Motoryzacyjny gigant tnie koszty i zamierza zamykać fabryki. Czy cięcia dotkną też pracowników Volkswagena w Poznaniu i Wrześni?

Szymon Paź
Volkswagen w ramach cięć zamierza zamknąć dwie fabryki w Niemczech. Co z polskimi zakładami koncernu?
Volkswagen w ramach cięć zamierza zamknąć dwie fabryki w Niemczech. Co z polskimi zakładami koncernu? Adam Jastrzębowski
Wstrząs w Niemczech! Volkswagen Group, największy producent samochodów na świecie, zamierza wypowiedzieć 30-letni układ zbiorowy z pracownikami sześciu niemieckich zakładów. W tle pojawiają się informacje o planowanym zamknięciu dwóch fabryk w Niemczech. Czy wielki plan oszczędności VW dotknie też pracowników polskich fabryk koncernu, m.in. w Poznaniu i Wrześni?

Trzęsienie ziemi w niemieckim Volkswagenie!

10 miliardów euro oszczędności

Aż tyle chce zaoszczędzić zarząd VW do 2026 r. Porozumienia z przedstawicielami związków zawodowych podpisano w grudniu 2023 r. Oprócz zmniejszenia kosztów pracowniczych w planach jest wdrożenie bardziej efektywnej kosztowo strategii zarządzania oraz przyspieszenie rozwoju i produkcji samochodów elektrycznych.

Teraz przyszedł czas na szczegóły. Te dla pracowników Volkswagena w Niemczech są szokujące! Zarząd zamierza wypowiedzieć obowiązujący od 30 lat układ zbiorowy w sześciu fabrykach koncernu gwarantujący zatrudnienie do 2029 r. Dwie inne fabryki - agencja Reutera wskazuje na Osnabruck i Drezno - mają zostać zamknięte.

To wielki cios w pracowników koncernu, którzy obawiają się bezrobocia. Ale uderza również w niemiecki rząd, który musi mierzyć się z rosnącym poparciem populistów. Tymczasem 8 niemieckich fabryk VW zatrudnia około 120 tys. osób. 7 z nich znajduje się w Dolnej Saksonii - północno-zachodnim państwie związkowym.

Co boli Volkswagena?

Volkswagen, podobnie jak inne europejskie koncerny samochodowe, mierzy się z rosnącą konkurencją ze strony tanich producentów elektryków z Chin. Dla koncernu oznacza to m.in. wyraźny spadek sprzedaży w Chinach, które od lat są największym rynkiem zbytu aut VWG.

Nawet szefowa rady pracowniczej VW Daniela Cavallo przyznaje, że koszty pracy w niemieckich fabrykach koncernu są najwyższe.

- To nie tylko kwestia utrzymania fabryk za wszelką cenę. Za kilka lat możemy uzmysłowić sobie, że jesteśmy w tym samym punkcie. Musimy zagwarantować, że nasza firma będzie przynosić zyski - mówiła Cavallo podczas briefingu prasowego przed największą fabryką w Wolfsburgu w czwartek 5 września.

Analitycy pytani przez Reutera zaznaczają, że zarząd ogłaszając tak szeroki plan cięć - rozwiązanie umowy zbiorowej, redukcję płac i zamknięcie fabryk - chce najprawdopodobniej uzyskać zgodę związków zawodowych na jeden lub dwa z postulatów.

Czy cięcia w niemieckim VW dotkną też Polaków?

Obecnie nic nie wskazuje na to, by plan cięć w Niemczech odbił się negatywnie na innych fabrykach koncernu w Europie, np. w Poznaniu, Wrześni i Polkowicach.

Marie Sina, dziennikarka ekonomiczna Deutsche Welle, we wtorek mówił na antenie niemieckiej telewizji, że plan przeniesienia produkcji z fabryk w Niemczech do innych krajów będzie miał wpływ na niemiecką gospodarkę, w której przemysł motoryzacyjny jest głównym silnikiem rozwoju.

O tym, że VWG ma dla polskich fabryk inne plany, może wskazywać chęć rozbudowy zakładu w Poznaniu na kolejnych 4 ha gruntów w bezpośrednim sąsiedztwie zakładu w Antoninku. W przesłanym nam dziś oświadczeniu czytamy:

Naszym celem jest stworzenie perspektyw na przyszłość dla naszej firmy i jej pracowników.  Będzie to możliwe tylko wtedy, gdy w Poznaniu zapewnimy odpowiednie warunki do rozwoju tego zakładu. W ubiegłym roku Rada Miasta Poznania uchwaliła studium, które nie tylko określa politykę przestrzenną i dalsze kierunki rozwoju miasta, ale także jest bardzo istotne w kontekście transformacji i przyszłości Volkswagen Poznań. Kolejnym krokiem, który jest przed nami to zmiana miejscowych planów zagospodarowania przestrzennego. Wniosek w tej sprawie został złożony. Mamy świadomość tego, że ta procedura będzie wymagająca, czeka nas w tym zakresie jeszcze wiele konsultacji i uzgodnień.

W kwestii rozbudowy polskich zakładów sporo zależy jednak od negocjacji ze związkami zawodowymi w Niemczech.

Jesteś świadkiem ciekawego wydarzenia? Skontaktuj się z nami! Wyślij informację, zdjęcia lub film na adres: [email protected] 

Zobacz, ile zarabia się w poszczególnych miastach wojewódzkich w Polsce! Kliknij w zdjęcie

Tyle zarabia się w największych miastach w Polsce! Zobacz, g...

emisja bez ograniczeń wiekowych
Wideo

Strefa Biznesu: Coraz więcej chętnych na kredyty ze zmienną stopą

Dołącz do nas na Facebooku!

Publikujemy najciekawsze artykuły, wydarzenia i konkursy. Jesteśmy tam gdzie nasi czytelnicy!

Polub nas na Facebooku!

Dołącz do nas na X!

Codziennie informujemy o ciekawostkach i aktualnych wydarzeniach.

Obserwuj nas na X!

Kontakt z redakcją

Byłeś świadkiem ważnego zdarzenia? Widziałeś coś interesującego? Zrobiłeś ciekawe zdjęcie lub wideo?

Napisz do nas!

Polecane oferty

Materiały promocyjne partnera

Komentarze 3

Komentowanie artykułów jest możliwe wyłącznie dla zalogowanych Użytkowników. Cenimy wolność słowa i nieskrępowane dyskusje, ale serdecznie prosimy o przestrzeganie kultury osobistej, dobrych obyczajów i reguł prawa. Wszelkie wpisy, które nie są zgodne ze standardami, proszę zgłaszać do moderacji. Zaloguj się lub załóż konto

Nie hejtuj, pisz kulturalne i zgodne z prawem komentarze! Jeśli widzisz niestosowny wpis - kliknij „zgłoś nadużycie”.

Podaj powód zgłoszenia

T
To Ja
Nie podobało sie pisiorkom, że "Niemcy robią z Polaków niewolników" to teraz pracownicy zwalniani z niemieckich fabryk niech szukają pracy w fabrykach Izera, gdzie Matołusz obiecywał miliony elektryków. Nazwa trafna. I-zera z tego zostały.
P
Pol
Gdybym to ja dzisieaj był premierem, stawki w Polsce nie przekroczyły by 5,19:-)
M
MAGoz44FIRE
zwolnić wszystkich pracowników z Polski Mercedes toyota VW Kulczyk
Wróć na i.pl Portal i.pl