Żelazny Szlak Rowerowy – oto praktyczny przewodnik po trasie od Godowa do Karwiny
ZOBACZCIE ZDJĘCIA
Żelazny Szlak Rowerowy to jedna z najciekawszych tras rowerowych na Śląsku, łącząca Polskę i Czechy. Przebiega przez malownicze tereny powiatu wodzisławskiego i Karwiny, oferując rowerzystom nie tylko doskonałe warunki do jazdy, ale i możliwość poznania pogranicza polsko-czeskiego z jego historią, kulturą i przyrodą. Trasa liczy około 55 km (w wersji pełnej z pętlą), natomiast odcinek od Godowa do czeskiej Karwiny to ok. 20 km w jedną stronę, idealny na półdniową wycieczkę.
Przebieg trasy
Start trasy znajduje się w Godowie, gdzie przy ul. 1 Maja zlokalizowany jest jeden z parkingów dedykowanych rowerzystom. Trasa wiedzie głównie po dawnych nasypach kolejowych, co zapewnia łagodne nachylenie, a jej nawierzchnia to w większości asfalt lub asfaltobeton, co czyni ją odpowiednią także dla rodzin z dziećmi czy rowerzystów rekreacyjnych.
Z Godowa trasa kieruje się na południe przez Jastrzębie-Zdrój – miasto od zawsze kojarzone z kopalniami, ale dziś coraz bardziej zielone i przyjazne rowerzystom. Tam warto zatrzymać się przy dawnym dworcu kolejowym w Moszczenicy, który pełni obecnie funkcję przystanku turystycznego. Jadąc dalej, przekracza się granicę z Czechami w rejonie Zebrzydowic, by po chwili znaleźć się na czeskim odcinku trasy prowadzącym do Karwiny. Karviná (Karwina) to miasto z interesującą historią przemysłową i pięknym parkiem Boženy Němcovej, gdzie można odpocząć i zwiedzić zamek Frysztat.
Parking i infrastruktura
Na całej długości trasy rozlokowano kilka parkingów, które pozwalają rozpocząć wycieczkę w różnych miejscach. Oprócz Godowa, spore parkingi znajdują się w:
- Jastrzębiu-Zdroju (rejon ul. Dworcowej) – duży, darmowy parking z wiatą rowerową i tablicami informacyjnymi,
- Zebrzydowicach – parking przy stacji kolejowej, umożliwiający dojazd pociągiem i rozpoczęcie trasy,
- Karwinie – przy parku Boženy Němcovej znajduje się kilka miejsc postojowych dla rowerzystów i samochodów.
Dodatkowo na trasie zainstalowano liczne punkty odpoczynkowe z ławkami, wiatami i stojakami na rowery. W sezonie letnim funkcjonują także punkty gastronomiczne (np. food trucki, lodziarnie, kawiarenki w Karwinie).
Użyteczne informacje
- Długość całkowita pętli: ok. 55 km
- Długość odcinka Godów–Karwina: ok. 20 km
- Typ nawierzchni: głównie asfalt i asfaltobeton
- Trudność: łatwa, bez większych podjazdów
- Dostępność: cały rok, najlepiej wiosną i latem
Żelazny Szlak Rowerowy: nowatorska, bezpieczna nawierzchnia
Cała trasa na odcinku jest płaska, co jest ewenementem, bo generalnie miasto położone jest na terenie pagórkowatym. Przejechaliśmy całym odcinkiem w Jastrzębiu. Trasa jest bezpieczna, na wyższych nasypach ustawiono bariery po bokach, które zabezpieczają przez wpadnięciem do leśnych wąwozów. Prowadzi przez lasy, pięknie zacieniona. Co ciekawe, po raz pierwszy na Śląsku użyto takich materiałów do budowy podłoża: beton, a wierzchnia warstwa to specjalna mieszanka żywiczna.
To nawierzchnia wodoprzepuszczalna, bezpieczna. Ma spowodować, że nawet późną jesienią, a nawet w grudniu, styczniu, powinno się tutaj jeździć bez problemu.
Pętla Żelaznego Szlaku Rowerowego liczy 55 km
Cała pętla, łącznie z jastrzębską (pozostałe odcinki zostały oddane we wcześniejszych latach), pochłonęła 36 mln złotych! Odcinek w Jastrzębiu-Zdroju – około 21 mln, z czego prawie połowa to dofinansowanie z Unii Europejskiej.
