Euro NCAP (Europen New Car Assessment Programme) jest niezależną organizacją zajmującą się oceną bezpieczeństwa pojazdów, wspieraną m.in. przez Unię Europejską. Euro NCAP podzieliła auta na dziesięć kategorii pod względem wielkości: supermałe, małe rodzinne, duże rodzinne, luksusowe klasy E, małe samochody MPV, duże samochody MPV, roadstery (ostatnio testy w tej kategorii przeprowadzono w 2004 r.), małe off-roady 4x4, duże off-roady 4x4 i pick-upy.
Z tego względu wyniki testów zderzeniowych mogą być porównywalne tylko w jednej kategorii. Oznacza to, że mały samochód, który uzyskał więcej gwiazdek w teście bezpieczeństwa, nie musi de facto być bezpieczniejszy od dużego, który uzyskał słabszy wynik.
Gwiazdki przydzielane są ze względu na bezpieczeństwo kierowcy, pasażerów dorosłych i dzieci oraz pieszych, którzy są uczestnikami wypadku. W najbliższej przyszłości planowane jest wprowadzenie kategorii oceniającej aspekt ekologiczny.
Ocena urazów, którym ulegają uczestnicy wypadków jest możliwa dzięki manekinom, które podczas testu symulują zachowania ludzi. Euro NCAP przyznając gwiazdki bierze pod uwagę urazy: głowy, szyi, rąk, klatki piersiowej, brzucha, miednicy, ud, dolnej części nóg, stóp oraz kostek.
Rodzajów testów przeprowadzanych przez tę organizację jest kilka. Jednym z nich jest zderzenie czołowe przeprowadzane przy prędkości 64 km/h. Podczas tego testu auto uderza w deformującą się barierę symulując typowe wypadki drogowe. Kolejnym testem jest zderzenie boczne, podczas którego ruchoma platforma uderza w bok samochodu przy prędkości 50 km/h.
Poza tym przeprowadza się zderzenie, w którym auto wpada bokiem z prędkością 29 km/h na słup. Ochrona pieszego będąca odtworzeniem wypadku przy prędkości ok. 40 km/h jest kolejnym testem, podczas którego ocenia się urazy nóg i głowy pieszego dorosłego oraz dziecka przy zderzeniu czołowym. Ostatnim sprawdzianem jest ochrona dziecka, w którym manekin będący odpowiednikiem 1,5 - 3-letniego dziecka jest posadzony w foteliku rekomendowanym przez producenta testowanego samochodu.
Bada się przy tym urazy odniesione podczas zderzeń czołowych i bocznych.
Euro NCAP przyznaje testowanym autom punkty, które później zamieniane są na gwiazdki. Im jest ich więcej, tym samochód jest bezpieczniejszy. Jeżeli auto nie uzyska wszystkich punktów potrzebnych do otrzymania np. pięciu gwiazdek, ale będzie blisko tej granicy, to piąta gwiazdka jest przekreślana. Wówczas ocena wynosi - "niepełne pięć".
Użytkownicy samochodów coraz większą wagę przywiązują do kwestii bezpieczeństwa, a przy wyborze nowego auta często sugerują się oceną przyznaną przez Euro NCAP. Co ciekawe, każdy model może stracić punkty nawet za brak systemu informującego o nie zapiętych pasach. Często ma to znaczący wpływ na końcowy wynik i np. powoduje skreślenie gwiazdki.
Mając na uwadze te względy przedstawiamy najlepsze i najsłabsze pod względem bezpieczeństwa samochody w każdej z kategorii, które można kupić także w polskich salonach.