Pierwsze modele mające cechy samochodów, które dzisiaj określa się mianem SUV-ów, pojawiły się już w latach 70., ale popularność tego segmentu zaczęła dynamicznie rosnąć w latach 90. Ponad dwie dekady temu Toyota tworząc model RAV4 – Recreational Active Vehicle with 4-Wheel Drive – stworzyła równocześnie segment kompaktowych SUV-ów.
**CZYTAJ TAKŻE:
FCA Poland podsumowuje sprzedaż nowych samochodów na rynku polskim w 2017 r.**
Wcześniej na rynku funkcjonowały auta terenowe osadzone na ramie, których głównym zadaniem było poruszanie się po niedostępnych dla cywilnych pojazdów obszarach. Wykorzystywane były głównie w armii i miały relatywnie ubogie wyposażenie, stanowiące zaledwie ułamek luksusu dostępnego w ówczesnych samochodach osobowych.
Popularność SUV-ów stale rośnie, a kierowcy wciąż zyskują nowe propozycje na tym coraz bardziej konkurencyjnym rynku. Wybór odpowiedniego modelu jest jednak trudniejszy niż w grupie standardowych aut osobowych, które są podzielone na dość jasno zdefiniowane segmenty.
CZYTAJ TAKŻE: Najpopularniejsze samochody 2017 roku. Jakie auta kupowali Polacy? Najpopularniejsze marki i modele 2017 roku
Traktowanie SUV-ów jako jeden segment może prowadzić do sporego zamieszania, bo znajdziemy tu zarówno bardzo małe samochody, odpowiadające wielkością autom miejskim segmentu B, jak i pełnowymiarowe auta zbliżające się do 5 m długości. Klasyfikację utrudniają znaczące różnice w cenach, wielkościach i mocach silników oraz dostępność lub brak napędu 4x4 czy różne standardy wyposażenia.
W galerii przedstawiamy najpopularniejsze SUV-y w Polsce wraz z liczbą sprzedanych egzemplarzy w 2017 roku (dane na podstawie IBM Samar).
motofakty.pl