ZOBACZ: JĘZYK POLSKI – ARKUSZ MATURY 2016 CKE [ROZSZERZENI]
TEMAT 1
SUGEROWANE ODPOWIEDZI z MATURY 2016 z języka POLSKIEGO [poziom rozszerzony] Temat 1
Problem: Tworzywa różnych sztuk
Stanowisko: Sztuka słowa jest najdoskonalszą, najszerszą formą sztuki
Argumentacja na podstawie tekstu:
1. Nieograniczony zakres tematów w literaturze: cały wszechświat, filozofia, nauka, ogromny zasób doświadczeń i uczuć ludzkich
2. Źródłem inspiracji dla pisarzy sama literatura, możliwość reinterpretacji postaci z utworów innych twórców
3. Tworzywem zwykła codzienność nabierająca pod piórem literata sensów metaforycznych
4. Materiałem źródłowym także intymne przeżycia, losy konkretnych ludzi
5. Dramat pisarza zmuszonego do wyboru tematu utworu spośród mnóstwa inspiracji i pomysłów; serce i rozum jako dwa kryteria wyboru
Własne argumenty
1. Bogactwo tematów, problemów, motywów w „Lalce”
2. Reinterpretacja bohaterów mitologicznych, np. Syzyfa w eseju Camusa czy Ikara w wierszach Brylla, Różewicza, Herberta
3. Codzienność jako tworzywo w „Panu Tadeuszu”, wierszach Mirona Białoszewskiego czy Konstantego Ildefonsa Gałczyńskiego
4. Autentyczne postacie i ich biografie pierwowzorami bohaterów „Wesela”
TEMAT 2
SUGEROWANE ODPOWIEDZI z MATURY 2016 z języka POLSKIEGO [poziom rozszerzony] Temat 2
Teza interpretacyjna: Autorzy obu tekstów podjęli problem czasu, podkreślili jego subiektywny charakter dla człowieka.
Czas według Schulza:
- czas zwykły, linearny, obejmujący ciąg zdarzeń przyczynowo-skutkowy
- czas subiektywny, mierzony emocjonalnym kryterium
- czas zawłaszczony, obcy (rozdany, rozdzielony, rozebrany)
- czas indywidualny każdego człowieka
- czas równoległy: historia oficjalna i nieoficjalna
Czas według Konwickiego:
- retrospekcje, wspomnienia
- czas dobry (czas babki Heleny) i czas zły (smutny, beznadziejna chwila)
- próby odnalezienia czasu przeszłego, pokonania nieuchronnego przemijania
- powroty do czasów młodości w obliczu nadchodzącego kresu życia
- wędrówki w czasie do przeszłości, niekoniecznie w zamierzonym celu (pocieszenie lub frustracja)
- starania człowieka o zaznaczenie swojego miejsca na ziemi wobec nieuchronnego przemijania
Poetyka obu tekstów:
- poetyckość, metaforyczność
- emocjonalność
- refleksyjność
- bogata składnia, oryginalne słownictwo
- narrator skonkretyzowany (my-ja)
Konteksty literackie:
- „Sklepy cynamonowe” Schulza
- „Prawiek i inne czasy” Tokarczuk
- „Panny z Wilka” Iwaszkiewicza
- „Cudzoziemka” Kuncewiczowej
- „Lalka” Prusa
Wkrótce opublikujemy SUGEROWANE ODPOWIEDZI z MATURY 2016 z języka POLSKIEGO [poziom rozszerzony] . Prosimy co kilka minut odświeżać stronę.
-------------- ------------------- --------------------
Przed wejściem na salę tegoroczni maturzyści zdradzili nam, że najchętniej napisaliby maturę 2016 z polskiego z "Pana Tadeusza" Adama Mickiewicza lub z "Wesela" Stanisława Wyspiańskiego. Twierdzili, że możliwe są tematy związane z twórczością Henryka Sienkiewicza. Najbardziej bali się z kolei trafić na powieści "Ferdydurke" Witolda Gombrowicza. Czyżby nie przypadł im do gustu pojedynek na miny"
TUTAJ znajdziesz
ODPOWIEDZI i ARKUSZE CKE - Matura 2016 [POLSKI - poziom podstawowy]
Rok 2016 to już drugi rok nowej matury. Uczniowie muszą zdać egzaminy z trzech przedmiotów na poziomie podstawowym. Są to:
- język polski
- matematyka
- jeden z języków obcych
Muszą również wybrać minimum jeden przedmiot, który zdadzą na poziomie rozszerzonym. Maksymalnie może być ich sześć.
GDZIE I KIEDY ODPOWIEDZI MATURY 2016
ECHODNIA.EU tradycyjnie już opublikuje odpowiedzi dla najpopularniejszych przedmiotów matury 2016 na poziomach podstawowych i rozszerzonych.
Oczywiście publikować będziemy również ARKUSZE CKE przedmiotów maturalnych. A wszystko po to, abyście mogli już tego samego dnia dowiedzieć jak, jak Wam poszła MATURA 2016 i wy jej wyniki nie były dla Was zaskoczeniem.
Chcesz sprawdzić, jak poszła Ci matura 2016 z polskiego na poziomie podstawowym - KLIKNIJ i zobacz arkusz oraz sugerowane odpowiedzi.