Raport TUV powstaje na podstawie danych zebranych podczas okresowych przeglądów technicznych samochodów osobowych w stacjach kontroli pojazdów na terenie Niemiec. Niemieckie Stowarzyszenie Dozoru Technicznego ma największy udział w takich przeglądach. Drugą pod względem liczby przeprowadzonych badań technicznych instytucją w Niemczech jest DEKRA, czyli Niemieckie Stowarzyszenie Rzeczoznawców Technicznych, a rzecią GTÜ czyli Towarzystwo Nadzoru Technicznego. Przeglądy są prowadzone również przez inne podmioty z sektora nadzoru technicznego, ale mają one niewielki udział w rynku tych usług.
Badania techniczne aut wyglądają podobnie jak w Polsce, są jednak bardziej wnikliwe i obejmują większą liczbę punktów kontrolnych. Sprawdza się sprawność hamulców, amortyzatorów, oświetlenia, podwozia, ogumienia, układu wydechowego, zwracając jednocześnie uwagę na zaawansowanie procesów korozyjnych w elementach ważnych z punktu widzenia bezpieczeństwa. Istotne jest, że każde badanie przebiega tak samo i obejmuje ten sam zestaw czynności kontrolnych. W ten sposób można obiektywnie i w pełni porównywalnie z innymi ocenić każdy samochód opuszczający stanowisko diagnostyczne. Do statystyki pobiera się jedynie dane o istotnych usterkach a końcowy wynik określa się udziałem aut z poważnymi usterkami w całkowitej liczbie zbadanych egzemplarzy danego modelu. Jako reprezentatywną przyjmuje się liczbę przynajmniej 10 000 zbadanych samochodów konkretnego modelu.
W najnowszym rankingu samochody używane podzielono na pięć grup:
- auta 2-3 letnie (usterki wykryto w 7,8% samochodów - w stosunku do 8,4% przed rokiem)
- auta 4-5 letnie (13,2% - 13,9% przed rokiem)
- auta 6-7 letnie (19,1% - 20,1% przed rokiem)
- auta 8-9 letnie (24,9% - 26,8% przed rokiem)
- auta 10-11 letnie (31,4% - 32,1% przed rokiem)
W każdej z kategorii zmniejszył się procent aut, które były dotknięte awarią. W poniższym zestawieniu procenty przy aucie oznaczają odsetek samochodów danego modelu, który zmagał się z awariami.
Najbardziej awaryjnym pojazdem jest Fiat Stilo, chociaż po piętach depcze mu Mercedes Klasy M. W grupach 2-3 i 6-7 letnich pojazdów najgorszy był Chevrolet.