Na ból mięśni, zakwasy i cellulit. Wałki i piłki do masażu to ulga i lepszy wygląd ciała. Zobacz, jak używać rollera i jaki wybrać

Anna Rokicka-Żuk
Anna Rokicka-Żuk
Wideo
emisja bez ograniczeń wiekowych
Rollery to piankowe wałki i piłki stosowane do automasażu i ćwiczeń. Przynoszą ulgę przy bólach mięśniowych i powięziowych, pomagają zwalczać obrzęki i cellulit, a także zapewniają dawkę wysiłku. Jak i do czego używać rollerów we właściwy sposób, tłumaczy fizjoterapeutka i specjalistka od rehabilitacji kręgosłupa.

Spis treści

Co to jest roller do masażu i na co pomaga?

Roller to przyrząd fitness najczęściej wykonany z tworzywa piankowego, który ma postać różnej wielkości wałków, gładkich lub z wypustkami. Drugim typem są piłki, również podwójne. Choć te piankowe mają optymalną twardość, w różnych sytuacjach można użyć piłeczek z innych tworzyw (np. naturalnego korka, gumy lub plastiku).

Młoda kobieta masuje nogi wałkiem piankowym
Rollowanie mięśni określane jest jako ćwiczenia, bo rzeczywiście wymaga nieco wysiłku. W rzeczywistości to automasaż, i to niezwykle skuteczny. Zobacz, jak można go używać. Na zdjęciu: Masaż tylnej części ud SrdjanPav/Getty Images

– Główną zasadą działania rollerów we wszystkich ich wersjach jest zmniejszenie napięcia oraz zwiększenie elastyczności tkanek – mówi fizjoterapeutka mgr Anna Wolańska z Carolina Medical Center, która specjalizuje się w rehabilitacji kręgosłupa. – Inną korzyścią, którą uzyskamy za pomocą rollerów, jest zwiększenie przesuwalności tkanek poddawanych masażowi. Wpływa to na zwiększenie odżywienia i poprawę procesów fizjologicznych zachodzących zarówno w powięzi, mięśniach i tkankach bezpośrednio poddanych masażowi oraz poprawia drenaż tych partii ciała.

Zobacz też: Przyrządy do ćwiczeń w domu. Które są najlepsze?

Jak podkreśla ekspertka, roller może być wykorzystywany zarówno w sporcie amatorskim, jak i profesjonalnym, a także w rehabilitacji ruchowej. Przyda się także każdej aktywnej osobie.

– Korzyści ze stosowania rollerów odniosą osoby aktywne, ale również te, które chcą sobie pomóc w zmniejszeniu zbyt dużego napięcia mięśniowego związanego ze zbyt dużą ilością stresu – mówi terapeutka. – Przyrządy te służą przy tym nie tylko do masażu, są również doskonałym uzupełnieniem terapii punktów spustowych, terapii powięziowej oraz są stosowane przy niektórych dolegliwościach związanych z przeciążeniami układu mięśniowo-szkieletowego.

Jaki roller wybrać?

Wybór rollera jest uzależniony od potencjalnego zastosowania. Kwestie, na które należy zwrócić uwagę, to gęstość pianki (twardość) oraz rozmiar powierzchni, do której ma być dostosowany. Należy uwzględnić ponadto cel terapii.

Podstawowe rodzaje rollerów to:

  • duży wałek gładki,
  • duży wałek z wypustkami,
  • miniwałek,
  • minipiłka,
  • piłka twarda,
  • piłeczki podwójne,
  • piłeczki z wypustkami.

Czytaj też: Przez 60 dni ćwiczyłam na siłowni. Oto efekty biegania na bieżni i ćwiczeń siłowych

– Zastosowanie rollerów gładkich (duży, mały, piłki typu lacrosse czy duoball) jest bardziej uniwersalne. Są one wykorzystywane do zmniejszenia napięcia powięzi oraz poprawienia jej odżywienia. Służą one głównie do regeneracji i rozluźniania mięśniowo-powięziowego – mówi ekspertka Carolina Medical Center. – Wałek z gładką powierzchnią wskazany jest szczególnie do stosowania po treningu, najczęściej wykorzystuje się je również w fizjoterapii.

Fizjoterapeutka wyjaśnia też, że wałki karbowane zapewniają większą poprawę ukrwienia i odżywienia mięśni, bo wypustki silnie stymulują tkanki. W ten sposób usprawniają krążenie krwi i poprawiają przepływ limfy, a to z kolei pomaga usuwać toksyny.

Rollery z wypustkami mogą być stosowane przed treningiem, by aktywować i przygotować tkanki do wysiłku. Są ponadto polecane do walki z cellulitem. Należy jednak pamiętać, że ich używanie może być początkowo bardziej bolesne zwłaszcza dla wrażliwych osób.

– Do rollowania okolic kręgosłupa należy używać rollerów typu duoball, piłki typu lacrosse są najczęściej stosowane w terapii punktów spustowych, wałki karbowane są najczęściej polecane do masażu tkanek miękkich a wałki gładkie są stosowane w rozluźnianiu powięzi – zaznacza Anna Wolańska.

Ile czasu powinno się rolować i jak często?

Czas rolowania jest zmienny i zależny od potrzeb. Jak zaznacza ekspertka, zalecenia dotyczące stosowania rollerów trzeba też zawsze traktować indywidualnie. Radzi, by masować się z umiarem. Najczęściej wskazane używanie rollerów od 1-3 razy w tygodniu w sesjach trwających około 15 minut.

– Podczas stosowania nie przekraczać granicy komfortu i nie rollować, gdy bolesność tkanek jest tak duża, że uniemożliwia normalne funkcjonowanie – ostrzega rehabilitantka. – Szczególną uwagę i ostrożność należy zwrócić również w przypadku dolegliwości bólowych. Dodatkowa stymulacja tkanek obciążonych napięciem może spowodować reakcję zapalną.

Jak podkreśla specjalistka, największymi błędami podczas stosowania rollerów to robienie tego zbyt często, niezgodnie z zaleceniami lub w sposób, który jest niedostosowany ich potrzeb danej osoby.

Należy pamiętać, że są też przeciwwskazania do rollowania. To przede wszystkim:

Dołącz do nas na Facebooku!

Publikujemy najciekawsze artykuły, wydarzenia i konkursy. Jesteśmy tam gdzie nasi czytelnicy!

Polub nas na Facebooku!

Dołącz do nas na X!

Codziennie informujemy o ciekawostkach i aktualnych wydarzeniach.

Obserwuj nas na X!

Kontakt z redakcją

Byłeś świadkiem ważnego zdarzenia? Widziałeś coś interesującego? Zrobiłeś ciekawe zdjęcie lub wideo?

Napisz do nas!

Polecane oferty

Materiały promocyjne partnera

Materiał oryginalny: Na ból mięśni, zakwasy i cellulit. Wałki i piłki do masażu to ulga i lepszy wygląd ciała. Zobacz, jak używać rollera i jaki wybrać - Strona Zdrowia

Wróć na i.pl Portal i.pl