegów. Pierwsza setka pojawia się na liczniku po mniej niż 5. sekundach.
Silnik Challengera uruchamia się przyciskiem na desce rozdzielczej, albo zdalnie, korzystając ze specjalnego pilota. Inną z nowinek technicznych jest system audio i nawigacji satelitarnej reagujący na komendy głosowe.

Produkcja Dodge'a Challengera z roku modelowego 2009 odbywa się w kanadyjskiej fabryce Chryslera na tej samej linii montażowej z której wyjeżdżają Dodge Char- gery i Chryslery 300C.
Najtańszy Challenger 3.5 kosztuje w USA ok. 25 300 dolarów, czyli 57 400 zł. W Polsce za tę cenę można mieć 5-drzwiową Toyotę Auris 1.6 126 KM lub 5-drzwiową Skodę Octavię 1,6 l/102 KM.

Wybrane dla Ciebie

Szykowano atak terrorystyczny na strażników Karola III

Szykowano atak terrorystyczny na strażników Karola III

Słynna polska aktorka nie żyje. Miała 78 lat

Słynna polska aktorka nie żyje. Miała 78 lat

Wróć na i.pl Portal i.pl