MEN zaniepokojone Szkołą w Chmurze. 25% uczniów nie zdało matury. Niskie wyniki przyczyną wnikliwej kontroli kuratoriów

Katarzyna Mazur
Opracowanie:
Wideo
emisja bez ograniczeń wiekowych
Szkoła w Chmurze ma kłopoty. Bardzo słabe wyniki egzaminów maturalnych ściągnęły uwagę Ministerstwa Edukacji Narodowej na tę niepubliczną placówkę, zajmującą się wspieraniem edukacji domowej. Znakomite świadectwa nijak mają się do niepokojąco niskich, dużo poniżej średniej krajowej, wyników z egzaminów państwowych. Do tego dochodzą nadużycia w wykorzystaniu subwencji. MEN zapowiada kontrole.

Spis treści

Niskie wyniki uczniów Szkoły w Chmurze

Szkoła w Chmurze to niepubliczna, bezpłatna szkoła podstawowa i liceum ogólnokształcące, gdzie wszyscy uczniowie uczą się w ramach edukacji domowej. Placówka ta oferuje platformę edukacyjną umożliwiającą uczniom konsultacje z nauczycielami oraz dodatkowe warsztaty kompetencji online. Na zakończenie każdego roku szkolnego uczniowie przystępują do pisemnych i ustnych egzaminów klasyfikacyjnych zamiast tradycyjnego zaliczania przedmiotów.

– Mamy sygnały, że oceny końcowe uczniów były wyjątkowo wysokie i nie przekładają się na wyniki egzaminów maturalnych – mówiła minister edukacji Barbara Nowacka.

Wiceminister Katarzyna Lubnauer oceniła wyniki jako „dramatyczne”. Zwróciła uwagę, że średni wynik uczniów ukraińskich zdających egzamin ósmoklasisty z języka polskiego wynosi 49%, a uczniów Szkoły w Chmurze – 50,7%. Dodała, że średni wynik w Polsce to 61%. Średni wynik z matematyki w Polsce to 52%, podczas gdy w Szkole w Chmurze jest to 35,9%.

– W przypadku matury mamy do czynienia z sytuacją, w której średnio kilkanaście procent polskich maturzystów nie zdało egzaminu maturalnego. W Szkole w Chmurze to jest jedna czwarta, czyli ponad 25% – podkreśliła Lubnauer i zaznaczyła: – Jest też dobra edukacja domowa. Natomiast w przypadku tej placówki wyniki są bardzo niepokojące. Jesteśmy szczególnie zaniepokojeni tym, że tam uczy się już dwadzieścia parę tysięcy młodych ludzi.

Kontrola kuratoriów

Dziewczyna pracuje z tabletem
Szkoła w Chmurze prowadzi konsultacje i egzaminy kwalifikacyjne online freepik.com

Nowacka wyraziła swoje zaniepokojenie wynikami egzaminów maturalnych i szkolnych dzieci uczęszczających do niepublicznej placówki edukacyjnej Szkoła w Chmurze, sugerując, że wymagają one szczególnej uwagi ze strony kuratorów.

– Rozumiem rodziców, którzy szukają alternatywnych form edukacji dla swoich dzieci. Dla ministerstwa priorytetem jest, aby dzieci były dobrze i bezpiecznie kształcone. Jeśli wyniki maturalne i egzaminów ósmoklasisty budzą wątpliwości co do jakości kształcenia, będzie to podlegało kontroli – podkreśliła.

Katarzyna Lubnauer poinformowała, że kuratoria będą sprawdzać korelacje między wynikami egzaminów kwalifikacyjnych a wynikami maturalnymi oraz egzaminów ósmoklasisty.

Czytaj też: Jednak będą opłaty za Szkołę w Chmurze?

– Jest też dobra edukacja domowa – podkreśliła Lubnauer. – Natomiast w przypadku tej placówki wyniki są bardzo niepokojące. Jesteśmy szczególnie zaniepokojeni tym, że tam uczy się już dwadzieścia parę tysięcy młodych ludzi.

Nieprawidłowości związane z subwencją

Odpowiadając na pytanie, czy ministerstwo może zwrócić się do Najwyższej Izby Kontroli w związku z problemem Warszawy w odzyskaniu dotacji oświatowej w wysokości ponad 20 mln zł, Nowacka stwierdziła, że sprawa jest bardzo bulwersująca i resort będzie ją bacznie obserwował.

– Nadużycia w zakresie wykorzystania subwencji oświatowej szkodzą dzieciom uczącym się w innych szkołach, w tym dzieciom wymagającym specjalnych potrzeb i opieki – podkreśliła. – Problem nie leży tylko w tym, że konkretna firma czy szkoła nadużywa środków, ale także w tym, że nie wpływa to na sposób przyznawania subwencji.

Nawet wiedząc, że doszło do nadużyć w przypadku Szkoły w Chmurze, kolejne świadczenia są przyznawane, z ryzykiem, że mogą być niewłaściwie wykorzystane. Szefowa MEN deklaruje, że ministerstwo intensywnie pracuje nad przepisami regulującymi funkcjonowanie subwencji w specyficznych przypadkach. Wyniki prac mają być widoczne we wrześniu, ze względu na długi i zaniedbany proces legislacyjny.

Nowacka zaznaczyła, że subwencja ma na celu wspieranie uczniów i zapewnienie im jak najlepszych warunków. Wskazała, że koszty kształcenia online są znacznie niższe w porównaniu do tradycyjnych szkół. Dodała jednak, że obecnie nie są prowadzone prace nad zmianami w subwencji.

Powiedz nam, co o tym myślisz i zostaw komentarz.
Szanujemy każde zdanie i zachęcamy do dyskusji. Pamiętaj tylko, żeby nikogo nie obrażać!

Jesteśmy na Google News. Dołącz do nas i śledź Strefę Edukacji codziennie.
Obserwuj StrefaEdukacji.pl!

Źródło:

Polska Agencja Prasowa

Dołącz do nas na Facebooku!

Publikujemy najciekawsze artykuły, wydarzenia i konkursy. Jesteśmy tam gdzie nasi czytelnicy!

Polub nas na Facebooku!

Dołącz do nas na X!

Codziennie informujemy o ciekawostkach i aktualnych wydarzeniach.

Obserwuj nas na X!

Kontakt z redakcją

Byłeś świadkiem ważnego zdarzenia? Widziałeś coś interesującego? Zrobiłeś ciekawe zdjęcie lub wideo?

Napisz do nas!

Polecane oferty

Materiały promocyjne partnera

Komentarze

Komentowanie artykułów jest możliwe wyłącznie dla zalogowanych Użytkowników. Cenimy wolność słowa i nieskrępowane dyskusje, ale serdecznie prosimy o przestrzeganie kultury osobistej, dobrych obyczajów i reguł prawa. Wszelkie wpisy, które nie są zgodne ze standardami, proszę zgłaszać do moderacji. Zaloguj się lub załóż konto

Nie hejtuj, pisz kulturalne i zgodne z prawem komentarze! Jeśli widzisz niestosowny wpis - kliknij „zgłoś nadużycie”.

Podaj powód zgłoszenia

Nikt jeszcze nie skomentował tego artykułu.
Wróć na i.pl Portal i.pl